پيش از داوري حكم ندهيد!

21 آذر سال 71 بود كه نخستين شماره از روزنامه همشهري منتشر شد و در مدت كم، مهر بزرگ‌ترين موسسه مطبوعاتي كشور بر پيشاني اين موسسه خورد. از آن زمان تاكنون همواره موضوعات حاشيه اي زيادي درباره اين موسسه و چگونگي فعاليتش به خصوص در حوزه مالي مطرح بوده كه در دوره مديريت قاليباف در شهرداري به اوج خود رسيد. طي ماه‌هاي گذشته و با شروع به كار تيم جديد مديريت شهري، موضوع تخلفات موسسه همشهري در سال هاي گذشته به دفعات از سوي مديران شهري و اعضاي شورا مطرح شد تا اينكه در روزهاي اخير، موضوع تحقيق و تفحص از اين موسسه به تصويب شورايي ها رسيد.
بررسي حساب هاي مالي، استخدام نيروهاي اداري و خبري و مصارف انتخاباتي از جمله موضوعات مدنظر در تحقيق و تفحص از موسسه همشهري است كه در روزهاي نخست سال 97، كار اجرايي آن آغاز خواهد شد. با اين حال، برخي اظهارنظرها درباره اتفاقات رخ‌داده در مجموعه همشهري، سبب شده تا شائبه پيشداوري درباره عملكرد بزرگ‌ترين موسسه مطبوعاتي كشور به وجود آيد. همين موضوع واكنش مديرعامل سابق موسسه همشهري را در پي داشت و در نامه اي سرگشاده خطاب به رييس شوراي شهر تهران از اظهارنظرها درباره عملكرد موسسه انتقاد كرد. مهدي ذاكري در نامه خود به محسن هاشمي نوشت:مدتی است از سوی برخی اعضای شورای شهر مطالبی درباره عملکرد موسسه همشهری در سال های اخیر مطرح می شود که صحت نداشته و با انتشار این مطالب کذب، زحمات همکاران بنده در دوره مدیریت سابق این موسسه زیر سوال رفته است.
جنابعالی البته شخصا منصفانه و منطقی موضع گیری کردید، اما برخی همکاران شما قبل از تحقیق و بررسی همه‌جانبه و شنیدن نظرات بنده و همکارانم در جایگاه قاضی نشسته و حکم محکومیت را صادر کردند. در حالی که بدیهی است، پیش از بررسی کسی حکم صادر نمی‌کند، به‌ویژه در جایگاه منتخب مردم تهران که قاعدتا باید مواضع مستدل و مستند و پس از استماع نظرات طرفین و بررسی کامل جوانب موضوع ، اعلام شود. متاسفانه این رویه ناصحیح در ماه های گذشته تکرار شده و در موارد متعددی اظهارنظر صورت گرفته که پس از روشنگری و شفاف سازی، منتشرکنندگان از اکاذیب خود مانند پرداخت حقوق 60 میلیونی و قرارداد همشهری ورزشی و دورکاری 286 نفر و ... عقب نشینی کردند.
این‌گونه بی‌محابا و بدون هیچ ملاحظه تاختن و یک‌طرفه پیش از هیچ بررسی و رسیدگی، تهمت و افترا زدن، در هیچ آیین و مسلکی پسندیده نیست. مديرعامل سابق موسسه همشهري در ادامه خطاب به محسن هاشمي تاكيد كرد: 12 سال عملکرد درخشان همشهری را 10 دقیقه ای به باد ندهید. دستاورد های موسسه همشهری در سال های گذشته در حوزه محتوایی به اذعان کارشناسان فن و نتایج طرح رتبه بندی معاونت مطبوعاتی و نظرسنجی های مردمی و همچنین در حوزه اقتصادی و مالی به گواه آمار و ارقام روشن و شفاف بر هیچ فرد منصفی پوشیده نیست. موسسه همشهری از سال 1384 تا شهریور 1396 هیچ بودجه و کمک مالی از شهرداری یا یارانه کاغذ از دولت دریافت نکرده و به لحاظ اقتصادی کاملا خودکفا بوده است. دوم اينكه میزان سرمایه ثابت موسسه همشهری نسبت به سال 1384، یازده برابر شده است و درضمن در همه ابعاد اعم از تعدد و تنوع خروجی، راه اندازی سه مجموعه چاپخانه عظیم، ساختمان اصلی، حقوق پرسنل، امکانات رفاهی و ... ارتقا و گسترش پیدا کرده است.


حال مخدوش کردن این عملکرد شفاف و موفقیت آمیز از طریق مطالب کذب و گزارش های ناقص و انتشار ناقص‌تر آن در رسانه ها، ظلم به همکاران بنده است و حیثیت شغلی و حرفه‌ای عده ای را ناجوانمردانه به بازی می گیرد.ذاكري در بخشي از اين نامه درباره موضوع استخدام ها در همشهري گفته است : در خصوص ایراد استخدام بی ضابطه، این افراد هنوز معنی جذب و استخدام جدید و تغییر وضعیت را نمی دانند.
چون هیچ نیروی جدیدی استخدام نشده بلکه تعدادی از همکاران شاغل در موسسه که 34 نفر از آن‌ها بیش از 20 سال سابقه داشتند، مطابق بخشنامه شهرداری تهران از نیروی قراردادی به دايمی تغییر وضعیت پیدا کردند. این ضوابط به شیوه عادلانه برای همه پرسنل دارای شرایط بدون درنظر گرفتن هیچ اعمال سلیقه ای ، اجرا شده است.یا درباره قرارداد ضمايم موضوعی و آخر هفته که به پیمانکاران خصوصی واگذار شده، بدون اشاره به محتوای قرارداد و 6 سال انتشار روزانه و هفتگی محصولات متنوع، فقط به یک قرارداد و یک رقم اشاره می کنند، گویی که هنوز تعهدات قراردادی پیمانکار ایفا نشده است.
مديرعامل سابق همشهري به موضوع اهداي هداياي قابل توجه در موسسه همشهري هم اين طور آورده كه «هدایای اهدا شده مطابق مقررات و مصوبات هیات مدیره به کارکنان و مهمانان مراسمات ، جشنواره ها و مناسبت هایی مانند سال نو و ... را در هشت سال گذشته جمع زده و به عنوان تخلف ذکر کرده‌اند».
وي تصريح كرده است: «بنده به خاطر اکاذیبی که درباره موسسه همشهری منتشر شده، از منتشرکنندگان شکایت کردم و به‌زودی آن‌ها تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت اما از جنابعالی به عنوان رییس محترم شورای شهر تهران درخواست می کنم براي شفاف سازی و روشنگری درباره دوره مدیریت بنده در موسسه همشهری همان‌گونه که این ادعاهای واهی در شورا مطرح شده، فرصتی را مقرر فرمایید تا براي پاسخگویی و دفاع از ایرادات و اتهامات مطرح شده در جلسه علنی شورای شهر حضور پیدا کنم و از همان تریبون نمایندگی مردم شهر تهران، به همه ابهامات و اتهامات پاسخ دهم.