کاهش قيمت جهاني طلاي سياه


افت شاخص‌ها در بازارهاي بورس موجب شد تا قيمت نفت ديروز با کاهش مواجه شود. اين اتفاق پس از آن رخ داد که يکي از حاميان کليدي تجارت آزاد در دولت آمريکا استعفا کرد.
به نقل از رويترز، افت شاخص‌ها در بازارهاي بورس موجب شد تا قيمت نفت ديروز با کاهش مواجه شود. اين اتفاق پس از آن رخ داد که يکي از حاميان کليدي تجارت آزاد در دولت آمريکا استعفا کرد و اين نگراني را تشديد کرد که واشنگتن تعرفه‌هاي وارداتي اعلام شده را اعمال خواهد کرد و اين ريسک وقوع يک جنگ تجاري را بالا مي‌برد.
افزايش توليد نفت آمريکا و بالا رفتن ميزان ذخاير نفتي نيز ديگر عوامل موثر در افت قيمت نفت بودند.
گري کوهن، مشاور اقتصادي دونالد ترامپ که در برابر نيروهاي طرفدار سياست حمايتگرايي در دولت آمريکا قرار داشت اعلام کرد که از سمت خود استعفا مي‌کند. اين استعفا موجب شد تا شاخص سهام اس اند پي 500 در معاملات اوليه امروز بيش از يک درصد افت کند.
قيمت نفت نيز از اين روند کاهشي تبعيت کرد به نحوي که قيمت هر بشکه نفت برنت ديروز با 51 سنت، معادل 0.8 درصد کاهش به 65 دلار و 28 سنت رسيد. قيمت نفت خام آمريکا نيز 47 سنت، معادل 0.75 درصد کاهش داشت و به 62 دلار و 13 سنت رسيد.
استفن اينز، تحليلگر بازار نفت در اين باره گفت: «تاثير ناشي از استعفاي کوهن... ممکن است قيمت نفت را در طي پايين تر نيز بياورد.»
برخي معتقدند استعفاي کوهن پس از آن رخ داده که وي نتوانسته مانع از نهايي شدن برنامه‌هاي ترامپ براي وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومنيوم شود.
قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي از جمله اتحاديه اروپا و چين هشدار داده‌اند که وضع چنين تعرفه‌هايي مي‌تواند منجر به اقدامات تلافي جويانه شده و يک جنگ تجاري جهاني به راه بياندازد که نتيجه‌اي جز متوقف ساختن رشد اقتصاد جهاني و نتيجتا کاهش تقاضا براي نفت نخواهد داشت.
با اين حال بازار جهاني نفت در هفته‌اي که گذشت، جان تازه‌اي گرفت؛ نفت با افزايش قيمت نفت روبرو شد، آژانس بين المللي انرژي از رشد تقاضاي جهاني نفت در پنج سال اخير خبر داد و اعضاي اوپک در کنفرانس سراويک خواهان مشارکت صنعت شيل آمريکا براي موفقيت کاهش توليد نفت شدند.
صنعت نفت و گاز جهان نيازمند افزايش سرمايه گذاري‌هاست تا بتواند نياز روز به افزايش انرژي را تامين کند.
«امين ناصر» مديرعامل سعودي آرامکو معتقد است که صنعت نفت و گاز جهاني نيازمند بيش از ٢٠ تريليون سرمايه گذاري در 25 سال آينده است تا بتواند پاسخگوي رشد تقاضا باشد و کاهش اخير تعداد ميدان‌هاي نفتي را جبران کند. 
به گفته ناصر، صنعت نفت، اکنون يک تريليون دلار سرمايه گذاري را از زمان کاهش قيمت نفت از سال ٢٠١٤ تا ٢٠١٦ از دست داده است. 
انتظار مي‌رود که روند افزايشي قيمت نفت با توجه به پايان فصل سرما و کاهش تقاضا براي وسايل گرماساز با سرعت کمتري ادامه داشته باشد، اما ادامه برنامه کاهش عرضه و پيش بيني تحليلگران از کاهش عرضه نفت در بلندمدت، همچنان سير صعودي قيمت اين کالا را حفظ مي‌کند. 
کاهش سطح توليد نفت اوپک 
به گزارش رويترز در هفته اخير، توليد نفت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در ماه فوريه (بهمن - اسفند)، در پي تعمير يک ميدان نفتي در امارات و ادامه کاهش توليد ونزوئلا، به پايين‌ترين رقم در 10 ماه اخير رسيد.
بررسي‌هاي تازه بلومبرگ از تحليلگران نشان مي‌دهد که شرکت‌هاي نفتي و آمارهاي رسيده از رصد کشتي‌ها، توليد نفت 14 کشور عضو اوپک در ماه فوريه با 80 هزار بشکه کاهش، به 32 ميليون و 280 هزار بشکه در روز رسيده که پايين‌ترين ميزان از آوريل 2017 ميلادي با رقم 31 ميليون و 890 هزار بشکه در روز است.
