ضربه به دولت، ضربه به نظام


رئيس جمهور با اشاره به نزديکي به ايام عيد نوروز گفت: در اين ايام بايد دل‌ها را شستشو دهيم و از اختلافات و کينه‌ها بگذريم و به ياد حق و مردم باشيم؛ در اين ايام همه مسئولين بايد بيشتر به فکر مردم باشند تا مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نظر خودشان را فراهم کرده و به راحتي به مسافرت خودشان بپردازند.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت با اشاره به روز زن گفت: ما مردسالاري، زن سالاري، مرد ستيزي و زن ستيزي را قبول نداشته و نه مرد را مايه خير مطلق مي‌دانيم و نه بر اساس برخي از افکار نادرستي که وجود دارد، زن را منشأ شر مي‌دانيم؛ زن و مرد هر دو انسان و در پيشگاه خداوند داراي کرامت و عزت هستند و برتري و مقام آنها وابسته به ايمان، تقوا و مجاهدت خودشان است.
روحاني با اشاره به اينکه جنسيت دخالتي در کرامت و عزت انساني مرد يا زن ندارد، افزود: معتقديم بسياري از فاصله جنسيتي که امروز در جوامع دنيا وجود دارد، ناصحيح و آنچه اسلام مي‌خواهد، عدالت واقعي جنسيتي است.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در فضاي اجتماعي جامعه ما زنان در پي حقوق واقعي خودشان هستند و از ابتداي پيروزي انقلاب تاکنون در علم، دانش و مشارکت اجتماعي نقش آفرين بوده اند.
روحاني با اشاره به نقش زنان در پيروزي انقلاب اسلامي‌و تعبيري که امام راحل راجع به اين نقش داشته‌اند، گفت: امروز نيز در انتخابات متعدد در ايران و در تمام تظاهرات و راهپيمايي‌ها که به نفع نظام انجام مي‌گيرد و نيز در مسايل اجتماعي و مشاغل مختلف مديريتي، علمي، دانشگاهي، پزشکي و مسئوليت‌هاي گوناگون، حضور زنان پررنگ است.
رئيس جمهور افزود: امروز بالاترين نياز ما در جامعه اسوه قرار دادن پيامبر(ص) و ائمه هدي(ع) براي زندگي است چراکه آنچه مي‌توانيم به عنوان مشکل جامعه‌مان قلمداد کنيم تنها مشکل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نيست. البته ممکن است در اين زمينه‌ها هم مشکلاتي باشد اما از همه مهم‌تر اينکه نگذاريم مشکلات بداخلاقي در جامعه ما رسوخ کرده و از هم فاصله بگيريم.
وي اظهار داشت: بايد مسايل و مشکلات کشور حل و فصل شود و در اين راستا همه بايد دست به دست هم دهيم؛ اينطور نيست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسئول است و بقيه سخنگو هستند. اگر بناست کسي از طرف ملت سخنگو باشد، اين رئيس جمهور است که منتخب مردم بوده و مي‌تواند بهترين سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد.
رئيس جمهور با بيان اينکه نادرست است که برخي فکر کنند، سخنگوي مردم هستند و دولت صرفاً بايد پاسخگو باشد، اظهار داشت: دولت مسئوليت‌هايي دارد و در برابر مسئوليت‌هاي خود پاسخگوست و اين در حالي است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها، در قبال ملت مسئولند و همه بايد پاسخگو بوده و به قانون اساسي عامل باشند و کسي که طبق قانون اساسي مي‌تواند راجع به قانون اساسي حرف بزند، سوال کند و تذکر دهد و توضيح بخواهد، رئيس جمهور است و بنابر اين همه بايد به وظايف خود به خوبي عمل کنيم.
روحاني با اشاره به ضرورت حفظ انسجام اجتماعي و استقرار اخلاق سياسي و اجتماعي در جامعه، گفت: در اين راستا بايد بدانيم انتخابات 4 سال يکبار بوده و هر روز انتخابات نيست؛ مردم در 29 ارديبهشت پاي صندوق آراء آمدند و نظر خودشان را اعلام و رئيس جمهور و اعضاي شورا را انتخاب کردند کما اينکه در مقاطع ديگر نمايندگان مجلس و خبرگان را به همين شکل برگزيدند.
