سونامی استعفا در کاخ سفید

چند روز پس از کناره‌گیری مدیر ارتباطات کاخ سفید، مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور آمریکا نیز استعفا کرد. دونالد ترامپ ضمن تقدیر از گری کوهن که حدود یک سال در این سمت فعالیت کرده او را استعدادی کم‌نظیر خواند.
گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد دارد به همکاری خود با دولت آمریکا خاتمه دهد و کاخ سفید را ترک کند.
کوهن می‌گوید افتخار می‌کند که اجازه داشته طی یک سال گذشته به کشور خود خدمت کند و برنامه تاریخی اصلاحات مالیاتی را در مسیر رشد اقتصادی به پیش ببرد. مشاور ارشد رییس‌جمهور آمریکا از اینکه دونالد ترامپ به او امکان داده است در این سمت فعالیت کند تشکر کرد. ترامپ می‌گوید به زودی جانشین کوهن را معرفی می‌کند.
ترامپ بامداد دیروز در یک پیام توئیتری نوشت که افراد زیادی خواهان فعالیت به عنوان مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور آمریکا هستند و او به زودی درباره جانشین کوهن تصمیمی عاقلانه خواهد گرفت. خبر استعفای کوهن حدود یک هفته پس از کناره‌گیری غیر‌منتظره هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید اعلام شده است. هیکس از دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ یکی از نزدیک‌ترین دستیاران او بوده است.


کاخ سفید و گری کوهن درباره علت کناره‌گیری او خبری منتشر نکرده‌اند. مطابق گزارش‌ها اختلاف نظر به خصوص در مورد افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد که ترامپ بر آن پافشاری می‌کند یکی از علت‌های اصلی کناره‌گیری کوهن بوده است.
رییس‌جمهور‌ آمریکا در توئیتر واکنش جالبی به استعفای مشاور اقتصادی خود نشان داد. گری کوهن همواره با دیدگاه‌ها و برنامه‌های ترامپ در مورد افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد مخالف بوده و این مخالفت را به صراحت اعلام کرده است. رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته مدعی شد که افراد بسیاری پس از کناره گیری گری کوهن از سمت مشاور، خواهان گرفتن پست وی هستند. ترامپ در توئیتی نوشت: به زودی در مورد انتخاب مشاور اقتصادی جدید تصمیم گیری می‌کنم. افراد بسیاری خواستار این شغل هستند. عاقلانه انتخاب خواهم کرد.
مخالفت با سیاست‌های گمرکی ترامپ
گفته می‌شود کوهن پیش از این تهدید کرده بود در صورت عقب‌نشینی نکردن ترامپ در برنامه افزایش تعرفه‌های گمرکی استعفا خواهد داد. برخی ناظران کناره‌گیری کوهن را نشانه قصد دولت آمریکا برای اجرای این برنامه‌ها ارزیابی کرده‌اند.
اتحادیه اروپا تعیین عوارض گمرکی جدید برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را ناعادلانه می‌داند و نگران عواقب این سیاست بر صنایع و بازار کار اروپاست. رییس کمیسیون اتحادیه اروپا هفته گذشته تهدید کرد که این اتحادیه به سیاست‌های گمرکی دولت آمریکا واکنش قاطع و مناسبی نشان خواهد داد و به زودی مطابق ضوابط سازمان تجارت جهانی پیشنهادهایی برای دفاع از منافع خود ارائه می‌کند.
دونالد ترامپ، پیش از آن تاکید کرده بود که قصد دارد سیاست نخست آمریکای خود را در تجارت جهانی قاطعانه پیش ببرد. بر پایه برنامه‌های ترامپ قرار است برای واردات فولاد ۲۵ درصد و برای واردات آلومینیوم ۱۰ درصد عوارض گمرکی در نظر گرفته شود.
آلمان به عنوان یکی از صادرکنندگان مهم فولاد به آمریکا از تصمیم ترامپ درباره تعرفه‌های گمرکی به شدت انتقاد کرده است. هانس یورگن کرکهوف، رییس اتحادیه اقتصادی فولاد آلمان می‌گوید ایالات متحده آمریکا با چنین سیاستی قواعد سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند.
