قرارداد تکمیل حلقه ریلی شمال - جنوب امضا شد








گروه اقتصادی/ مراسم امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز ـ بوشهر روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و نمایندگان شرکت چینی برگزار شد. امضای قراردادی به ارزش 700 میلیون دلار ما بین ایران و چین برای ساخت خط آهن شیراز به بوشهر به‌عنوان خط تکمیلی کریدور شمال به جنوب از آنجا اهمیت دارد که این خط شبکه ریلی را به بندر متصل می‌کند که اولویت برنامه دولت در توسعه حمل و نقل ریلی است. این پروژه تکمیل‌کننده محور کریدور شمال به جنوب کشور است که هم به لحاظ باری و هم به لحاظ مسافری نقش مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت. توسعه شبکه ریلی با استفاده از سرمایه خارجی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم در بخش حمل‌و‌نقل بود که در دولت دوازدهم هم تداوم دارد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد سیاست دولت در بخش ریلی را اتصال شبکه به بنادر عنوان کرد و گفت: ما الان خط آهن اصفهان - شیراز را داریم اما مردم و مسئولان استان فارس علاقه‌مند به اتصال این استان به بنادر را داشتند که خط ریلی شیراز -گل گهر- کرمان -چابهار یکی از پروژ‌ه‌های اتصال این استان به بندر است و راه‌آهن شیراز- بوشهر پروژه مهم دیگر است.
به گفته آخوندی در ابتدای فعالیت دولت، پروژه جزیره نگین در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت.  در این راستا احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت بنابراین با تکمیل جزیره نگین این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود. احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب ارزیابی می‌شود، ضمن آنکه به کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت و توسعه شبکه ریلی می‌انجامد.
آخوندی گفت: پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: تأمین مالی 15درصدی پروژه‌های ریلی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد به این ترتیب که بر اساس قراردادها ایران باید 15 درصد تأمین مالی پروژه‌ها را بر عهده بگیرد که این موضوع به علت کمبود منابع همیشه به‌عنوان گره در قراردادها بوده اما امسال با عنایت نمایندگان در بودجه 97 مصوب شد که این 15 درصد از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.
آخوندی احداث این خط را از جهت حمل و نقل مسافری، توسعه ظرفیت شبکه ریلی، صرفه‌جویی انرژی کاهش تلفات جاده‌ای، افزایش ایمنی و بهبودی محیط زیست را برای کشور مهم عنوان کرد.
توسعه ریلی اولویت دولت
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: بر اساس این قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر آغاز و کریدور ریلی جنوب تکمیل می‌شود.
وی افزود: 7 پروژه ریلی به ارزش 12هزار و 800 میلیارد تومان با فاینانس خارجی در کشور احداث می‌شود که راه‌آهن شیراز  - بوشهر بخشی از آن است. تأمین مالی قرارداد به‌صورت یوان چین است که معادل 5 میلیارد یوان است. خادمی ارزش ریالی این پروژه را 2 هزار و 360 میلیارد تومان عنوان کرد که کشف قیمت پروژه هم بر اساس فهرست بهای ایران تنظیم شده است.
وی گفت: با تکمیل این خط آهن در 20 سال آینده یک میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار در سال از این مسیر جابه‌جا می‌شود. این پروژه راه‌آهن شمال را به بنادر جنوبی وصل می‌کند که ارزش اقتصادی زیادی برای کشور خواهد داشت.
خادمی افزود: مسیر تأمین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژه‌ها پیش از این توسط وزیر راه و شهرسازی تعیین شد.
وی با بیان اینکه ۳۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا داریم، گفت: بخش‌هایی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است و هدف اصلی ما اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال ۹۷ است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: برای تکمیل محورهای ریلی باید تأمین اعتبار از منابع خارجی پیگیری می‌شد. در این راستا ۷ پروژه در برنامه تأمین مالی قرار گرفت که ۲۲۷۰ کیلومتر طول دارد و باید مطالعات فاز یک و دو آنها انجام می‌شد و در نهایت با فاینانسر برای تأمین مالی به توافق می‌رسیدیم. برای این ۷ پروژه ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرا در نظر گرفته شد که یکی از این پروژه‌ها خط آهن شیراز ـ بوشهر بود.
خادمی ادامه داد: مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل می‌شد و در این راستا لازم بود ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، مطالعات فاز یک و دو پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد مبنای برآورد مالی بر اساس فهرست بهای ایران قرار گیرد که این کار بزرگی بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توضیح داد: در گذشته مشکلاتی در تأمین مالی داشتیم که موجب می‌شد به توافق نرسیم، تناقض در مبنای فهرست‌بها بود که در این پروژه مبنا بر اساس فهرست‌بهای ایران قرار گرفت و در نهایت ضرایب متعلقه به آن اعمال شد. ضریب تعدیل هم توافق شد و امروز به توافقنامه قرارداد رسید.
وی افزود: ۲۳۶۰ میلیارد تومان به صورت ریالی برای پروژه در نظر گرفته شد که معادل ۷۰۰ میلیون دلار و ۵ میلیارد یوان چین است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: این مسیر در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰کیلومتری اجرا می‌شود.

نیم نگاه
پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود
7 پروژه ریلی به ارزش 12 هزار و 800 میلیارد تومان با فاینانس خارجی در کشور احداث می‌شود
با تکمیل این خط آهن در 20 سال آینده یک میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار در سال از این مسیر جابه‌جا می‌شود