پاسخ تحریمی امریکا به حسن نیت کره‌شمالی

در شرایطی كه كره شمالی آمادگی خود را برای گفت‌وگو با دولت امریکا اعلام كرده و هیئت سئول نیز برای اطمینان دادن به متحد امریکایی درباره تنش‌زدایی در شبه‌جزیره كره، به واشنگتن سفر می‌كند كاخ سفید تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ‌یانگ اعمال كرده است؛ اقدامی كه می‌تواند روند مذاكرات دوجانبه با واشنگتن را مختل كند.
یك روز پس از آنكه مقامات كره شمالی و كره جنوبی بر سر كاهش تنش‌‌‌‌‌ها بین دو كره با یكدیگر توافق كردند، واشنگتن این تنش‌زدایی را با تحریم جدید پاسخ داد. وزارت خارجه امریکا روز چهار‌‌‌‌‌شنبه اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی برای ترور کیم جونگ نام، برادر ارشد رهبر کره‌جنوبی در فوریه 2017 در فرودگاه کوالالامپور مالزی را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت:«محققان امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که دولت کره‌شمالی برای ترور کیم جونگ نام از ماده سمی شیمیایی «‌وی ایکس‌» استفاده کرده است.»
به گفته وی، این تصمیم 22فوریه گرفته شده و تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی نیز از روز 5مارس یعنی دو روز پیش اجرایی شده است. «کیم جونگ نام‌» هنگام سفر به کوالامپور به دست دو زن که روی صورت وی گاز شیمیایی اسپری کردند، ترور شد و تردید‌‌‌‌‌ها درباره دست داشتن پیونگ‌یانگ در این اقدام افزایش یافته است. تحریم‌های جدید، تحریم‌های اعمال شده تا به حال از سوی واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ را تکمیل می‌کنند. البته تحریم‌های جدید امریکا که شامل ممنوعیت فروش و صادرات کالاهای حساس امنیتی و فناوری‌های پیشرفته به کره‌شمالی است، بیشتر جنبه نمادین دارد چرا که هیچ رابطه‌ای بین امریکا و کره‌شمالی وجود ندارد. این در شرایطی است که مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز تأکید کرده است که سئول هیچ برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌‌‌‌‌ها علیه کره‌شمالی ندارد تا نشست رهبران دو کشور برگزار شود.
تحریم‌های جدید درحالی است كه مقامات کره‌جنوبی که بعد از سفر به کره‌شمالی با کیم جونگ اون، رهبر این کشور دیدار کرده بودند، امروز (پنج‌شنبه) به واشنگتن سفر خواهند کرد تا پیش از آغاز دور دیگر گفت‌وگوهای میان‌کره‌ای اطمینان لازم را به متحد خود امریکا بدهند. کره‌شمالی اعلام آمادگی کرده است در ازای تضمین امنیت این کشور درباره توقف برنامه‌های اتمی خود مذاکره کند. دفتر مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای خبر ملاقات سران دو کشور را تأیید کرده و افزوده که سئول و پیونگ‌یانگ بر سر برقراری یک خط تلفن دائم میان دو کشور نیز توافق کرده‌اند.


طی سال‌های اخیر تنش‌‌‌‌‌‌ها در شبه‌جزیره کره به دلیل رزمایش‌های نظامی امریکا و متحدانش از جمله کره‌جنوبی از یک سو و آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی از سوی دیگر، شدت یافته است. كره شمالی در یك سال گذشته در واكنش به تحریكات نظامی امریکا در منطقه، چندین موشك اتمی و بالستیك آزمایش كرده است. اختلال در روند مذاكرات تحریم‌های جدید امریکا در حالی اعمال شده‌اند كه دونالد ترامپ سه‌‌‌‌‌‌شنبه شب با استقبال از توافقات انجام شده بین دو كره گفت:«پیشرفت‌‌‌‌‌‌هایی حاصل شده است، امیدوارم که به سمت مسیری مسالمت‌آمیز و بسیار زیبا حرکت کنیم. » به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور امریکا افزود:« با مطرح شدن این موضوع ما دست کم به لحاظ کلامی به کره‌شمالی نزدیک شده‌ایم. این برای جهان خوب است. این برای کره‌شمالی خوب است. این برای شبه‌جزیره کره خوب است. اما ما باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.» وی با فاصله گرفتن از تهدیدات قبلی خود علیه پیونگ‌یانگ با ابراز خوش‌بینی بیان کرد که پیشرفت‌های بیشتری ممکن است اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، دن کوتس، رئیس دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا درباره پیشنهاد‌های گفت‌وگوی ارائه شده از سوی کره‌شمالی برای حل و فصل بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره ابراز تردید کرد.
اگرچه امریکا در ظاهر از تنش‌زدایی بین دو كره استقبال كرده است اما تحریم‌های جدید امریکا نشان می‌دهد كه این كشور چندان تمایلی به حل تنش‌‌‌‌‌ها در شبه‌جزیره كره ندارد. ترامپ در یك سال ریاست خود در كاخ سفید بار‌‌‌‌‌ها از به كارگیری گزینه اتمی علیه كره شمالی سخن گفته است و برای تحت فشار قرار دادن پیونگ‌یانگ، هزاران نفر از نیرو‌‌‌‌‌ها و چندین كشتی جنگی را روانه آب‌های كره شمالی كرده است. اتهام جدید امریکا درباره استفاده کره‌شمالی از گاز اعصاب برای ترور برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی، در بحبوحه سفر هیئتی از مقام‌های کره‌جنوبی به کره‌شمالی برای گفت‌وگوهای دو‌جانبه و یافتن راه‌حلی برای مذاکره میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، ممکن است روند مذاکرات را مختل کند زیرا كیم جونگ اون، رهبر كره شمالی بار‌‌‌‌‌ها تعلیق تحریم‌های امریکا را پیش شرط مذاكره با واشنگتن اعلام كرده است. امریکا و متحدانش در ماه‌های اخیر شدید‌‌‌‌‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه پیونگ‌یانگ اعمال كرده‌اند تا بتوانند، كره شمالی را به عقب‌نشینی از برنامه اتمی‌اش وادار كنند اما رهبر كره شمالی بار‌‌‌‌‌ها گفته است كه برنامه اتمی این كشور قابل مذاكره نیست. تأکید ژاپن بر اعمال فشارهای بیشتر همزمان با تحریم‌های امریکا، یک مقام ارشد ژاپن هم اعلام کرد كه این کشور فشارهای خود علیه کره‌شمالی را تا توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، سخنگوی ارشد کابینه ژاپن روز چهار‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد:«با توجه به این موضوع که مذاکرات قبلی با کره‌شمالی منجر به توقف برنامه‌های هسته‌ای این کشور نشد، نباید هیچ تغییری در اجرای سیاست اعمال فشار حداکثری بر پیونگ‌یانگ ایجاد شود. این فشار‌‌‌‌‌ها تا دست کشیدن این کشور از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود ادامه خواهد داشت.» ‌این مقام رسمی ژاپن، موضع پیشین کشور خود در خصوص مذاکرات اخیر با کره‌شمالی را تکرار کرد و گفت: «مذاکره برای تعیین زمان برگزاری مذاکره هیچ معنایی ندارد.»