رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: مردسالاری و زن ستیزی را قبول نداریم

رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و گرامیداشت مقام مادر و میلاد امام خمینی (ره) به مردم ایران، گفت: فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه افراد جامعه و انسان‌هاست.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در این جلسه اظهار کرد: ما مردسالاری، زن سالاری، مرد ستیزی و زن ستیزی را قبول نداشته و نه مرد را مایه خیر مطلق می‌دانیم و نه بر اساس برخی از افکار نادرستی که وجود دارد، زن را منشا شر می‌دانیم؛ زن و مرد هر دو انسان و در پیشگاه خداوند دارای کرامت و عزت هستند و برتری و مقام آنها وابسته به ایمان، تقوا و مجاهدت خودشان است. روحانی با اشاره به اینکه جنسیت دخالتی در کرامت و عزت انسانی مرد یا زن ندارد، افزود: معتقدیم بسیاری از فاصله جنسیتی که امروز در جوامع دنیا وجود دارد، ناصحیح و آنچه اسلام می‌خواهد، عدالت واقعی جنسیتی است. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در فضای اجتماعی جامعه ما زنان در پی حقوق واقعی خودشان هستند و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در علم، دانش و مشارکت اجتماعی نقش آفرین بوده اند. رئیس جمهور ادامه داد: امروز به واسطه فضای مجازی که بوجود آمده، زنان فرصت جدیدی برای شان ایجاد شده تا هم نظرات‌شان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند. روحانی اظهار کرد: باید مسائل و مشکلات کشور حل و فصل شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم؛ اینطور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسئول است و بقیه سخنگو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رئیس جمهوری است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد. رئیس جمهوری با بیان اینکه نادرست است که برخی فکر کنند، سخنگوی مردم هستند و دولت صرفاً باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: دولت مسئولیت‌هایی دارد و در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگو است و این در حالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها، در قبال ملت مسئولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سوال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رئیس جمهوری است و بنابراین همه باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم. روحانی با اشاره به ضرورت حفظ انسجام اجتماعی و استقرار اخلاق سیاسی و اجتماعی در جامعه، گفت: در این راستا باید بدانیم انتخابات 4 سال یکبار بوده و هر روز انتخابات نیست؛ مردم در 29 اردیبهشت پای صندوق آراء آمدند و نظر خودشان را اعلام و رئیس جمهوری و اعضای شورا را انتخاب کردند کما اینکه در مقاطع دیگر نمایندگان مجلس و خبرگان را به همین شکل برگزیدند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهار کرد: بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم. روحانی با بیان اینکه امروز روز حل مشکلات مردم است و همه باید در این مسیر دست به دست هم دهیم، خاطرنشان کرد: همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظیفه همه و در اسلام به معنای سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پیشوایان و مسئولان حق نصیحت دارند؛ نصیحت همان انتقاد سازنده و دلسوزانه است و تخریب به معنای نقد نیست. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه ما بندگان خداییم و همه باید احساس مسئولیت کنیم، اظهار کرد: باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود در اشتباه است. بخش بزرگ مسئولیت و بار سنگین نظام بر عهده دولت بوده و صدها هزار کارگزار در سراسر کشور به عنوان دولت، خادم مردم هستند و تلاش می‌کنند. روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر دولت تضعیف شد، نهادهای دیگر تقویت می‌شوند، گفت: اینطور نیست؛ ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی را تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحرکات برخی کشورها در منطقه نسبت به ایران و دنبال کردن ماجرای قدیمی ایران‌هراسی از سوی آنها، گفت: ایران به دنبال عزتمندی بوده و هست اما هیچگاه به فکر زورگویی و تجاوز به دیگران نبوده و نخواهد بود؛ تاریخ هم نشان می‌دهد که ملت ایران هیچگاه به ملتی ظلم نکرده و سرزمین کسی را غصب نکرده است؛ ما هیچگاه همسایگان خود را بمباران نکرده و هر روز مردم منطقه را در فشار قرار ندادیم و نه تنها مردم را از سرزمین خودشان آواره نکردیم، بلکه آوارگان دیگر را هم به میهمانی پذیرفتیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران کشوری در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت است، تاکید کرد: همه باید بدانند که ما نگران رشد دیگران نیستیم و می‌دانیم در این منطقه وقتی به تعالی می‌رسیم که همه با هم رشد کنیم و دلمان می‌خواهد همه کشورهای همسایه و منطقه در رشد و در مسیری باشند که موجب تعالی مادی و معنوی همه است. روحانی با اشاره به نزدیکی به ایام سال جدید ضمن اظهار امیدواری از اینکه سال آینده سال پربرکتی برای مردم بوده و خداوند رحمتش را بیشتر بر ما نازل کند، خطاب به وزرا، معاونان و مسئولان دستگاه‌های ذی ربط در ایام عید نوروز گفت: در این ایام باید دل‌ها را شستشو دهیم و از اختلافات و کینه‌ها بگذریم و به یاد حق و مردم باشیم؛ در این ایام همه مسئولان باید بیشتر به فکر مردم باشند تا مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نظر خودشان را فراهم کرده و به راحتی به مسافرت خودشان بپردازند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ستادهای نوروزی در ایام تعطیلات باید فعال باشند و مسئولان در راستای آماده سازی جاده ها و استقرار گروه های امدادی تلاش کنند، اظهار امیدواری کرد که همه در نشاط و خوشحالی وارد سال جدید شده و سال 97 سال نشاط مردم ایران، منطقه و همه مسلمانان باشد و بتوانیم همدیگر را یاری کنیم و شرایط ما در سال آتی از لحاظ اقتصادی، ‌فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی از سال‌های قبل بهتر و برتر باشد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» درباره روند بهره‌برداری از پردیس تئاتر تهران گزارش می‌دهد رویای ناتمام شهرداری در خاوران « ابتکار» سفر جنجالی ولیعهد عربستان به انگلیس را بررسی می‌کند فرش قرمز «ملکه » برای «شاهزاده» رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: مردسالاری و زن ستیزی را قبول نداریم محمد صادق جنان صفت با کدام کشورها متحد اقتصادی شویم در آستانه روز زن چگونگی رسیدن به فصل مشترکی از دیدگاه سنت و مدرنیته به جامعه زنان بررسی شد «ابتکار» در آستانه روز زن گزارش می دهد زنان به روایت بهارستان «ابتکار» سکوت ها و افشاگری های مصلحتی سیاست مداران را بررسی می کند گفتن یا نگفتن، مسئله این است! انتقاد امانی از ولخرجی‌ها در شهرداری فاکتور دومیلیارد تومانی آش نذری به اسم کار فرهنگی «ابتکار» نظام مالیات ستانی در اقتصاد کشور را بررسی کرد سرگردانی عدالت مالیاتی میان هدف یا وسیله بودن مطهری: جلسات هفته آینده به استیضاح وزارت کار و رفاه خواهد گذشت در بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر و روستاییان چه می‌گذرد؟ آذر منصوری: برخوردهای قهری با مساله حجاب دختران جوابگو نخواهد بود جوابیه درخواست هیات نمایندگی آمریکا در آژانس برای رسیدگی به کاستی‌های برجام کاستی های توافق هسته ای رفع شود اعدام کودکان و نقض گسترده حقوق کودک وزارت خارجه فرانسه: پاریس خواهان ادامه گفت‌وگوی شفاف و قوی با ایران است