ایران در مرحله سازندگی کنار عراق خواهد بود



معاون اول رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در سفر به بغداد با نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همزمان با ملاقات خصوصی اسحاق جهانگیری و حیدرالعبادی وزیران دو کشور پیرامون توافقنامه‌های فی‌مابین گفت‌و‌گو کردند.
قراراست در جریان این سفر سند همکاری 10‌بندی در زمینه‌های تجاری و اقتصادی امضا شود. پیش‌نویس این سند همکاری در جریان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به عراق تهیه و تدوین شده است. جهانگیری در دیدار با العبادی پیروزی بر گروه‌های تروریستی داعش را به دولت و ملت عراق تبریک گفت و تأکید کرد که ایران در مرحله سازندگی و عمران در کنار عراق قرار خواهد داشت. به‌گزارش ایرنا، نخست‌وزیر عراق نیز بعد از پایان رایزنی‌ها با معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت که زمینه‌های توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار گسترده و بزرگ است. دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای عصر دیروز به نقل از العبادی نوشت: «مشکلات موجود در مسیر این توافق‌ها بسیار ناچیز است و گفت‌و‌گوها با طرف ایرانی موفقیت‌آمیز بوده است.» معاون اول رئیس جمهوری همچنین در نشست مذاکرات مشترک ایران و عراق با تأکید بر اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی و مناسبات تجاری ایران و عراق نیازمند شکل‌گیری توافقات سازنده است، گفت: ایران و عراق نیازمند یک سند جامع برای همکاری اقتصادی هستند تا آن را مبنای همکاری‌های اقتصادی فی مابین قرار دهند.


معاون اول رئیس جمهوری از آمادگی ایران برای حضور و مشارکت در بازسازی عراق خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد خط اعتباری تا میزان 3 میلیارد دلار در اختیار عراق قرار دهد تا شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران بتوانند مشارکت جدی‌تری در بازسازی عراق داشته باشند.
جهانگیری مهم‌ترین محدودیت پیش روی مناسبات اقتصادی دو کشور را مسائل بانکی دانست و اظهار داشت: مسائل بانکی دو کشور هنوز در نقطه ابتدایی است که لازم است با تدبیر و راهکارهای مناسب به دنبال حل و فصل این مسائل باشیم. معاون اول رئیس جمهوری همچنین بر ضرورت تجارت آزاد میان ایران و عراق تأکید کرد و اظهار داشت: تجارت آزاد می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و عراق باشد. وی با اشاره به مشکلات برخی پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی ایرانی که در عراق فعالیت دارند، افزود: برخی شرکت‌های ایرانی هنوز مطالبات‌شان پرداخت نشده که لازم است این موضوع حل و فصل شود تا این شرکت‌ها بتوانند نقش پررنگ‌تری در بازسازی عراق ایفا کنند.
جهانگیری بر ضرورت اتصال راه آهن ایران و عراق تأکید کرد و گفت: اتصال راه آهن دو کشور نیازمند احداث یک پل و ایجاد 30 کیلومتر خط ریلی است که با تحقق این امر عراق می‌تواند به آسیای میانه و چین دسترسی داشته باشد و خط ریلی ایران نیز تا دریای مدیترانه ادامه خواهد یافت. معاون اول رئیس جمهوری همچنین به مسأله اروندرود اشاره و تصریح کرد: متأسفانه بیش از 30 سال است که مردم دو کشور از مزایای این رودخانه محروم هستند و با توجه به اینکه ساز و کارهای لازم در قرارداد 1975 الجزایر پیش‌بینی شده، امیدوارم هر چه زودتر مذاکرات لازم انجام شود و شاهد حل و فصل مسائل اروندرود باشیم. وی یکی از دغدغه‌های مردم ایران را مسأله ریزگردها عنوان کرد و با اشاره به اینکه منشأ بخش زیادی از ریزگردها در کشور عراق است، گفت: مردم استان‌های خوزستان و ایلام با مشکلات متعدد ناشی از ریزگردها مواجه هستند که انتظار داریم این مسأله با همکاری مشترک دو کشور هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.