جلسه علني استيضاح؛ شايد سال بعد

آرمان- فاطمه رضایی: با اعلام وصول استیضاح وزرای راه و کار، لابی‌گری‌ها هم در مجلس قوت گرفته است. آنچه درباره استیضاح وزیر راه می‌توان گفت اینکه در دولت یازدهم چندین حادثه مهم اتفاق افتاد که افکار عمومی را جریحه دار و خانواده‌های زیادی را عزادار کرد. برخورد قطار مهمترین آن بود که انتظار می‌رفت برای تسکین افکار عمومی وزیر از سمت خود کناره گیری کند و یا حداقل پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی بدهد که این اتفاق نیفتاد. اخیرا نیز سقوط هواپیمای تهران- یاسوج که هنوز درباره علت آن جواب روشنی داده نشده، باز هم افکار عمومی را جریحه دار کرد و خانواده‌های زیادی را عزادار که هنوز دنبال پیکر عزیزان خود هستند. البته هرچند برای نوسازی ناوگان ریلی و هوایی پس از برجام وزارت راه اقدامات موثری انجام داد اما انتظار می‌رفت در زمینه اتفاقات رخ داده اقدام اساسی و به‌ویژه پاسخ قانع کننده به مردم داده می‌شد. نکته دیگر خویشاوندسالاری در شرکت‌های تابعه وزارت راه است، در حالی که رئیس دولت با آن مخالف بود. عباس آخوندی به رغم اقدامات مثبتی که دارد، در کفه ترازو اقدامات هزینه بری برای دولت نیز داشته است. اما درباره وزیر کار؛ علی ربیعی هرچند به عنوان یک اصلاح طلب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حضور داشته ودارد اما نه در چارچوب دولت تدبیر و امید عمل کرده و نه در چارچوب دولت اصلاحات. او اکثر پست‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کار را به مخالفان دولت سپرده است. شاید دلیل بیاورد که تحت فشار است اما باید مقاومت می‌کرد. مگر مخالفان دولت خودشان نهادهای خاصی در اختیار ندارند که حتی برخی از آنها مالیات هم نمی‌دهند؟ لذا آنچه برآیند عملکرد آقای ربیعی است، نه نموداری از اصلاح‌طلبی دارد و نه نمودی دقیقی از تدبیر و امید. ایشان معتقد است باید موارد مختلف را افشاگری کند. بهتر است به وزیر کار گفته شود شما باید براساس شفافیت اگر مسأله‌ای را می‌دیدید در همان موقع خودش اقدام می‌کردید نه حال که بحث استیضاح بالا گرفته است. در ابتدای تشکیل کابینه دولت دوازدهم نیز وزرای راه و کار، از جمله وزرایی بودند که از سوی اعتدالگرایان و اصلاح طلبان مورد انتقاد قرار گرفته بودند اما به هرحال اکنون در یک قدمی استیضاح هستند و به رغم اقدامات موثری که داشته‌اند، نتوانسته اند آنچنان که باید و شاید مطابق با وعده‌های دولت عمل کنند.
اعلام وصول و كميته استيضاح
دیروز خبر رسید 5 کمیته برای بررسی استیضاح وزرای راه، رفاه، آموزش و پرورش، کشور و جهاد کشاورزی تشکیل شد و قرار است عملکرد وزرا و موارد استیضاح را بررسی و جمع‌بندی کنند. درمورد استیضاح وزرای کار‌ و تعاون و همچنین راه و شهرسازی به‌دلیل اتفاق اخیر یعنی حادثه هواپیمای یاسوج، باید گفت زمانی که برخی معتقد بودند که نیازی به هواپیما نداریم، باید جلوی بیان آن حرف‌ها گرفته می‌شد. یا زمانی که همین اواخر عده‌ای از لغو برجام سخن گفتند باید در جوابشان گفت امروزه که 10 فروند هواپیما وارد کشور شده و روند واردات آن ادامه خواهد داشت، برای جلوگیری از چنین اتفاقات تلخی است که رخ می‌دهد. لذا به نکاتی که این اتفاق را کامل می‌کنند نیز توجه داشته باشیم. از جهت دیگر باید به وزرای محترم دولت هم گفت که نباید نگران استیضاح بود، بلکه باید با دلایل محکم نمایندگان را از آنچه رخ داده مطلع کرد.
