سفر بن‌سلمان زیر سایه اعتراض در بریتانیا

گروه بین‌الملل: ولیعهد سعودی که با برنامه‌ای دقیق در حال مقدمه چینی پادشاهی مستحکم است، دیروز (چهارشنبه) وارد لندن شد. «محمد بن سلمان» در این سفر 3 روزه با عالی‌ترین مقامات بریتانیا دیدار و گفت و گو خواهد کرد. اولین نکته‌ای که درباره سفر ولیعهد سعودی جلوه می‌کند این است که بریتانیا در حد واندازه پادشاهی از وی استقبال کرده است.
طبق برنامه رسمی ‌اعلام شده؛ ولیعهد ۳۲ ساله عربستان با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار کند و ناهار را با ملکه الیزابت دوم صرف کند. محمد بن سلمان قرار است شام را مهمان شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، و فرزندش شاهزاده ویلیام باشد.
قرار است در این سفر شورای همکاری‌های استراتیک بریتانیا و عربستان تشکیل شود. انتظار می‌رود تشکیل این شورا منجر به سرمایه‌گذاری یکصد میلیارد دلاری عربستان در بریتانیا در ده سال آینده شود.
سایه سنگین اعتراضات حقوق بشری


این درحالیست ‌که افکار عمومی‌بریتانیا به‌شدت نسبت به سیاست‌های تهاجمی ‌سعودی به‌ویژه فجایع انسانی ناشی از حمله این کشور به یمن، منفی است. هزاران تن از مردم بریتانیا دی‌ماه گذشته توماری را امضاء کردند که در آن از می‌‌خواسته‌اند تا دعوت خود را پس بگیرد. نخست‌وزیر بریتانیا اواخر آذرماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد بن سلمان»، از وی برای سفر به لندن دعوت به عمل‌آورد.
در تومار مردم بریتانیا که در تارنمای پارلمان این کشور منتشرشده، آمده است: «عربستان یکی از بدترین آمار نقض حقوق بشر در دنیا را دارد و تنها در سال 2017 بیش از یک‌صد تن را اعدام کرده است».
این تومار می‌افزاید: «‹محمد بن سلمان، حملات علیه یمن را فرماندهی کرده که براثر آن تاکنون ده‌ها هزار تن کشته و زخمی‌ شده‌اند، قحطی و وبا در یمن بیداد می‌کند و بدترین بحران انسانی را سبب گردیده است».
وزارت امور خارجه بریتانیا پس از گذشت سه هفته، در پاسخ به تومار مردم این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعامل منظم بخش مهمی‌از رابطه قوی ما با عربستان سعودی به شمار می‌رود که برای امنیت و آبادانی متقابل و همچنین گفت‌وگوهای معنادار در رابطه با اصلاحات و حقوق بشر، حائز اهمیت است.
در ادامه این جوابیه آمده است: ما منافع مهمی‌در حوزه امنیت ملی و اقتصادی داریم ازجمله اینکه چه طور می‌توان از راه همکاری با چالش‌های بین‌المللی مانند تروریسم و افراط‌گرایی مقابله کنیم. تعامل با عربستان فرصت توسعه روابط، اعتمادسازی و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مورد نگرانی دو طرف را فراهم می‌سازد.
وزارت خارجه بریتانیا همچنین با اشاره به اختلافات دو طرف در رابطه با نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی تصریح کرد: ما نگرانی‌های خود را به مقامات سعودی از طریق طیف گسترده ای از کانال‌های ارتباطی ازجمله سفیر، سفارتخانه بریتانیا در ریاض و اتحادیه اروپا مطرح کرده‌ایم. هرچند در این مسائل با یکدیگر اختلاف‌نظر خواهیم داشت، اما رابطه ما کمک می‌کند تا به‌طور صریح، باز و سازنده درباره این مسائل رایزنی کنیم.
