مثلث استیضاح

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روزبه‌روز که می‌گذرد فاصله مجلس و دولت انگار بیشتر و بیشتر می‌شود. دولت دوازدهم گویا دولتی است کاملا متفاوت با آن دولتی که مجلس دهم خود را حامی آن می‌دانست.
مجلسی که اصلاح‌طلب، اعتدالگرا و اصولگرایان طیف لاریجانی همه داعیه دوستدار روحانی بودنشان گوش فلک را کر می‌کرد. حالا آن مجلس این روزها تمام قد رودرروی دولت ایستاده و همه تلاشش را به خرج می‌دهد تا چوب لای چرخ تیم تدبیر و امید بگذارد.

قصه ای که شروع شد


عده‌ای معتقدند برخی از نمایندگان مجلس در این روزها که ناسزاگویی به دولت به اقدامی عامه‌پسند تبدیل شده است قصد دارند برای جذب مخاطب و محبوبیت در همین مسیر گام بردارند و شاید هم از همین الان توشه انتخابات مجلس 98 را پر کنند.
*دو موضوع استیضاح وزرا و سوال از رئیس جمهور به صورت همزمان کلید خورده است. حسن روحانی چند صباحی است که در مورد موضوع موسسات مالی، داد مجلس را درآورده آن طور که طرح سوال از او در این باره مطرح است، اما جالب اینجاست که در کنار موضوع سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی که بسیاری ماهیت آن را غیر سیاسی می‌دانند، طرح مجموعه ای از سوالات موازی دیگری همزمان با این موضوع در دستور کار جریانی خاص قرار گرفته که در آن مسائلی مثل ناکارآمدی برجام و... مطرح شده؛ امری که نشان می‌دهد ماهیت سوال از رئیس جمهور رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته تا حل دغدغه مردم.
در این میان ماجرای نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور را هم به یاد داشته باشید! نامه‌ای که در آن خواستار استعفای وزرای راه و شهرسازی و وزیر کار شده بودند و تهدید کردند که چنانچه این اتفاق رخ ندهد آخوندی و سپس علی ربیعی را استیضاح می‌کنند... وزیر راه به دلایل مختلفی از جمله نبود امنیت راه‌هاو عدم پاسخگویی اش در معرض استیضاح قرار دارد البته آخوندی از لحاظ رسانه‌ای نیز چهره محبوبی نیست و این روزها خیلی از رسانه‌ها هم خواستار استعفای آخوندی هستند. در کنار آخوندی، ربیعی وزیر کار که پیشتر هم به دلایل مختلفی از جمله سستی درباره ماجرای حکم شلاق ۱۷ کارگر معدن طلای آق‌دره، ماجرای معدن یورت و جانباختن کارگران و اخیرا کشتی سانچی، در خطر استیضاح بود به دلیل مسائلی چون عدم توانایی حل اشتغال و مشکلات معیشتی اکنون به صورت جدی تری در خطر عزل مجلسی‌ها است.
هر چند که عده‌ای طرح این مسائل را سیاسی می‌دانند و نه کارشناسی.

شاخ و شانه تمامی ندارد
اما ظاهرا شاخ و شانه کشیدن‌های مجلس بر ای دولت تمامی ندارد. پارلمان دهم برای آنکه اولتیماتوم‌هایش را به رئیس جمهور کامل کند، اکنون کلید استیضاح سومین وزیر خود یعنی وزیر جهاد کشاورزی را هم زده است تا مثلث استیضاح تکمیل شود. عضو هیت رئیسه مجلس اعلام داشته طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را اعلام وصول کرده است. اکبر رنجبرزاده در جریان نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از سوی هیئت رئیسه مجلس خبر داد.
آن طور که ایلنا می‌نویسد او گفته: «طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را که در تاریخ ٢٧ دی ٩۶ به کمیسیون کشاورزی ارجاع شده بود، با توجه به اصرار ١٠ نفر از نمایندگان متقاضی برابر ماده ٢٢٣ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.»
نماینده اصولگرای اسدآباد در مجلس تصریح کرد: بنابر ماده ٢٢۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر جهاد کشاورزی حداکثر ظرف مدت ١٠ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود. ناگفته نماند حجتی از معدود چهره‌های اصلاح طلب کابینه است.