کنفرانس انرژي سراويک نيز دوشنبه 14 اسفند در هيوستون آمريکا ميان نمايندگان اوپک و صنعت شيل آمريکا برگزار شد و وزير نفت نيجريه در اين کنفرانس از اعضاي اين سازمان و ابرتوليدکنندگان شيل خواست تا قيمت نفت را تثبيت کنند.
امانوئل ايبه کاچيکوو، گفت: توليدکنندگان نفتي که بطور همزمان در صنعت شيل و اوپک فعالند، بايد بيشتر بکوشند تا قيمت‌هاي نفت را تبيت کنند. براي نمونه، شرکت‌هاي اکسون موبيل، شورون آمريکا و رويال داچ شل هم در زمينه شيل فعال هستند و هم در نيجريه که بخشي از اوپک است، نفت برداشت مي‌کنند.
کاچيکوو معتقد است که بايد بر اين شرکت‌ها که هم در صنعت شيل فعالند و هم در اوپک دست دارند، نظارت شود و آنها را ملزم به پذيرفتن مسئوليت تثبيت قيمت‌هاي نفت کرد. اين در حاليست که توليد نفت آمريکا در ماه نوامبر رکورد 47 ساله زد و به گزارش اداره انرژي آمريکا اين ميزان به پشتوانه صنعت شيل به 10 ميليون و 57 هزار بشکه در روز رسيد. اين ميزان در ماه دسامبر (آذر - دي) 9 ميليون و 949 هزار بشکه در روز اعلام شد.
پيش از اين، بالاترين ميزان، مربوط به سال 1970 ميلادي با 10 ميليون و 44 هزار بشکه در روز بود.
اين آژانس انتظار دارد که نفت آمريکا تا پنج سال آينده در بازارهاي جهاني حکمفرمايي کند، زيرا به گفته آژانس بين المللي انرژي ميزان توليد نفت شيل آمريکا در 5 سال آينده آنقدر افزايش خواهد يافت که به بزرگ‌ترين توليدکننده نفت در جهان تبديل خواهد شد.
پيش بيني مي‌شود که ميزان توليد نفت غيراوپکي‌ها تا سال 2023 ميلادي با روزانه 5 ميليون و 200 هزار بشکه افزايش به 63 ميليون و 300 هزار بشکه در روز برسد و آمريکا به تنهايي نزديک به 60 درصد از اين رشد را به خود اختصاص دهد. 
آژانس بين المللي انرژي انتظار دارد که توليد نفت خام آمريکا تا سال 2023 ميلادي با روزانه 2 ميليون و 700 هزار بشکه افزايش به 12 ميليون و 100 هزار بشکه در روز برسد.
گرچه افزايش عرضه نفت آمريکا موجب تخريب سهم بازار اوپک از بازارهاي جهاني در سال گذشته شد، اما به اعتقاد محمد بارکيندو، دبيرکل اين سازمان، «درک مشترکي» ميان اعضاي اوپک و توليدکنندگان نفت شيل آمريکا وجود دارد و اين که «همه آنها متعلق به اين صنعت هستند».
در کنفرانس انرژي «سراويک» اعضاي اوپک از توليدکنندگان شيل آمريکا خواستند تا به منظور تثبيت قيمت‌هاي نفت در حد کنوني به برنامه جهاني کاهش توليد بپيوندند.
صنعت نفت ايران در عرصه بين‌المللي پيش مي‌رود
دومين کنگره و نمايشگاه بين‌المللي اکتشاف و توليد و پنجمين کنگره و نمايشگاه بين‌المللي صنعت حفاري ايران اين هفته در تهران برگزار شد. 
مديران شرکت‌هاي ملي حفاري ايران و عراق در اين کنگره زمينه‌هاي همکاري را بررسي کردند. در ديدار هفته اخير که با حضور شماري از مديران ستادي و عملياتي اين شرکت‌ها در استان بصره عراق انجام شد، «سپهر سپهري» مديرعامل و رئيس هيات مديره شرکت ملي حفاري ايران و «احمد محمد ادهم» معاون مديرعامل شرکت حفاري عراق، بر استفاده از ظرفيت‌هاي دو شرکت تاکيد کردند. بر اين اساس، مقرر شد در صورت مهيا شدن زمينه‌هاي همکاري، شرکت ملي حفاري ايران براي ارائه آموزش‌هاي تخصصي حفاري به متخصصان و کارشناسان عراقي از جمله دوره‌هاي بين‌المللي کنترل فوران چاه‌هاي نفت و گاز (IWCF) برنامه‌ريزي کند.