در ديدار با رئيس‌جمهوري اسبق چه گذشت

ايلنا: تعدادي از نمايندگان مجلس يکشنبه هفته جاري با رئيس‌جمهوري اسبق ايران ديدار کردند که در ادامه بخشي از صحبت‌هاي نمايندگان حاضر در اين جلسه را مي‌خوانيم. به گزارش ايلنا درحالي‌که جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ازجمله اعضاي فراکسيون اميد و مستقلين ولايي يکشنبه‌شب گذشته، ۱۳ اسفندماه با رئيس‌جمهوري اسبق ايران ديدار و گفت‌وگو کردند، محمدرضا عارف رئيس فراکسيون اميد نيز به بيان نکاتي در اين ديدار پرداخت که پيش‌تر اين سخنان عارف به‌تفصيل منتشر شد. با اين حال آنچه از سوي ديگر نمايندگان مطرح شد، تاکنون منتشر نشده که در ادامه سخنان نمايندگان حاضر در اين جلسه را مي‌خوانيم. محمدرضا عارف در اين نشست با ارائه گزارشي از فعاليت فراکسيون اميد و تشکر از همراهي و همکاري اعضاي فراکسيون اعلام کرد: خوشبختانه فراکسيون اميد از انسجام خوبي برخوردار است و معمولا حرکت‌ها بر اساس ميثاق با مردم پيگيري مي‌شود و عموما اعضا وفادار به تصميم جمعي هستند. پروانه سلحشوري در اين ديدار توضيحاتي درباره فراکسيون زنان ارائه کرد و گفت: با وجود اينکه تعداد ما کم است اما در کنار هم و با هم هستيم و فارغ از نگاه جنسيتي در تمامي موارد و طرح‌ها و لوايح سعي کرديم حضور مؤثري داشته باشيم. وي خاطرنشان کرد: فراکسيون اميد را همراهي مي‌سازد و اميدوارم مردم را نااميد نکنيم. رئيس فراکسيون زنان مجلس همچنين از اينکه رئيس‌جمهور مخالفان خود را کم‌عقل خطاب کرده، گلايه کرد و با يادآوري جمله رئيس جمهور اصلاحات درباره مخالفان خود مبني بر اينکه «زنده‌باد مخالف من»، ابراز اميدواري کرد که بار ديگر گفتمان احمدي‌نژادي رايج نشود. جعفرزاده ايمن‌آبادي ديگر نماينده مجلس بود که در جلسه با رئيس جمهور اصلاحات صحبت کرد و با اشاره به خون شهدا که به پاي انقلاب ريخته شده، گفت: قصد گله از دولتمردان را ندارم و همه اين دوستان اعتقادي پاي قضيه ايستاده‌اند اما حقيقتا حق اين دوستان ادا نمي‌شود. ادبيات و رفتار دولت با اصول و چارچوب ما همخوان نيست. نماينده مردم رشت در مجلس با تشکر از مواضع رئيس دولت اصلاحات در ناآرامي‌هاي اخير بيان کرد: افتخار شما اين است که پاکدست‌ترين و موفق‌ترين دولت بوديد. ما تلاش مي‌کنيم اين دولت هم موفق باشد اما خود دولت هم بايد گوش شنوايي داشته باشد. من نگرانم که مردم از اين حرکت نااميد شوند. نايب‌رئيس نخست فراکسيون مستقلين ولايي مجلس با بيان اينکه تمام تلاش طرف مقابل ما که اخلاق حزبي را رعايت نمي‌کند، نااميدکردن مردم است، خواستار افزايش اين نشست‌ها شد و تأکيد کرد: من دوست ندارم به آن هشت سال برگردم و اگر روزي چنين اتفاقي بيفتد، ممکن است تصميم ديگري بگيرم.
حسين‌زاده نيز در اين ديدار با طرح اين سؤال که چرا ملت ما در طول ساليان ملت نشد و دولت ما دولت نشد و چرا پديده دولت- ملت در کشور ما شکل نگرفته است، گفت: در اين سرزمين ما دنبال چرايي نيستيم. چرا اقوام نمي‌توانند در مسئوليت‌ها باشند؟
وي گفت: مشکل اساسي ما مديريت نيست بلکه برخي از مردم حس سرزميني ندارند و تعدادي از افراد هستند که نمي‌گذارند ايران به مفهوم درست خود ايران شود. نايب‌رئيس فراکسيون اميد مجلس با بيان اينکه انتظار اين است که هر يک از نمايندگان مجلس بايد سفيران آشتي باشند، گفت: اين زنگ خطر است و تمنا مي‌کنم جريان آشتي و مفاهمه و نزديکي اديان و مذاهب را دنبال کنيد. چه مشکلي پيش مي‌آيد که شيعه و سني در کنار هم باشند؟ ما بايد عبرت‌ها و رويکردهايي را که دنيا داشته ياد بگيريم. بهروز نعمتي نماينده اصولگرايي که با فهرست اصلاح‌طلبان به مجلس دهم آمده نيز در حضور رئيس دولت اصلاحات چنين گفت «اگر مجلس را حفظ نکنيم، تندروهايي بدتر از احمدي‌نژاد خواهند آمد».