ضربه به دولت ، ضربه به نظام است



رئیس جمهوری از کسانی که هنوز در فضای رقابت‌های انتخابات به سر می‌برند، انتقاد و تصریح کرد که بنا به انتخاب مردم در انتخابات، رئیس جمهوری سخنگوی دولت و این نادرست است که برخی فکر کنند سخنگوی مردم هستند و دولت صرفاً باید پاسخگو باشد. حجت‌الاسلام حسن روحانی درعین حال تأکید کرد که براساس قانون اساسی همه در قبال ملت باید پاسخگو باشند و کسی که می‌تواند راجع به قانون اساسی سؤال کند و توضیح بخواهد، رئیس جمهوری است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور همه باید دست به دست هم دهیم، گفت: این‌طور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسئول است و بقیه سخنگو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رئیس جمهوری است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد. وی با بیان اینکه نادرست است که برخی فکر کنند سخنگوی مردم هستند و دولت صرفاً باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: دولت مسئولیت‌هایی دارد و در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگوست و این در حالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها در قبال ملت مسئولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سؤال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رئیس جمهوری است و بنابراین همه باید به وظایف خود بخوبی عمل کنیم.


هر روز انتخابات نیست
روحانی حفظ انسجام اجتماعی و استقرار اخلاق سیاسی و اجتماعی در جامعه را ضروری خواند و گفت: باید بدانیم انتخابات 4 سال یک بار بوده و هر روز انتخابات نیست، مردم در 29 اردیبهشت پای صندوق آرا آمدند و نظر خودشان را اعلام و رئیس جمهوری و اعضای شورا را انتخاب کردند، کما اینکه در مقاطع دیگر نمایندگان مجلس و خبرگان را به همین شکل برگزیدند.
وی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهارکرد: بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم.
روحانی با بیان اینکه امروز، روز حل مشکلات مردم است و باید دست به دست هم دهیم، خاطرنشان کرد: همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظیفه همه و در اسلام به معنای سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پیشوایان و مسئولان حق نصیحت دارند؛ نصیحت همان انتقاد سازنده و دلسوزانه است و تخریب به معنای نقد نیست.
 ما در یک کشتی نشسته ایم
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه ما بندگان خداییم و همه باید احساس مسئولیت کنیم، اظهارکرد: باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود در اشتباه است. بخش بزرگ مسئولیت و بار سنگین نظام برعهده دولت بوده و صدها هزار کارگزار در سراسر کشور به‌عنوان دولت، خادم مردم هستند و تلاش می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر دولت تضعیف شد، نهادهای دیگر تقویت می‌شوند، گفت: این‌طور نیست؛ ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شود. رئیس جمهوری افزود: پیروی از سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) به‌همین معنا است که به‌دنبال اخلاق، انسجام ملی، رفاه ملت و حل مشکلات مردم باشیم و همه در این زمینه احساس مسئولیت کنیم و دست به دست هم دهیم.
نگران رشد کشورهای دیگر نیستیم
رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحرکات برخی کشورها در منطقه نسبت به ایران و دنبال کردن ماجرای قدیمی ایران‌هراسی از سوی آنان، گفت: ایران به‌دنبال عزتمندی بوده و هست اما هیچگاه به فکر زورگویی و تجاوز به دیگران نبوده و نخواهد بود؛ تاریخ هم نشان می‌دهد که ملت ایران هیچگاه به ملتی ظلم نکرده و سرزمین کسی را غصب نکرده است؛ ما هیچگاه همسایگان خود را بمباران نکرده و هر روز مردم منطقه را در فشار قرار ندادیم و نه تنها مردم را از سرزمین خودشان آواره نکردیم، بلکه آوارگان دیگر را هم به میهمانی پذیرفتیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران کشوری در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت است، تأکید کرد: همه باید بدانند که ما نگران رشد دیگران نیستیم و می‌دانیم در این منطقه وقتی به تعالی می‌رسیم که همه با هم رشد کنیم و دلمان می‌خواهد همه کشورهای همسایه و منطقه در رشد و در مسیری باشند که موجب تعالی مادی و معنوی همه است.
کسی نباید نگران سلاح ما باشد
روحانی با بیان اینکه قدرت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و بویژه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه دیگران نیست، بلکه قدرت بازدارنده است، اظهارکرد: سلاح ما برای صلح، تقویت ثبات و امنیت و برای این است که دیگران قصد تجاوز به کشورمان را نداشته باشند؛ پس هیچ کس نباید نگران سلاح، موشک یا تقویت بنیه دفاعی ایران باشد، چون تاریخ این واقعیت را به ما می‌گوید، ما در طول 40 سال بعد از انقلاب به کسی تجاوز نکردیم درحالی که اگر به‌دنبال سلطه‌طلبی بودیم در بسیاری از مقاطع، شرایط مناسب وجود داشت ولی از هیچ فرصتی سوء‌استفاده نکردیم.
وی با بیان اینکه ما از قدرت خود همواره برای تقویت دیگران استفاده کردیم، گفت: روزی که کشورهای دیگر به هم تجاوز کردند، ما پذیرای هر دو بودیم؛ آن روزی که عراق به کویت تجاوز کرد، ما در جنوب پذیرای کویتی‌ها و در بخش میانی و غرب پذیرای عراقی‌ها بودیم و دو طرف به ما پناه آوردند و به هر دو کمک کردیم و پذیرایی و میهمان‌نوازی کردیم.
رئیس جمهوری اظهارکرد: آنانی که در طول 70 سال گذشته در منطقه، آشوب، جنگ و ویرانی را به بار آوردند و هر روز دنبال قتل‌عام مردم بودند و صبرا و شتیلا را درست کردند، دیگر جایی ندارد که بخواهند دم از خطر ایران بزنند. ایران برای هیچ‌کس خطر نیست. ایران برای کل این منطقه ثبات و امنیت است البته از حقوق خودش بخوبی دفاع خواهد کرد.
زن سالاری و مردسالاری نداریم
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، به فلسفه روز زن پرداخت و با بیان اینکه روز زن در ایران تنها به معنای یک روز تقویمی و تشریفاتی نیست، گفت: روز زن در واقع تجدید پیمان با فرهنگ اسلام و دستورات قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) نسبت به زنان جامعه است.
روحانی تصریح کرد: ما مردسالاری، زن سالاری، مردستیزی و زن ستیزی را قبول نداشته و نه مرد را مایه خیر مطلق می‌دانیم و نه بر اساس برخی از افکار نادرستی که وجود دارد، زن را منشأ شر می‌دانیم؛ زن و مرد هر دو انسان و در پیشگاه خداوند دارای کرامت و عزت هستند و برتری و مقام آنان وابسته به ایمان، تقوا و مجاهدت خودشان است.
وی با اشاره به اینکه جنسیت دخالتی در کرامت و عزت انسانی مرد یا زن ندارد، افزود: معتقدیم بسیاری از فاصله جنسیتی که امروز در جوامع دنیا وجود دارد، ناصحیح و آنچه اسلام می‌خواهد، عدالت واقعی جنسیتی است.
رئیس جمهوری با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و تعبیری که امام راحل راجع به این نقش داشته‌اند، گفت: امروز نیز در انتخابات متعدد در ایران و در تمام تظاهرات و راهپیمایی‌ها که به نفع نظام انجام می‌گیرد و نیز در مسائل اجتماعی و مشاغل مختلف مدیریتی، علمی، دانشگاهی، پزشکی و مسئولیت‌های گوناگون، حضور زنان پررنگ است. روحانی ادامه داد: امروز بواسطه فضای مجازی که به وجود آمده، زنان فرصت جدیدی برایشان ایجاد شده تا هم نظرات‌شان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین روز زن به این معناست که مقام مادران و زنان را پاس بداریم و از همه مهم‌تر از سیره و روش زندگی فاطمه اطهر(س)
و ائمه هدی(ع) و پیامبر اسلام(ص) بخوبی استفاده و بهره‌برداری کنیم.
رئیس جمهوری بالاترین نیاز امروز را اسوه قرار دادن پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) برای زندگی دانست و تصریح کرد: چراکه آنچه می‌توانیم به‌عنوان مشکل جامعه‌مان قلمداد کنیم تنها مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیست، البته ممکن است در این زمینه‌ها هم مشکلاتی باشد اما از همه مهم‌تر اینکه نگذاریم مشکلات بداخلاقی در جامعه ما رسوخ کرده و از هم فاصله بگیریم.
از کینه‌ها بگذریم
روحانی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به نزدیکی به ایام سال جدید ضمن ابراز امیدواری از اینکه سال آینده سال پربرکتی برای مردم بوده و خداوند رحمتش را بیشتر بر ما نازل کند، خطاب به وزرا، معاونان و مسئولان دستگاه‌های ذیربط در ایام عید نوروز گفت: در این ایام باید دل‌ها را شست‌و‌شو دهیم و از اختلافات و کینه‌ها بگذریم و به یاد حق و مردم باشیم؛ در این ایام همه مسئولان باید بیشتر به‌فکر مردم باشند تا مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نظر خودشان را فراهم کرده و براحتی به مسافرت خودشان بپردازند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ستادهای نوروزی در ایام تعطیلات باید فعال باشند و مسئولان در راستای آماده‌سازی جاده‌ها و استقرار گروه‌های امدادی تلاش کنند، ابراز امیدواری کرد که همه در نشاط و خوشحالی وارد سال جدید شده و سال 97 سال نشاط مردم ایران، منطقه و همه مسلمانان باشد تا بتوانیم همدیگر را یاری کنیم و شرایط ما در سال آتی از لحاظ اقتصادی، ‌فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی از سال‌های قبل بهتر و برتر باشد.

