نبرد سیاسی در پایان فصل سرد

گروه سیاسی- انبوهی از رخدادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی سال 96 را پرماجرا کرد‌. برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، حمله تروریستی به مجلس، وقوع زلزله‌های مختلف‌، اعتراضات دی‌ماه مردم‌، غرق شدن کشتی و سقوط هواپیما بخشی از رویدادهای امسال بود‌. به نظر می‌رسد در پایان فصل سرما اتفاقی دیگر در بهارستان در حال شکل‌گیری باشد‌. بعد از تلاش نمایندگان برای طرح سوال از رییس‌جمهور که البته ناکام ماند این بار نوبت به وزرای دولت رسیده تا با استیضاح شان اتفاق و شاید منازعه سیاسی دیگری به راه بیفتد‌. نمایندگان مجلس بعد از هفته‌ها هیاهو و لابی‌گری درنهایت به این نتیجه رسیدند تا وزرای راه‌، کار و کشاورزی را به مجلس بکشانند‌. شواهد نشان می‌دهد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نسبت به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقادات بیشتری را پیرامون عملکرد خود شاهد است و گواه آن هم دو بار استیضاح او در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ است که البته آخوندی هر دو بار توانست رای اعتماد مجلس‌های نهم و دهم را کسب کند‌. به نظر می‌رسد، با توجه به نظر اکثریت مجلس در خصوص عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی او این بار نمی تواند نظر مثبت بهارستان‌نشینان را به خود جلب کند‌. اینکه نمایندگان درخواست‌کننده از هیات‌رییسه مجلس عمدتا از اعضای فراکسیون امید (اصلاح طلبان) هستند، نشان می‌دهد با استیضاح علی ربیعی موافقت چندانی ندارد‌. علاوه بر آن باتوجه به اینکه بحث استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اولین بار در طول فعالیت او مطرح شده به نظر می‌رسد مجلس شانس مجددی به او برای ادامه فعالیتش به عنوان وزیر بدهد‌. اما دیروز طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام وصول شد‌. اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد‌: طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که در تاریخ ٢٧ دی ٩۶ به کمیسیون کشاورزی ارجاع شده بود، با توجه به اصرار ١٠ نفر از نمایندگان متقاضی برابر ماده ٢٢٣ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد‌. نماینده اصولگرای اسدآباد در مجلس تصریح کرد‌: بنابر ماده ٢٢۵ آیین‌نامه داخلی مجلس وزیر جهاد کشاورزی حداکثر ظرف مدت ١٠ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود‌.
گلایه نماینده از کاهش یکباره امضای سوال از رییس‌جمهور
پیش از به صدا درآمدن زنگ پایان نشست علنی مجلس برخی نمایندگان طبق روال مرسوم به طرح تذکرات شفاهی خود پرداختند‌. عضو کمیسیون اصل نود درباره همکاری‌نکردن سازمان هواپیمایی کشوری با این کمیسیون گلایه کرد و نقوی حسینی از لزوم دفاع هیات‌رییسه از شان مجلس برای پس گرفتن امضاهای سوال از رییس‌جمهور سخن گفت‌. نقوی حسینی در جلسه مجلس در اخطار قانون اساسی اظهار داشت‌: 170 تا 180 نماینده سوال از رییس‌جمهور را امضا کردند اما بدون اینکه جلسه‌ای تشکیل شود تعداد امضاها به حدود 35 رسید‌. توجیهی در این زمینه وجود ندارد. باید دید نحوه پس گرفتن امضاها چگونه بوده است، شما باید از شان مجلس دفاع کنید‌.
علی مطهری نایب‌رییس دوم مجلس که ریاست ساعتی از جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت‌: تعداد امضای تقاضای سوال از رییس‌جمهور هیچ وقت 180 نبوده است‌. عده‌ای نامه‌ای را امضا کردند که سوال از رییس‌جمهور به جریان بیفتد، این نامه 180 امضا داشت اما اصل سوال 89 امضا داشت که در نهایت از حد نصاب کمتر شد‌. نایب‌رییس مجلس گفت‌:‌ به نظر می‌رسد خود سوال‌کنندگان مقصر بودند و در هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه برای حفظ امضاها تلاش نکردند. البته طبیعی است، ممکن است عده‌ای امضای خود را پس بگیرند اما خلاف آیین‌نامه اتفاق نیفتاده است‌.


