تظاهرات گسترده در لندن علیه ولیعهد سعودی و دولت انگلیس

در حالی که «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان و «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در لندن دیدار می‌کردند، معترضان علیه نقش هر دو کشور در جنگ یمن دست به تظاهرات زدند.
به گزارش رویترز، استقبال انگلیس از «بن سلمان» دیروز با ضیافت ناهار وی با ملکه الیزابت شروع شد! سفر ولیعهد سعودی به لندن در شرایطی انجام می‌شود که دو کشور به دنبال گسترش روابط دفاعی و ایجاد مشارکتی وسیع‌تر هستند.
بن سلمان و ترزا می‌نیز ابتکار «شورای راهبردی انگلیس و آمریکا» را کلید زد. این حیله‌ای برای ترغیب رژیم سعودی به اجرای اصلاحات اقتصادی و تقویت همکاری بیشتر در موضوعاتی مانند آموزش و فرهنگ و همچنین مسائل دفاعی و امنیتی است.
معترضان انتقادات خود را در مورد جنگ یمن و سایر موضوعات حقوق بشری اعلام کردند. این انتقادات همچنین مجوز فروش 6/4 میلیارد پوند سلاح انگلیس به عربستان را نیز دربر ‌گرفت.


اتوبوس‌هایی که روی آنها بنرهایی نصب شده است طی دو روز گذشته در لندن درحال حرکت هستند. در این بنرها بن سلمان به جنایات جنگی در یمن متهم شده است.
«لیندسی جرمن» عضو «ائتلاف جنگی را متوقف کنید» اظهار داشت: مهم است که مردم مقابل «داونینگ استریت» حاضر شده و برای دولت انگلیس روشن کردند که همدستی آن در جنگ علیه یمن مورد حمایت مردم نیست و ما سیاست خارجی انسانی و مسالمت آمیزی می‌خواهیم.
از سوی دیگر سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به افزایش موارد نقض حقوق بشر در عربستان، از مقامات انگلیس خواست تا فریب اصلاحات ظاهری ولیعهد سعودی را نخورند و او را در سفر به انگلیس تحت فشار بگذارند.
در پایگاه اطلاع رسانی سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک آمده است: دولت انگلیس که زیر پای «محمد بن سلمان» فرش قرمز پهن کرده، نباید فریب بخورد و فکر کند ولیعهد عربستان، جوانی فوق‌العاده است که در حال انجام اصلاحات در کشورش و ترویج صلح در یمن است.
برخلاف سخنان جاه طلبانه بن سلمان و آرزویش برای دگرگونی دمکراتیک و سیاسی در عربستان، سرکوب و نقض حقوق بشر در این پادشاهی افزایش یافته است. بازداشت گروهی شاهزاده‌ها و مقامات دولت سابق و فعلی از جمله آنهاست.
محمد بن سلمان در توجیه این بازداشت‌ها گفت، هدف از این کار مبارزه با فساد است.
وزارت خارجه انگلیس که می‌گوید، حمایت از مدافعان حقوق بشر در اولویت قرار دارد، بطور عجیبی در رابطه با ظلم و ستم جاری در عربستان سکوت اختیار کرده است.
محمد بن سلمان که از سال 94 وزیر دفاع عربستان است، در جنگ ائتلاف تحت امر کشورش با یمن نقشی پررنگ و مهمی دارد. تاکنون حدود 10 هزار نفر در جنگ یمن جان خود را از دست داده و حدود 10 هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.
عربستان که از شروع این جنگ تا کنون بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون سلاح و ادوات جنگی از انگلیس خریداری کرد، بارها مانع ورود کالاهای ضروری مانند مواد غذایی، دارو و سوخت مورد نیاز ژنراتورهای بیمارستان‌ها به یمن شد.
برادر امیر قطر، ولیعهد عربستان را به ابوجهل تشبیه کرد
در همین میان «جوعان بن حمد آل ثانی» برادر امیر قطر و رئیس کمیته ملی المپیک این کشور در پاسخ به اهانت «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان به مردم قطر، وی را به ابوجهل تشبیه کرد.
به گزارش ایرنا، در ادامه حملات لفظی مقامات دو کشور، جوعان در توئیتی نوشت: افرادی که مسائل را با حجم و عدد مقایسه می‌کنند، کم عقل هستند و در نهایت شکست خواهند خورد.
وی افزود: قریش زمانی در جنگ بدر شکست خورد که از تحلیل ابوجهل که از کیفیت سپاه اسلام غافل بود، تبعیت کرد.
«محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه سفرش به قاهره در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: بحران قطر مساله‌ای بسیار کوچک است که فکر وی را مشغول نمی‌کند.
وی در اظهارات خود با کم اهمیت خواندن اختلافات با قطر اعلام کرد: اهمیتی به آن نمی‌دهم. شمار ساکنان قطر به اندازه ساکنان یک خیابان مصر هم نیست و هر وزیری در دولت سعودی قادر است بحران قطر را حل و فصل کند.
ولیعهد عربستان در ادامه سخنانش سرمایه‌گذاری‌های کشورش را در آمریکا در حدود 800 میلیارد دلار و 4 برابر درآمد قطر برآورد کرد و گفت: عربستان بزودی نشست شورای همکاری خلیج فارس را ترتیب خواهد داد و مساله مشارکت قطر و غیاب این کشور در نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ما اهمیتی نخواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
هیات دولت با امهال جرایم تسهیلاتی کشاورزان زلزله زده منطقه ارسباران موافقت کرد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور ترکیه: ایران و ترکیه آماده استفاده از پول ملی در معاملات مشترک هستند تحلیل سیاسی هفته تظاهرات گسترده در لندن علیه ولیعهد سعودی و دولت انگلیس وزیر ارتباطات: اینترنت گران نمی‌شود یک گروه عراقی: آمریکا را از در بیرون می‌کنیم از پنجره می‌آید وزیر خارجه پاکستان: همکاری با آمریکا اشتباه بود آمریکا: مخالفان سوریه دیگر قادر به براندازی نظام اسد نیستند افشای نقشه موساد برای ترور15 دانشمند هسته‌ای ایران بوش: ترامپ باعث می‌شود من خوب به نظر برسم! بسته‌های تخفیف 10 تا 30 درصدی برنامه‌های نوروزی باغ کتاب فراخوان مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم در اسفند ماه سال 96 وزارت آموزش و پرورش: مدارس تا 28 اسفند باز است یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام 25 اسفند در وین برگزار می‌شود زلزله 4/5 ریشتری حوالی کهنوج کرمان را لرزاند سقوط هواپیمای نظامی روس در سوریه، با 39 کشته با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛ امضای قرارداد ساخت راه آهن شیراز- بوشهر به ارزش 700 میلیون دلار