تناقض
سوال از رئیس جمهور و استیضاح سه تن از وزرای دولت توسط مجلس این سوال را مطرح می‌کند که چگونه همین مجلس به این وزرا در کمتر از چندماه پیش رای اعتماد دادو به فاصله همین چندماه از این رای اعتماد پشیمان شد!
از هفتم اسفند 94 تا امروز دوسال می‌گذرد. این یعنی آنکه نمایندگان مجلس دهم نزدیک به نیمی از راه را طی کرده‌اند و از دید برخی ممکن است این اقدامات جنبه‌های تبلیغاتی داشته باشد اما از نگاه بسیاری هم مجلس اکنون صدای مردم شده و چون اعتراضات مردمی به بخش‌های مربوط به این سه وزارتخانه به اوج خود رسیده و از طرفی برجام یا موسسات مالی حرف دل مردم است باید این وزرا استیضاح و از رئیس جمهور سوال شود.
با این حال پیش از این مهدی شیخ، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگویی با آفتاب یزد اظهار داشته بود: «هر چند برخی از اقدامات امروز مجلس در راستای مطالبات مردم است، اما اینکه همزمان از سوی برخی نمایندگان مجلس همه فشارها از استیضاح تا طرح دوگانه سوال از رئیس جمهور مطرح می‌شود، مشکوک است و اگر من می‌دانستم که قرار است همه این فشارهای مجلس نسبت به دولت همزمان صورت بگیرد، طرح سوال از رئیس جمهور را امضا نمی‌کردم. »
شیخ تاکید کرد: «همزمانی این انتقادات و فشارها به دولت از سوی مجلس طبیعی نیست. »

