۵۰۰ استاد دانشگاه آزاد در آستانه تعدیل!

باقر ساروخانی و مصطفی ازکیا هم رفتنی شدند
۵۰۰ استاد دانشگاه آزاد در آستانه تعدیل!
فرهاد رهبر: استادی را که خدشه‌ای به قرآن و پیغمبر وارد کند، تحمل نمی‌کنیم
آرمان: دانشگاه آزاد یادگار آیت‌ا... هاشمی است؛ یادگاری که گام بزرگی در راستای افزایش بنیه علمی کشور است. پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی اما سبک و سیاق سابق آن دانشگاه تغییر کرد و هاشمی‌زدایی در دستور کار قرار گرفت به‌نحوی که ابتدا فرزند و سپس اساتید را تعدیل کردند. اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه تداعی‌کننده نوعی تسویه حساب با یاران آیت‌ا... است. براساس اعلام اساتید دانشگاه آزاد فهرستی ۵۰۰ نفره در زمینه تعدیل نیروی اساتید دانشگاه آماده شده و آنها در شرف قطع همکاری با دانشگاه آزاد هستند. تعداد زیادی از اساتید گروه جمعیت شناسی، گروه علوم اجتماعی واحد علوم تحقیقات تهران در معرض تعدیل هستند و این تعدیل می‌تواند ضربات سنگینی را به گروه جامعه‌شناسی این واحد وارد کند. براساس اطلاعات رسمی، دانشگاه آزاد با 2 چهره مهم گروه علوم اجتماعی، یعنی دکتر باقر ساروخانی و مصطفی ازکیا قطع همکاری کرده است. افرادی همچون صادق زیباکلام، رضا داوری اردکانی، علیرضا کلدی، محمد‌صادق مهدوی و دکتر منصور وثوقی از چهره‌های مهم علوم اجتماعی در ایران در شرف قطع کامل همکاری هستند.


استاد و خدشه به دین
آیا دوره مدیریتی فرهاد رهبر تنها مربوط به سیاست‌های مدیریت منابع انسانی در این دانشگاه می‌شود؟ با توجه به آخرین اظهارات فرهاد رهبر می‌توان اذعان داشت پاسخ به این سوال منفی ‌است به این معنا که فرهاد رهبر و تیم جدید دانشگاه آزاد علاوه بر اهداف مدیریت منابع انسانی سعی در ایجاد چهره‌ای جدید از این دانشگاه با اساتید همسوتر با سیاست‌های خود دارند تا جایی که فرهاد رهبر رئیس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی، در نخستین واکنش‌های خود به اخبار اخراج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: «هر استادی که بخواهد خدشه‌ای به دین، قرآن و پیغمبر وارد کند را لحظه‌ای تحمل نمی‌کنیم. با استفاده از بیان، هنر، پول، نمره، ایجاد شخصیت کاذب برای یک استاد و ایجاد کاریزمای واهی برای یک استاد قصد دارند اعتقادات و ایمان دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهند.
تعدیل نیروی ‌انسانی
با این حال شهلا کاظمی‌پور استاد دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و استاد جمعیت‌شناسی کشور در تحلیل این تحرکات مدیران دانشگاه آزاد گفت: اساتید دانشگاه آزاد دو تیپ هستند. یکسری اساتید بازنشسته یا اساتید شاغل دانشگاه‌های دیگر هستند یا به‌صورت تمام وقت و یا به‌صورت نیمه وقت و قراردادی با دانشگاه آزاد همکاری می‌کنند و هر زمان که هر کدام از طرفین قرارداد نخواهند ادامه همکاری بدهند قرارداد فسخ می‌شود. گروه دیگر اساتید تمام وقت دانشگاه آزاد هستند که تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی هستند. الان مدیریت جدید دانشگاه به این نتیجه رسیده که تعداد اساتید از تعداد دانشجوها بیشتر شده، دانشجوهای لیسانس کمتر شده‌اند و به‌طور کل جمعیت دانشجویی رو به کاهش است و براین اساس تصمیم گرفته برای تعدیل نیرو یکسری از اساتید را که از جای دیگر حقوق دریافت می‌کنند، حذف کنند. یه نوشته خبرآنلاین؛ او می‌گوید: البته این فقط مربوط به اساتید نمی‌شود، پیش از این لغو قرارداد کارمندانی را که بازنشسته بودند و یا از جای دیگر حقوق دریافت می‌کردند، شروع کرد که نشان از تعدیل نیروی انسانی دارد.
پرستیژ علمی
کاظمی‌پور با تاکید بر اینکه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های اخیر برای کسب پرستیژ علمی اقدام به جذب اساتید دانشگاه‌های دولتی می‌کرد، گفت: زمانی که دانشگاه آزاد تاسیس شد این میزان تحصیلکرده نداشتیم که بخواهند به‌صورت هیات علمی تمام وقت آنها را استخدام کنند. آن زمان برای کسب پرستیژ و جذب دانشجو از هیات علمی دانشگاه‌های سطح بالا و بزرگ و صاحب‌نام استفاده کردند و می‌رفتند سراغ اساتید صاحب‌نام. معتقد به این سیاست تعدیل نیرو هستم اما مساله این است که این تعدیل باید سقفی داشته باشد. مثلا افرادی که با آنها قرارداد داشتیم اگر کسر کارآمدی داشتند یا سن بالاتری داشتند باید کم‌کم کنار بگذاریم و این قانون را باید به همه تسری بدهند، مثلا اینکه آن استاد چقدر به حیثیت علمی دانشگاه کمک می‌کند و یا چقدر به جذب دانشجو کمک می‌کند و اگر اتکای دانشگاه آزاد به هیات علمی خودش باشد که باید هم باشد، ما ترجیح می‌دهیم که کیفیت بالا داشته باشد و بتواند از دست پرورده‌های خودش استفاده کند.
تبعات هول
این استاد جمعیت‌شناسی اظهار داشت: وقتی از 10 استاد هشت نفر آنها حذف شوند و آن دو تا هم در هول و ولای حذف شدن باشند، طبعا دارای تبعات است. بنده و بسیاری از اساتید دانشگاه به‌دلیل تعهد علمی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنیم نه اینکه نیاز مالی داشته باشیم. زمانی که دانشگاه تاسیس شد از نام این اساتید و پتانسیل این اساتید استفاده شد و قطع همکاری به‌صورت یک شبه بی‌حرمتی به اساتید است و حداقل انتظار این است که قراردادی که با اساتید بسته می‌شود یکساله است و دانشگاه تا پایان سال متعهد به قرارداد باشد و بعد اقدام کند. به آن اساتیدی که قطع همکاری شده گفته‌اند که فعلا به‌صورت حق التدریسی همکاری داشته باشند.