پوتین خط و نشان هسته‌ای‌اش برای غرب را تکمیل کرد

هنوز غرب در شوک قدرتنمایی هسته‌ای اول مارس رئیس‌جمهور روسیه بود که دیروز ولادیمیر پوتین خط و نشان حملات اتمی به دشمنان روسیه و متحدانش را هم کشید. او  در تکمیل سخنان پنجشنبه گذشته‌اش در مقابل شورای موسسان فدراسیون روسیه در کاخ کرملین گفت کشورش در صورتی که هدف حمله موشکی قرار بگیرد به آمریکا حمله هسته‌ای خواهد کرد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از پوتین نوشت: «روسیه، تنها برای تلافی حملات موشکی از سلاح‌های هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد. برنامه‌های تئوریک روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تنها در پاسخ به حملات خواهد بود. چنین تصمیمی، تنها در صورت حمله موشکی گرفته خواهد شد». دیگر بخش‌های اظهارات پوتین درباره شرایط حمله هسته‌ای روسیه به آمریکا که ظاهرا در قالب یک مصاحبه با خبرگزاری روسی بوده به شرح زیر است:
- دوباره این موضوعی را یادآوری کنم که بسیار مهم و حساس است؛ می‌خواهم این را بگویم که جامعه بین‌الملل بداند؛ برنامه ما برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، این است که از این سلاح‌ها تنها به عنوان پاسخ استفاده کنیم.
- تصمیم درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تنها زمانی گرفته خواهد شد که سامانه‌های پدافند هوایی ما، نه‌تنها پرتاب موشک، بلکه مسیر آنها و زمان اصابت آنها به سرزمین روسیه را ثبت کنند.
- بله! این فاجعه‌ای برای دنیا خواهد بود اما به عنوان یک شهروند روسیه - به عنوان رئیس‌جمهور روسیه- می‌خواهم یک سوال بپرسم: چه کسی به دنیای بدون روسیه نیاز دارد؟


- روسیه بر خلاف آمریکا هیچگاه از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای دیگر استفاده نکرده است.
 او در سخنرانی اول مارس خود در قالب نشست سالانه «وضعیت کشور» به عنوان نخستین رهبر کرملین، یک خصم غربی را مستقیما تهدید به حمله با سلاح کشتار جمعی کرده بود.  پوتین در کنار آن هشدار همچنین از تسلیحات جدید نظامی روسیه هم رونمایی کرد که از آن جمله  می‌توان به کلاهک اتمی جدیدی اشاره کرد که برای نخستین بار روی موشک‌های کروز نصب می‌شود. یک زیردریایی بدون سرنشین و بدون صدا که قادر است تا اعماق بسیار زیاد اقیانوس پایین رفته و اهدافی را با فاصله بسیار دور در سطح دریا نشانه بگیرد، سلاح دیگری بود که از آن رونمایی شد. او حتی متحدان روسیه را نیز زیر چتر اتمی مسکو برده و گفته بود: «روسیه هرگونه حمله هسته‌ای در هر سطحی را علیه روسیه و متحدان این کشور، چه با استفاده از سامانه‌های کوتاه‌برد و چه میان‌برد و هر گونه حمله را تهاجم هسته‌ای علیه روسیه تلقی خواهد کرد و فورا پاسخ متقابل خواهد داد، بدون توجه به اینکه عواقب آن‌چه خواهد بود». در همین رابطه کارشناس باشگاه «والدای» و سردبیر بخش روسی «ال مانیتور»، حمله آمریکا به سوریه را معادل تقابل مسکو با واشنگتن دانسته است. «ماکسیم ساچموف» به«کامرسانت»  پرتیراژترین روزنامه روسیه گفته است: «فعلاً درباره حمله به سوریه بین خود مقامات دولت آمریکا اختلاف نظر وجود دارد و باید دید موضع‌گیری کدام‌یک غالب خواهد شد. در زمان باراک اوباما، سرویس‌های امنیتی آمریکا حدود 50 سناریو برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت به کاخ سفید ارائه داده بودند ولی اوباما تصمیم گرفت آنها را عملی نکند ولی برخی مقامات بلندپایه دولت دونالد ترامپ دائماً سناریوی نظامی را در گوش وی زمزمه می‌کنند و این خطر ممکن است دیر یا زود تحقق یابد».
کرملین توپ دخالت انتخاباتی را به زمین کاخ سفید انداخت
به نظر می‌رسد توپ اتهام «دخالت در انتخابات» که مخالفان ترامپ و دولت سایه واشنگتن در یک سال و نیم اخیر بسیار با آن بازی کرده‌اند از محوطه کاخ کرملین به حیاط کاخ سفید شوت شده باشد. پس از آنکه چند مقام بلندمرتبه روس از تلاش‌های واشنگتن برای دخالت در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری روسیه در اواخر اسفند ماه پرده برداشتند، حال خود ولادیمیر پوتین بازی جدیدی را آغاز کرده است. به گزارش «تاس»، رئیس‌جمهور روسیه از امکان محاکمه آن دسته از شهروندان این کشور سخن گفته که به مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا متهم شده‌اند. این در حالی است که رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده رسیدگی به احتمال مداخله روسیه در انتخابات 2 سال پیش آمریکا، ۱۳ شهروند روس را به توطئه مداخله به نفع دونالد ترامپ علیه هیلاری کلینتون رقیب دموکرات وی متهم کرده است. به نظر می‌رسد پوتین با این کار قصد دارد مداخله‌گران در انتخابات آتی روسیه را به طرف آمریکایی نسبت دهد و دستگیری آنان را مشروعیت بخشد.