جنجال براي كار هنري كودكان

شهروند| مراسم گل‌افشاني كودكان در همایش زنان شاغل در شهرداری تهران روز سه‌شنبه به‌قدري حاشيه‌ساز شد كه حتي دادستان تهران به آن واكنش نشان داد و شهردار تهران هم بعد از انتشار ابلاغيه‌اي رعايت شئونات اسلامي را ضروري دانست و اعلام كرد كه درخواست ارایه گزارش درباره مراسم را داده است. همه اين اتفاقات در حالي است كه فاطمه راكعي، سرپرست اداره امور بانوان معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران به «شهروند» گفت كه اين دختران، كودكان زير 7 و 9‌سال بوده‌اند: «گل‌افشانی دختربچه زیر ۹‌سال نه گناه و نه جرم است.»
در فيلمي كه در شبكه‌هاي مجازي دست‌به‌دست مي‌شود، دختراني كه به گفته مشاور امور زنان شهردار تهران زير 9‌سال دارند، همراه با موسيقي حركات هنري و موزون انجام مي‌دهند؛ اتفاقي كه سروصداي زيادي به پا كرد و خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي اصولگرا خبرهاي زيادي با عنوان «جشن ابتذال» و «هنجار‌شكني» درباره آن منتشر كردند. اين جنجال در نهايت باعث شد تا شهردار تهران در كانال تلگرامي خود ابلاغيه‌اي خطاب به معاون امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با اشاره به برنامه هنری اجرا شده در مراسم روز بزرگداشت مقام زن در برج میلاد منتشر كند: «توجه به ارزش‌ها و رعایت شئونات در اجرای برنامه‌ها ضروری است. ما معتقد نیستیم که اسلام دین عزاست، اسلام دین شادی، نشاط و زندگی است، اما باید شئونات و چارچوب‌ها در شادی هم رعایت شود و این خود یک هنر است و همه همکارانم موظف هستند در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری نسبت به این مهم دقت لازم را داشته باشند.» همزمان دادستان کل کشور هم با ابراز تأسف نسبت به برگزاری مراسم شهرداري براي روز زن، به دادستان تهران دستور تعقیب و پیگیری لازم و برخورد قانونی با هنجارشکنان و متخلفان را صادر کرد.
محمدعلي نجفی همچنين ديروز در حاشیه آیین گشایش بوستان نفس در اين‌باره توضيحاتي داد: «کسانی که برای مراسم اجرای گروه هنری در همایش روز گذشته زنان شاغل در شهرداری تهران، برنامه‌ریزی کرده بودند، اعلام کردند سن همه دختربچه‌هایی که آن‌جا برنامه‌ای را اجرا کرده و گل‌افشانی کردند، زیر هشت‌سال بوده است، بنابراین از نظر شرعی نیز اشکال وجود نداشته، ولی البته من قبول دارم که بهتر بود آن قسمت از برنامه اجرا نمی‌شد. من هنرمندانی که برنامه را اجرا کردند تشویق کردم و بچه‌ها هم زیر ۹‌سال سن داشتند.» او گفت: «چه دلیلی داشت که سالن را ترک کنم؟ برنامه برای بزرگداشت روز زن و حضرت فاطمه زهرا(س) بوده و دو‌هزار نفر از کارمندان شهرداری تهران در آن‌جا حضور داشتند، من هم به احترام آنها در آن برنامه شرکت کرده بودم. برنامه‌ریزی طوری بود که من بعد از مراسم هنری به سالن برسم اما چون برنامه آنها با تأخیر شروع شده و به جای ساعت ۹، ساعت 10:15 برنامه را شروع کرده بودند، من برای برنامه هنری هم در سالن بودم.» او معتقد است كه در عین‌حال انتقاداتی به اجرای برنامه وارد بود و بهتر بود این قسمت از برنامه حذف شود، اما دلیلی برای ترک مراسم وجود نداشت: «قبلا هم گفتیم و از این به بعد هم می‌گوییم که باید مناسبت‌های عید و شادی را پاس بداریم و برنامه‌های شاد و بانشاط اجرا کنیم اما در عین حال پایبندی به ارزش‌ها و شئون اخلاقی و فرهنگی جزو ضروریات دین و فکر ماست. طبیعی است که بعد از اجرای برنامه، با توجه به این‌که عده‌ای ایرادات و انتقاداتی را مطرح کردند، من نیز مجددا تأکید کردم که در هر برنامه فرهنگی و هنری و جشن‌های ملی و مذهبی که از سوی شهرداری اجرا می‌شود باید شئونات و ارزش‌های اسلامی به‌طور کامل رعایت شود؛ در این مورد خاص هم علاوه بر تذکر داده شده، درخواست کردم گزارش مکتوبی هم داده شود که آن گزارش را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. انتقاداتی که وارد شده شاید در یک حدی درست باشد و بهتر بود این بخش از برنامه که از دختربچه‌ها استفاده کردند، اصلا برگزار نمی‌شد.»
اما آنچه پس از  اين مراسم رخ داده است براي مسئولان شهرداري تهران همچنان غيرمنتظره و عجيب است تا جايي كه فاطمه راكعي، سرپرست اداره‌کل امور بانوان شهرداری تهران هم در اين‌باره به «شهروند» گفت كه از جنجال به وجود آمده، متعجب هستم، چرا كه اين دخترها به سن تکلیف نرسیده و همگی زیر ۹‌سال بودند: «از اين همه جنجالي كه براي هيچ به پا شده است تعجب مي‌كنم و واقعا هيچ كس انتظار آن را نداشت. اين‌طور به نظر مي‌رسد كه عده‌اي برنامه دارند از كاه، كوه بسازند.» او درباره اين برنامه كه به مناسبت روز زن در برج ميلاد برگزار شده بود، توضيح داد: «بخشي از مراسم شهرداري در اين برنامه اجراي گروه موسيقي بود كه اتفاقا مجوز ارشاد هم دارند. تمام حراست و اطلاعات شهرداري هم در جريان اين حركت بودند. در ابتدا قرار بود مراسم گل‌افشاني براي جمعيت حاضر در سالن، توسط دختران پرسنل شهرداري انجام شود، اما گروه موسيقي عنوان كرد كه در كنار گروه، دختربچه‌هايي هستند و گل‌افشاني خواهند كرد بنابراين، اين كار با حضور دختران زير 9سال انجام شد. این حرکات نه رقص است و نه توسط دختران بالغ انجام شده و گل‌افشانی و انجام حرکات هنری چند دختربچه نه جرم و نه گناه است. البته شاید بهتر بود این دختربچه‌ها تنها گل‌افشانی كنند و قراری كه با گروه هنری هم گذاشته شده بود، همین بود و در این صورت كسانی كه مترصد هر فرصتی برای تخریب هستند، امكان آن را پیدا نمی‌كردند.» راكعي اين را هم گفت كه درحال تهيه عكس و تصوير از اين بچه‌ها هستند تا معصوميت اين كودكان مشخص شود: «كساني كه جوسازي مي‌كنند اين كودكان و معصوميت آنها را ببینيد كه هيچ گناهي مرتكب نشده‌اند اما در نهايت هم از شهردار تهران عذرخواهي مي‌كنم كه با اين گل‌افشاني، فرصتي براي برخي افراد مهيا شد تا جوسازي كنند.»