نیم نگاه
امهال بدهی کشاورزان ارسباران
هیأت وزیران در جلسه روز گذشته با امهال بدهی تسهیلاتی کشاورزان خسارت‌دیده از زلزله سال 1391 منطقه ارسباران (شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس) در استان آذربایجان شرقی برای سه سال موافقت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیأت وزیران در ادامه جلسه، گزارش معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان درباره آخرین وضعیت آماری زنان در شاخص‌های مختلف را بررسی کرد.آمار نشان‌دهنده رشد نرخ اشتغال زنان در سال‌های 95 و 96 است. معاونت امور زنان و خانواده همچنین در گزارش خود به برخی اقدامات شاخص این معاونت در جهت بهبود وضعیت زنان در کشور اشاره کرد که از جمله این اقدامات می‌توان اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی در سراسر کشور، آموزش استانداردسازی محصولات کشاورزی به زنان روستایی جهت دستیابی به بازار فروش، هماهنگی با سازمان بسیج مستضعفین و سازمان زندان‌ها در جهت حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده زندانیان، حمایت از 25 طرح سازمان‌های مردم نهاد در کشور در حوزه‌های اقتصاد و معیشت و اعطای تسهیلات اعتباری خرد به 33 هزار زن سرپرست خانوار و بدسرپرست با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را نام برد.