چندی پیش مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید پیش‌بینی کرده بود که تحت ریاست رییس فعلی ستاد کارکنان کاخ سفید، تعداد بیشتری از کارکنان دولت ترامپ استعفا خواهند کرد. آنتونی اسکاراموچی در توضیح این پیش‌بینی گفت: تحت ریاست جان کلی، رییس ستاد کارکنان کاخ سفید، روحیه این کارکنان بسیار بد است. وی گفت: روحیه کارکنان کاخ سفید افتضاح است و دلیل افتضاح بودن روحیه آنها این است که حکمرانی با رعب و وحشت در یک محیط غیرنظامی جوابگو نیست.
اسکاراموچی در ادامه گفت: و به اینجا رسیدیم، اوضاع به هم ریخته است. به رییس‌جمهور بستگی دارد که بخواهد اوضاع را بهبود بخشد یا خیر. هپ هیکس، مدیر کنونی ارتباطات کاخ سفید و یکی از نزدیک‌ترین مشاوران ترامپ دیروز اعلام کرد ‌ظرف چند هفته آینده استعفا می‌کند. اخبار مربوط به کناره‌گیری وی یک روز بعد از آن منتشر شد که معاون مدیر ارتباطات کاخ سفید نیز گفت قصد دارد کاخ سفید را ترک کند.
راب پورتر، دبیر سابق ستاد کارکنان کاخ سفید ماه گذشته بعد از آشکار شدن اتهاماتی مربوط به رسوایی اخلاقی‌اش مجبور به استعفا شد. کلی بعد از حمایت از پورتر مورد انتقاد قرار گرفت. به علاوه آنکه‌ به عنوان بخشی از سیاست جدید کلی، مجوز امنیتی ده‌ها نفر از کارکنان کاخ سفید در روز‌های اخیر از بسیار محرمانه به محرمانه تنزل یافته است. داماد و مشاور ارشد ترامپ نیز در میان این افرادی است که مجوز امنیتی وی با تنزل رتبه روبه‌رو بوده است. اسکاراموچی که تنها ۱۱ روز بعد از انتصاب به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید توسط کلی اخراج شد، تصریح کرد که انتقاداتی که مطرح کرده، ناشی از خصومت‌های شخصی با کلی نبوده است. این مقام سابق کاخ سفید‌ در تابستان سال گذشته میلادی بعد از آن اخراج شد که یک خبرنگار، اظهارات توهین‌آمیز وی را درباره استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید و رینس پریباس، رییس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید منتشر کرد.
اسکاراموچی تصریح کرد: من کمی درباره دو فردی که تلاش داشتیم از شر آنها خلاصی یابیم، توهین‌آمیز حرف زدم، او ظرف پنج ثانیه مرا اخراج کرد. این افراد به همسران‌شان توهین کردند و تلاش داشتند که این مساله را داخل کاخ سفید مخفی نگه دارند و این از نظر من بسیار غیرصادقانه بود.
گفته می‌شود در دولت ترامپ دست‌کم دو جریان رقیب حضور دارند‌ که یکی از این جریان‌ها تحت نفوذ ژنرال‌هایی‌ چون کلی، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکاست که همگی بعد از ریاست‌جمهوری ترامپ به او پیوستند و جریان دیگر تحت نفوذ افرادی است که در طول رقابت‌های انتخاباتی با ترامپ همراه بوده‌اند. بخش اعظم جریان دوم، به دلایل مختلف از کاخ سفید اخراج شده‌اند؛ بنن، پریباس، مایکل فلین و شان اسپایسر از جمله این افراد هستند.
چند روز پیش واشنگتن پست هم در گزارشی تحلیلی درباره سریال استعفا ها یا اخراج ها در دولت دونالد ترامپ نوشت: تاکنون 37 مقام دولتی یا استعفا کرده اند یا توسط دونالد ترامپ از سمت های خود اخراج شده‌اند. کارشناسان و تحلیلگران یکی از مشکلات جدی دونالد ترامپ را بی‌توجهی و تمایل نداشتن وی به مشورت و کار کارشناسی می‌دانند و معتقدند کار کردن برای کارشناسان و نظریه‌پردازان با دولت ترامپ سخت و دشوار است. این روزنامه در مطلب خود نوشت‌ مقام‌های جدا شده از ترامپ طی یک سال گذشته به سه شکل از کاخ سفید خارج شده‌اند‌ یا اخراج شده‌اند یا تحت فشار مجبور به کناره‌گیری شده یا به میل خود کاخ سفید را ترک کردند.