استیضاح ربیعی و آخوندی


عضو هیات رئیسه مجلس در توضیح اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر علی ربیعی پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس، که با تعداد 24 امضای نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شده است، اعلام وصول می‌شود. طبق ماده 225 آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر حداکثر ظرف مدت 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در مجلس خواهد بود. اکبر رنجبرزاده همچنین با قرائت نامه اعلام وصول استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس که با تعداد 24 امضای نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شده، اعلام وصول می‌شود. رنجبرزاده مجددا تاکید کرد که مطابق ماده 225 آیین‌نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی نیز حداکثر مدت 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود.
تکریم، نه استیضاح
سخنگوی دولت هم درباره اعلام وصول استیضاح وزرای راه و شهرسازی گفت: اگر منظور این است که از دولت در خصوص این حق مجلس می‌پرسید، می‌گویم حق مجلس است. اما اگر می‌گویند که عملکرد آنها این است که نتوانستند وظایف خود را انجام دهند، نظر دولت مخالف مجلس است. وی یادآور شد: مگر همین وزیر برای نوسازی ناوگان هوایی مورد تمسخر و هجمه قرار نگرفت؟ دیدید که برجام به سرانجام رسید وزیر راه قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه هواپیما را بست و یازده فروند را وارد کرد و یا آقای دکتر ربیعی هنگامی که از کارگران صحبت می‌کند متوجه می‌شوید که از ته دل صحبت می‌کند و نگران کارگران و بازنشستگان است. نوبخت ادامه داد: هفته پیش دیدید که آقای ربیعی به میان بازنشستگان رفت، باید چنین وزرایی را تکریم کرد. وی ادامه داد: شما در نشست آقای رئیس‌جمهور دیدید که پرسیدند چرا رکود؟ این درست. مردم آخرین ورژن اعتماد خود را در انتخابات نشان دادند. دولت از دو وزیر خود دفاع خواهد‌کرد.
حق قضاوت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعلام وصول استیضاحش در مجلس گفت: مجلس حق دارد قضاوت کند و بگوید من تشخیص می‌دهم این فرد امروز صلاحیت اداره این کار را دارد یا ندارد؛ این کار جزو حقوق مجلس است. من هم نه به‌عنوان وزیر بلکه به‌عنوان یک کنشگر سیاسی و اجتماعی دیرین که کسی نمی‌تواند سابقه‌اش را در عرصه سیاسی و اجتماعی نادیده بگیرد، انتظارم این است که نمایندگان مطابق قانون اساسی و سوگندی که در مجلس قرائت کرده‌اند، هر آنچه را (در طرح استیضاح) مطرح می‌شود، به همان دلایل استیضاح کنند.
همین فردا!
ربیعی با استقبال از طرح استیضاح در مجلس گفت: مایلم همین هفته به صحن بروم. تمایل دارم اگر مجلس باز باشد، فردا به صحن بروم. من هیچ ‌مشکلی برای به صحن رفتن ندارم؛ هم مجلس قضاوت می‌کند و هم افکار عمومی قضاوت خواهند کرد. این وزارتخانه بزرگ‌ترین وزارتخانه اجتماعی کشور است؛ بدنه جامعه از لحاظ اجتماعی با این وزارتخانه بیشترین تماس را دارد و طبق محاسبات انجام شده سالی 300‌میلیون بار مراجعه مردمی داریم. من برای این دسته از نمایندگان که برای مشکلات مردم اقدام می‌کنند احترام قائل هستم و در مجموع استیضاح را به‌نفع ثبات و دموکراسی و مردمسالاری دینی کشور می‌دانم.
استیضاح پایانی
علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به دشواری در به حد نصاب رساندن جلسات پایان سال گفت: امروز شاهد بودید چگونه جلسه به‌سختی به حد نصاب رسید.‌ بنابراین فکر می‌کنم این طرف سال امکان برگزاری چنین جلسات مهمی نباشد و معلوم نیست این‌طور برگزاری جلسات چه برای استیضاح‌کنندگان و چه برای استیضاح‌شوندگان خوش‌عاقبت و خوش‌نتیجه شود، خواهش می‌کنم در این مورد تجدیدنظر کنید.