چرا روحانی خودش را سخنگوی مردم می‎داند
سخنان دیروز روحانی در جلسه هیات دولت مبنی براینکه «برخی فکر می‌کنند سخنگوی مردم هستند و دولت صرفا باید پاسخگو باشد» به گوش یکی از نمایندگان عضو جبهه پایداری رسید و او را مجبور به پاسخگویی کرد‌. این نماینده در واکنش به این سخن روحانی گفت‌: رییس‌جمهور از کارهای اساسی فاصله گرفته و در امور غیرمرتبط اظهار نظر می‎کند‌. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد که در روزهای گذشته به شدت پیگیر طرح سوال از رییس‌جمهور بود، در تذکری بی‌آنکه نامی از رییس‌جمهور ببرد، گفت‌: برخی حرف نابجایی در جامعه می‌گویند که «اگر بناست کسی سخنگوی مردم باشد، رییس‌جمهور می‎تواند سخنگو باشد و نه کس دیگری»‌. این معنایش این است که رییس‌جمهور از کارهای اساسی فاصله گرفته و در امور غیرمرتبط اظهار نظر می‌کند‌. تذکر بدهید که هر کس در حوزه خودش حرف بزند، رییس‌جمهور در مقام رییس‌جمهور در امور اجرایی صنعت و کشاورزی حرف بزند‌.
اعتراض به نگرانی سازمان هواپیمایی کشوری برای حضور نمایندگان همراه جعبه سیاه
بهرام پارسایی نیز در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای ای‌تی‌آر تهران - یاسوج به فرانسه گفت‌: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به‌عنوان کمیسیون نظارتی با سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی داشته که نمایندگان و کارشناسان این کمیسیون در جریان بازخوانی جعبه سیاه هواپیما حضور داشته باشند‌. وی افزود‌: چرا سازمان هواپیمایی کشوری همکاری نمی‌کند‌. چه نگرانی دارند‌. ما داخل کشور امکان بازخوانی جعبه سیاه را داریم و اگر هم اصرار دارند که جعبه سیاه را به خارج کشور بفرستند، اجازه دهند یکی از نمایندگان و کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ همراه این تیم باشد و در صورت تمایل به ارسال جعبه سیاه، فایل اجرایی آن را بفرستند‌. عضو هیات‌رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا به حال خریدهای زیادی از شرکت ای‌تی‌آر داشته و تعهدات این شرکت اجرا نشده است، اظهار داشت‌: ما خریدهای بسیاری از این شرکت داشتیم که تاکنون ۱۸ فروند از این خریدها را تحویل ما نداده‌اند‌. چه ضمانتی وجود دارد که بازخوانی این جعبه سیاه به‌درستی انجام شود‌. پارسایی با بیان اینکه ما به‌عنوان کشوری که هفت برابر آمار جهانی سانحه هوایی داریم، چرا نباید امکانات بازخوانی جعبه سیاه را داشته باشیم، تصریح کرد‌: این نشان‌دهنده سوءمدیریت است‌. خواستار بازگرداندن جعبه سیاه هواپیمای تهران -یاسوج به کشور و فایل اجرایی آن با نظارت کارشناسان ای‌تی‌آر داخل کشور بازخوانی شود‌.
علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، با تاکید بر این‌که این تذکر در موضوع نبود، خاطرنشان کرد‌: درباره این‌که باید جعبه سیاه داخل کشور و توسط کارشناسان ایرانی بازخوانی شود، نیازمند کارشناسی تخصصی است و باید ببینیم قوانین بین‌المللی در این رابطه چه می‌گویند‌. بنده در حال حاضر در این رابطه تسلط ندارم‌. وی ادامه داد‌: این درخواستی است که جنابعالی به‌عنوان عضو کمیسیون اصل ۹۰ دارید و تاکید دارید که نماینده این کمیسیون هم در مراحل بازخوانی جعبه سیاه حضور داشته باشد که البته این‌که مسوولان هواپیمایی کشوری بپذیرند یا نه، مسایلی است که باید بررسی شود که قوانین اییکائو چیست‌. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد‌: به هر حال مسوولان تذکر شما را شنیدند و ان‌شاءالله که ترتیب اثر خواهند داد‌.