وزارت امور خارجه بریتانیا در بخش دیگری از این جوابیه، از تجاوز نظامی‌ائتلاف به فرماندهی عربستان به یمن، با هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حمایت کرده و مدعی شده است: حوثی‌ها (جنبش انصارالله) دائماً قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشته و به حملات خود علیه عربستان ادامه داده‌اند. البته ما ضرورت پایبندی بر قوانین بشردوستانه بین‌المللی را به دولت عربستان گوشزد می‌کنیم و این کشور اعلام کرده است که درباره نقض قوانین بشردوستانه، تحقیق خواهد کرد و از آن درس می‌گیرد. ما نیز بر اوضاع از نزدیک نظارت می‌کنیم.
بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز متعاقب انتشار این جوابیه، با انتشار یادداشتی در روزنامه تایمز، با طرح این ادعا که محمد بن سلمان آغازگر اصلاحات نوینی در عربستان است، تصریح کرد که لندن باید از اقدامات وی حمایت به عمل آورد.
وی با سرپوش گذاشتن بر عمق فجایع انسانی در یمن و سیاست‌های مداخله‌جویانه ریاض در منطقه خاورمیانه، صرفاً به طرح این نکته بسنده کرد که سفر ولیعهد عربستان به لندن، فرصت مناسبی خواهد بود تا این کشور نگرانی‌های خود را درباره مسائل مورد اختلاف مطرح کند.
جانسون بااین‌حال به‌گونه‌ای مبالغه‌آمیز روابط دو کشور را در بسیاری از حوزه‌ها حائز اهمیت خواند و در بخشی از نوشتار خود عنوان کرد: واقعیت این است که حفظ جان مردم بریتانیا و پیشگیری از حملات تروریستی، مدیون همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی ما با عربستان سعودی است.
این تحرکات خشم گروه‌های مدافع حقوق بشر و فعالان ضدجنگ در بریتانیا را برانگیخته و درصدد برگزاری تجمع گسترده اعتراضی در مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا برآمده‌اند.براساس برنامه اعلام‌شده از سوی کارزار ائتلاف ضدجنگ که با بیش از یک‌ میلیون عضو، بزرگ‌ترین سازمان مخالف سیاست‌های تهاجمی‌و جنگ‌طلبانه دولت بریتانیا به شمار می‌رود، این تجمع قرار است فردا بعدازظهر هم‌زمان با دیدار ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر بریتانیا در داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری بریتانیا) برگزار شود.
تجمع یادشده توسط شمار زیادی از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری ازجمله کمیسیون حقوق بشر اسلامی‌بریتانیا، موسسه بحرینی حقوق بشر و دمکراسی، جبهه بحرینی‌های مخالف، کارزار مبارزه با تجارت سلاح، حقوق بشر یمن، عراقی‌های دمکرات، اجرای جهانی عدالت و جنگ علیه تهاجم، حمایت‌شده است.
کمیسیون حقوق بشر اسلامی‌بریتانیا امروز با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به سیاست‌های تهاجمی‌و مداخله‌جویانه رژیم آل سعود در منطقه، تصریح‌کرد: اقدامات سعودی‌ها گستاخانه و نقض گسترده حقوق بشر است که بایستی محکوم شود. ما همچنین دولت‌هایی را که از رژیم آل سعود حمایت کرده تا به سیاست‌های تهاجمی‌خود ادامه دهند محکوم می‌کنیم.
بیانیه یادشده می‌افزاید: بریتانیا بایستی درک کند که در جنایت‌های جنگی عربستان در یمن، همدست است و بایستی هرچه سریع‌تر دست از حمایت خود از این رژیم جنایتکار بردارد. در همین حال برخی اتوبوس‌های شهری و به‌ویژه خودروهای گردشگری در لندن، حامل پوسترهای تبلیغاتی ضدسعودی هستند که بر روی آن نوشته است: بریتانیا نبایستی از جنایتکار جنگی استقبال کند و حرکت این اتوبوس‌ها در سطح شهر، توجه مردم و گردشگران را به خود جلب کرده است.
ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 به صورت بی وقفه، یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی‌شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است. بریتانیا از زمان آغاز این حملات، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش 
جدی داشته است.