با شما مخالفم
اما از نظر افضلی نایب رئیس اصولگرای کمیسیون کشاورزی استیضاح سوم یعنی استیضاح وزیر جهاد کشاوررزی با توجه به اینکه این تصمیم با توجه به سیاست‌های کلی انجام گرفته سیاسی نیست.
وی اظهار داشت: «در این باره 40 تا 45 سوال در حوزه‌های گوناگون از او مطرح شده است، بحث واردات، صادرات، مدیران ناکارآمد، خرید محصولات و مشکلات کشاورزان از جمله مسائلی است که در این زمینه مطرح شدند.»
از او درباره همزمانی همه این استیضاح‌ها و بحث سوال از رئیس جمهور هم سوال می‌کنیم که با ما مخالفت می‌کند و می‌گوید: «هیچ یک از اینها همزمان نبوده است اما چون در این مدت بودجه وقت زیادی از مجلس را به جای رسیدن به این امور گرفت، اکنون پیگیری این مطالبات همه همزمان شدند. بحث بودجه دوماه تا دوماه و نیم مجلس را درگیر کرد تا حدی که عده ای می‌پنداشتند مثلا موضوع طرح سوال از رئیس جمهور فراموش شده است.»
این نماینده اصولگرای مجلس درباره طرح سوال از رئیس جمهور می‌گوید: «طرح سوال از رئیس جمهور یک سوال از موسساتی مثل کاسپین است که از خیلی وقت پیش مطرح است. حدود هشت ماه قبل چنین چیزی عنوان شد و امر جدیدی نیست.»
او ادامه می‌دهد: «طرح استیضاح وزیر کشاورزی هم مربوط به دو تا سه ماه پیش است.»
افضلی درباره اینکه آیا از دیدگاه او استیضاح سه‌وزیر به همراه سوال از رئیس جمهور به معنای فشار مجلس به دولت نیست؟ با لحنی که نشان از رضایت وی به شرایط فعلی دارد، می‌گوید: «هیچ‌فشاری نیست. به هر حال وزرا می‌آیند و مسائل‌شان در زمینه انتقادهایی که مجلس از آنها دارد را مطرح می‌کنند، نمی توانم با شما موافق باشم که مجلس نیت بدی در رابطه با اقدامات اخیرش دارد.»
از وی سوال می‌کنیم که اگر این سوءنیت نیست پس چرا دو شکل کاملا متفاوت سوال از رئیس جمهور طراحی کرده‌اند، او ضمن تایید این مطلب و اینکه سوال از رئیس جمهور موضوعاتی فراتر از موسسات مالی را هم قرار است در بربگیرد اظهار می‌دارد: «من قبول ندارم که سوالات غیر از بحث موسسات مالی سوءنیت یا سیاسی است بلکه عین دغدغه مردم است. به نظرتان گرانی ارز و اعتراض به آنکه در سوال از رئیس جمهور مطرح شده سیاسی است ؟ اینکه چرا بعداز دو سال از برجام،توافق هسته‌ای موفق نبوده سیاسی است ؟ خیر !حرف دل مردم است. اینکه چرا رکود ادامه دارد و تورم تا این میزان زیاد شده حرف ناحسابی است که زده می‌شود؟ یا بیکاری که در سوال مطرح شده... مگر غیر از این است که بیکار داریم؟ این را چرا باید جناحی تعبیر کنیم؟»
افضلی اظهاراتش را اینگونه ادامه می‌دهد: «از بس که این درخواست‌های مردمی را از ما کرده‌اند پدر ما را درآورده‌اند! پس باید با اعمال استیضاح و طرح سوال از رئیس جمهور به دنبال حل این موضوع باشیم. باید بدانیم که چه اقدام عملی در خط برجام شده است، بیکاری چگونه برطرف شده است؟»
«نظر افضلی» می‌گوید: «این صحبت‌ها را که فقط من نمی گویم خیلی از امضاکنندگان استیضاح و طرح سوال، از دوستان آقای رئیس جمهور و از فراکسیون امید هستند.»
از ظواهر امر پیداست که جو فعلی مجلس در برابر دولت به اوج خود رسیده و ظاهرا این فشارها نیز روزبه روز بیشتر می‌شود هر چند امثال نظر افضلی از آن به نام فشار یاد نمی‌کنند.
****توضیحات مطهری درباره پس گرفتن سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور

نایب رئیس مجلس درباره از نصاب افتادن سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور، درباره موسسات مالی توضیح داد. در این راستا سیدحسین نقوی حسینی در اخطاری در جلسه علنی مجلس، گفت: همانطور که استحضار دارید امضاهای سوال از رئیس‌جمهور ۱۷۰ تا ۱۸۰ امضا بود اما بدون اینکه جلسه‌ای تشکیل شود تعداد امضاها به حدود ۳۵ امضا رسید یعنی توجیهی در این زمینه وجود نداشت و باید دید نحوه پس گرفتن امضاها چگونه بوده است، شما باید از شان مجلس دفاع کنید. وی همچنین گفت: قطع کلام نماینده طبق ماده ۱۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس ممنوع است. این کار یکی دو بار در زمان ریاست شما (مطهری) اتفاق افتاده است. علی مطهری، در پاسخ به این اخطار، گفت: تعداد امضاهای سوال از رئیس‌جمهور هیچ وقت ۱۸۰ امضا نبوده است. عده‌ای نامه‌ای را امضا کردند که سوال از رئیس‌جمهور به جریان بیفتد. این نامه ۱۸۰ امضا داشت اما اصل سوال ۸۹ امضا داشت که نهایتا از حد نصاب پایین‌تر آمد. وی افزود:‌ به نظر می‌رسد خود سوال‌کنندگان مقصر بودند و در هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه برای حفظ امضاها تلاش نکردند البته طبیعی است؛ ممکن است عده‌ای امضای خود را پس بگیرند اما خلاف آیین‌نامه اتفاق نیفتاده است. به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: من از ایشان پرسیدم آیا اخطار دارید یا تذکر و دیدم موضوع روشن نیست. این مسئله باعث ناراحتی ایشان شد و خودم هم ناراحت شدم که بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنم.