انتقاد مراجع از گستاخی مقامات فرانسوی

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه 2 روز است تهران را ترک کرده است و طی این مدت نیز مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده و ایران را متهم به ارسال سلاح به یمن کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، لودریان در پارلمان فرانسه وقتی در مقابل انتقاد برخی نمایندگان این کشور درباره ارسال سلاح از فرانسه برای عربستان سعودی برای کشتار مردم یمن قرار گرفت نتوانست جوابی به این انتقاد بدهد اما در مقابل با حمله به ایران، کشورمان را متهم کرد برای مردم بی‌دفاع یمن سلاح ارسال می‌کند.
مقامات فرانسوی طی ماه‌‌های اخیر به محور نقشه جدید ترامپ و اروپا برای فشار بیشتر بر ایران تبدیل شده‌‌‌اند. پس از تعطیلی بخش عمده‌ای از برنامه دفاعی ایران و نداشتن عواید قابل‌ملاحظه برجام برای ایران، حالا دولت آمریکا و 3 کشور اروپایی حاضر در برجام می‌گویند ایران باید برنامه دفاع موشکی و همینطور سیاست‌‌های خود در حمایت از جریان مقاومت در خاورمیانه را متوقف کند. اروپا و به صورت ویژه فرانسه مسؤول پیگیری این برنامه هستند. آنها می‌گویند در صورتی که ایران این شرایط را نپذیرد، برجام لغو خواهد شد. وزیر خارجه فرانسه چند ساعت قبل از ورود به تهران، ایران را تهدید کرد در صورت نپذیرفتن این مطالبات دولت ترامپ، تحریم‌‌های جدیدی علیه ایران
اعمال خواهد شد.


گستاخی وزیر خارجه فرانسه که اعتراضات گسترده‌ای را در کشور ایجاد کرد، حالا موجب اعتراض مراجع تقلید هم شده است. آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی دیروز  در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با بیان اینکه آمریکایی‌ها و غرب تنها به فکر تأمین منافع خود هستند، اظهار داشت: بر همین اساس است که می‌گویند کشورهای دیگر نباید قوی شوند، می‌خواهند تنها خودشان در دنیا قوی باشند تا اهداف شوم خود را راحت‌‌‌‌‌‌تر اجرایی کنند. وی ادامه داد: این کشورها انواع موشک‌ها را دارند اما به ایران اسلامی فشار وارد می‌کنند که چرا برای دفاع از خود موشک دارد، معنا ندارد که آنها هر چه می‌خواهند داشته باشند اما ما برای دفاع هم چیزی نداشته باشیم، دشمنان می‌گویند ایران باید ضعیف باشد تا حاکمیت آنها بر منطقه و جهان محفوظ بماند. حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با انتقاد از اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره مسائل دفاعی و موشکی ایران ابراز داشت: وزیر خارجه فرانسه و دیگران به خود اجازه می‌دهند درباره مسائل ایران براحتی صحبت کنند و می‌خواهند زورگویی کنند. وی اضافه کرد: سال‌ها اسلحه عربستان را تأمین کردند تا یمن ویران شود اما در حرکتی مضحک تکه‌آهنی را نشان دادند
و مدعی شدند ایرانی‌ها به یمن موشک می‌دهند، زورگویی، ریاکاری و دروغگویی تا چه حد؟ دنیا آرام‌آرام عادت کرده و کسی قبح و زشتی این مسائل را نمی‌گوید که چرا همه باید ضعیف و رعیت و کشورهای دیگر قوی و ارباب باشند. حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی مذاکره در زمینه موشکی را بی‌معنا دانست و گفت: می‌گویند درباره مسائل موشکی و دفاعی مذاکره شود، چرا باید در این زمینه مذاکره صورت گیرد؟ چرا این کشورها از خود شروع نمی‌کنند؟ فرانسوی‌ها و غرب به منافقان که تروریست واقعی هستند جا دادند و دفاع می‌کنند و امکانات می‌دهند در حالی که هزاران نفر را ترور کردند. وی افزود: نسبت به دنیای کنونی که این گردن‌کلفت‌ها بر آن حاکم هستند باید بدبین بوده و اعتماد نکنیم و الا ضربه خواهیم خورد چون به صورت کلی نمی‌توان جلوی کار آنها را گرفت، مگر اینکه بشریت در برابر زورگویان قیام کند و آنها را سر جای خود بنشاند.
آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی نیز دیروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: این شخص با سران استکبار رابطه بسیار خوبی دارد و به عربستان موشک می‌فروشد که آل‌سعود با همین موشک‌ها مردم یمن را به خاک و خون کشیده است. وی ادامه داد: وزیرخارجه فرانسه که با فروش موشک سبب کشتار هزاران یمنی بی‌گناه به دست آل‌سعود شده به ایران سفر کرد تا بتواند درباره مسائل دفاعی و موشکی ایران اهداف استکبار را پیگیری کند اما خوشبختانه مأیوس برگشت و دید که مسلمانان ایرانی عزت اسلامی را حفظ می‌کنند. آیت‌الله نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه همواره باید در برابر توطئه‌‌های دشمن هوشیار و بیدار باشیم، ابراز داشت: با هوشیاری باید از نقشه‌‌های دشمن آگاه شده و دشمنان را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام گذاشته و عزت اسلام و مسلمین را حفظ کنیم.
تولیدات نظامی‌ ایران 3 برابر شده
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید تولیدات دفاعی ایران نسبت به گذشته 3 برابر شده است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده صبح دیروز در دهمین جشنواره جوان سرباز گفت: برخی قوانین دنیا از قانون جنگل بدتر است و دست نظام سلطه و آمریکا و رژیم‌های مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی است و هرگاه بخواهند تغییر می‌دهند. به گزارش تسنیم، فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: خودشان هر غلطی دل‌شان بخواهد می‌کنند و زرادخانه‌ها را روز به روز گسترش می‌دهند اما موشک‌های ما را می‌گویند سلاح کشتار جمعی است. سردار حاجی‌زاده گفت: فرانسه به منافقین که 17 هزار نفر از مردم ما را شهید کرده است، دفتر می‌دهد و می‌گوید این آزادی است. آمریکا روز اول می‌گفت مبارزه با داعش 30  سال طول می‌کشد اما حالا ناراحتند که چرا سه‌ساله کار داعش تمام شده است. وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند هرکس در هرجا هست، آنجا را مرکز دنیا بداند، پس این سربازی ادامه دارد. تنها راه تداوم انقلاب و نظام حفظ یکپارچگی است و حضور ملت در 22 بهمن از شلیک موشک بالاتر بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: این حرکت دشمنان و مقابله با ما و تلاش برای محدودکردن قدرت دفاعی نتیجه عکس دارد. تولیدات ما نسبت به گذشته 3 برابر شده است. سردار حاجی‌زاده ادامه داد: این روزها تشخیص اخبار درست و غلط سخت شده است اما زمانی که انگلیس و فرانسه از چیزی حمایت می‌کنند باید بدانیم آن بد است و اگر به نهادی حمله می‌کنند باید بدانیم آن نهاد خوب است. براحتی اخبار را طوری می‌گذارند که بسیاری باور می‌کنند. مثلا زلزله را به گردن آزمایش موشکی می‌اندازند یا به فلان مسؤول تهمت می‌زنند، آنها هدف‌شان از بین بردن انسجام ماست.
ادعای ضدایرانی لودریان در پارلمان فرانسه
وزیر خارجه فرانسه با ادعای اینکه ایران تسلیحات زیادی در یمن دارد از پاسخ دادن به سوالات درباره اینکه پاریس قصد دارد فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کند یا نه، سر باز زد. خبرگزاری رویترز گزارش داد
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا پاریس به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات عربی متحده با توجه به جنگ یمن پایان نمی‌دهد، از جواب دادن طفره رفت و گفت: ایران نیز تسلیحات زیادی در یمن دارد. لودریان با بیان اینکه اولویت، یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن است، مدعی شد: من به معنای واقعی نگران وضعیت یمن هستم. وی در ادامه با تکرار ادعایش مبنی بر وجود سلاح‌های ایرانی در یمن گفت: این یک جنگ بیهوده است. این واقعیت دارد که تسلیحات سعودی در این کشور هستند، اما آیا باور می‌کنید که تسلیحات ایرانی نیز در آنجا وجود داشته باشد؟ بله! به میزان زیادی هست. به گزارش رویترز، پادشاهی عربستان که از سال ۲۰۱۵ تاکنون ائتلافی را برای مقابله با حوثی‌ها در یمن که اکنون شمال این کشور و صنعا پایتخت آن را تحت کنترل دارند، به راه انداخته است، با حملات هوایی خود به این کشور منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار تن و آوارگی بیش از 3 میلیون یمنی شده است. دولت فرانسه بویژه از زمان ریاست‌جمهوری امانوئل مکرون با انتقادات شدیدی از سوی گروه‌های حقوق‌بشری به دلیل فروش تسلیحات به سعودی‌ها مواجه شده است. آنها می‌گویند فرانسه اجازه می‌دهد این تسلیحات علیه مردم یمن در عملیات نظامی ریاض علیه این کشور استفاده شود. عربستان و امارات عربی متحده 2 خریدار عمده تسلیحات فرانسه هستند و از این کشور تانک، خودرو‌های نظامی، مهمات و توپ دریافت می‌کنند.