رئيس جمهور با بيان اينکه بعضي‌ها فکر مي‌کنند هنوز دوران انتخابات است و يادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهار داشت: بسياري از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادي به گوش مي‌رسد که وقتي عمق آن حرف شکافته شود معنايش اين است که هنوز ما در فضاي انتخابات و رقابت انتخاباتي هستيم.
روحاني با بيان اينکه امروز روز حل مشکلات مردم است و همه بايد در اين مسير دست به دست هم دهيم، خاطرنشان کرد: همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظيفه همه و در اسلام به معناي سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پيشوايان و مسئولين حق نصيحت دارند؛ نصيحت همان انتقاد سازنده و دلسوزانه است و تخريب به معناي نقد نيست.
رئيس جمهور گفت: بايد باور کنيم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسي فکر مي‌کند، تضعيف دولت موجب تقويت نظام مي‌شود در اشتباه است. بخش بزرگ مسئوليت و بار سنگين نظام بر عهده دولت بوده و صدها هزار کارگزار در سراسر کشور به عنوان دولت، خادم مردم هستند و تلاش مي‌کنند.
وي با بيان اينکه بعضي‌ها فکر مي‌کنند که اگر دولت تضعيف شد، نهادهاي ديگر تقويت مي‌شوند، گفت: اينطور نيست؛ ما امروز در يک کشتي نشسته‌ايم و اگر بخشي از کشتي را تخريب شود، همه کشتي با هم غرق مي‌شود.
روحاني با اشاره به تحرکات برخي کشورها در منطقه نسبت به ايران و دنبال کردن ماجراي قديمي‌ايران‌هراسي از سوي آنها، گفت: ايران به دنبال عزتمندي بوده و هست اما هيچگاه به فکر زورگويي و تجاوز به ديگران نبوده و نخواهد بود؛ تاريخ هم نشان مي‌دهد که ملت ايران هيچگاه به ملتي ظلم نکرده و سرزمين کسي را غصب نکرده است؛ ما هيچگاه همسايگان خود را بمباران نکرده و هر روز مردم منطقه را در فشار قرار نداديم و نه تنها مردم را از سرزمين خودشان آواره نکرديم، بلکه آوارگان ديگر را هم به ميهماني پذيرفتيم.
رئيس جمهور با بيان اينکه ايران کشوري در مسير رشد، توسعه و پيشرفت است، تاکيد کرد: همه بايد بدانند که ما نگران رشد ديگران نيستيم و مي‌دانيم در اين منطقه وقتي به تعالي مي‌رسيم که همه با هم رشد کنيم و دلمان مي‌خواهد همه کشورهاي همسايه و منطقه در رشد و در مسيري باشند که موجب تعالي مادي و معنوي همه است.
روحاني با بيان اينکه قدرت اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و بويژه قدرت نظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران عليه ديگران نيست، افزود: ما قدرت نظامي‌مان را تقويت نمي‌کنيم تا کشوري را مورد حمله قرار دهيم، بلکه قدرت دفاعي ما صرفاً بازدارنده و يا در شرايطي براي دفاع از کشور است.
رئيس جمهور اظهار داشت: سلاح ما براي صلح، تقويت ثبات و امنيت و براي اين است که ديگران قصد تجاوز به کشورمان را نداشته باشند؛ پس هيچ کس نبايد نگران سلاح، موشک يا تقويت بنيه دفاعي ايران باشد، چون تاريخ اين واقعيت را به ما مي‌گويد ما در طول 40 سال بعد از انقلاب به کسي تجاوز نکرديم درحالي که اگر به دنبال سلطه‌طلبي بوديم در بسياري از مقاطع، شرايط مناسب وجود داشت ولي از هيچ فرصتي سوء استفاده نکرديم.
روحاني گفت: آنهايي که در طول 70 سال گذشته در منطقه، آشوب، جنگ و ويراني را به بار آوردند و هر روز دنبال قتل‌عام مردم بودند و صبرا و شتيلا را درست کردند، ديگر جايي ندارد که بخواهند دم از خطر ايران بزنند. ايران براي هيچ‌کس خطر نيست. ايران براي کل اين منطقه ثبات و امنيت است؛ البته از حقوق خودش به خوبي دفاع خواهد کرد.