سكوتم با توصيه بود

آرمان: اسحاق جهانگیری پیش قراول افشاگری در مورد کاستی‌ها و وضعیت کشور، در دولت یازدهم و هم در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری بود. او دائما از وضعیت بدی‌که از دولت سابق به روحانی به ارث رسیده بود سخن‌ می‌گفت. اینکه رشد اقتصادی منفی6 درصد و تورم حدود 40 درصد و کوه‌ خرابه‌های اقتصادی به دولت روحانی به ارث رسیده است. او اعتقاد داشت که مردم باید در جریان شرایط سیاسی و اقتصادی و حتی اجتماعی قرار بگیرند تا به یاری رئیس جمهور بیایند، اما اکنون معاون اول رئیس جمهور در جمع استانداران اعلام کرده در مقطعی به او توصیه شده است که سکوت اختیار کند. او معتقد است عدم در جریان قرار دادن مردم از وضعیت کشور باعث تجمیع خواسته‌های آنها و اعتراضات اخیر شده است.
وارونه‌نمایی
معاون اول رئیس‌جمهور در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران کل کشور با اشاره به اینکه از سال 87 تا 92 متوسط ایجاد شغل 70 هزار نفر بود، گفت: پنج سال گذشته به طور متوسط 480 هزار شغل درست شده است که می‌گویند این خیلی بد است. در آن دوره که تورم 35 درصد بود می‌گویند دوره خیلی خوبی بود، اما اکنون که تورم زیر 10 درصد می‌گویند خیلی بد است. وی در ادامه افزود: وقتی رشد اقتصادی منفی 7درصد بود می‌گفتند دوره خوبی بود الان که رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده است می‌گویند رکود است. جهانگیری ادامه داد: اگر گفته شود این اقدامات توسط دولت انجام شده است، اما به اقدامات بیشتری نیاز است ما این را قبول داریم و درست است ما بیش از 800 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، ولی هنوز افراد بیکار زیاد داریم کارهای بزرگی انجام شده که نباید ‌آنها کوچک جلوه داد. اشتباه می‌کنند که دولت را ناکارآمد جلوه می‌دهند و به آمریکا که می‌خواهد بگوید نظام ناکارآمد است هم صحبت می‌شوند.
روشن کردن موتور


اسحاق جهانگیری با بیان اینکه من راجع به دوره بد کشور خیلی صحبت کرده‌ام، بیان کرد: از مقطعی به من توصیه به سکوت کردند و من هم گفتم چشم، ولی الان سر تا ذیل حکومت را به بحث گرفته و می‌گویند انتخابات زودهنگام و بدون مهندسی برگزار شود. وقتی نگذاشتید اقدامات او گفته شود الان باید به این حرف‌ها جواب بدهید البته اگر لازم باشد من موتور را مجدد روشن می‌کنم.
سخن غیر منتظره
جهانگیری ادامه داد: اتفاقات دی ماه 96 هم خسارات و هم منافعی داشت همه شخصیت‌های سیاسی حتی از کسانی که انتظار نمی‌رفت بیان کردند که اعتراض حق مردم است البته در برخی اعتراضات حرف‌های بی‌ربطی زده شد که برای ما قابل قبول نبود، اما همه به این نتیجه رسیدند که باید صحبت مردم را شنید. آنچه ما را باید نگران می‌کند نفرت، خشم و کینه مردم نسبت به مسئولان و نظام است، بنابراین نباید اجازه دهیم اعتراض مردم به نفرت و خشم تبدیل شود. هنر ما باید این باشد که به اعتراض مردم پاسخ دهیم.
لزوم گفت‌و گو
معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: ما باید با جامعه مدنی احزاب و جریان‌های سیاسی قانونی و شناخته شده گفت‌وگو کنیم راه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما صرفا راهکاری تکنیکی و فنی نیست، راهکار اصلی ما سیاسی است اگر می‌خواهیم همه مسائل کشور را حل کنیم باید دنبال راهکار سیاسی باشیم، یعنی همه با هم باشند و در یک راستا قرار بگیرند. جهانگیری با اشاره به اینکه مردم در انتخابات اخیر به روش خاصی رای داده‌اند، تصریح کرد: نباید عده‌ای کاری کنند که مردم چنین احساسی به دست آورند که نمی‌توانند مطالبات خود را از طریق انتخابات پیگیری کنند، این ظلم به نظام است. دولت هم نمی‌تواند به عهد خود با مردم خیانت کند. دولت باید بداند از رای مردم برخاسته است و آنچه اکثریت می‌خواهند، را باید اجرا کند. جهانگیری همچنین گفت: استانداران و فرمانداران در هفته، روزی را برای گفت‌وگو با مردم در نظر بگیرند. من این موضوع را بخشنامه کردم و با برگزاری این جلسات، شما به مردم می‌گویید که آنها می‌توانند به مسئولان دسترسی داشته باشند و اگر کسی به آنها اجحاف کرده است می‌توانند آن مساله را طرح کنند.
جایگاه بانوان
معاون اول رئیس جمهوربا اشاره به تعداد کم بانوان حاضر در جلسه، گفت: در چند استان این موضوع را در شورای اداری دیدم و مطرح کردم چرا تعداد خانم‌ها کم است. نیمی از جامعه ما خانم‌ها هستند که تحصیل‌کرده و توانمند بوده و شاید کارها را از مردم بهتر انجام می‌دهند. من خواهش می‌کنم حتما از ظرفیت و توانایی زنان استفاده بیشتری شود و این موضوع را باید جدی گرفت. البته کشور برخی محدودیت‌ها دارد و آن محدودیت‌ها را نیز باید مدنظر قرار داد.
پول‌ها کجا و چگونه خرج شد؟
اسحاق جهانگیری در بیست و ششمین جشنواره دانشجوی نمونه با تاکید بر اینکه متولدین دهه شصت جزو مظلوم‌ترین و عزیزترین جوانان کشور هستند، افزود: این عزیزان در هر مقطعی بیشترین فشار را تحمل کردند تا بتوانند دوره‌های سخت را پشت سر بگذارند و به همین دلیل به سرمایه‌های بزرگی برای کشور تبدیل شده‌اند. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بار توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه‌هاست، خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم توسعه علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در کشور اتفاق بیفتد دانشگاه‌ها باید میداندار اصلی باشند. وی افزود: سال گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم که تا سال ۱۴۰۰، ۵ دانشگاه کشور باید جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند. جهانگیری با ابراز تاسف نسبت به اینکه در دوره‌ای که منابع مالی خوبی در کشور وجود داشت دوره فقر دانشگاه‌ها بود، گفت: مشخص نیست که این پول‌ها کجا و چگونه خرج شد. هیچکس حساب‌کشی نکرد و کسانی که به کشور بدهکار هستند ادعای طلبکاری می‌کنند. معاون اول رئیس جمهور افزود: باید توضیح دهند که این پول‌ها کجا خرج شد که دانشگاه‌ها آزمایشگاه ندارند و حتی مجلات دانشگاه‌ها حذف شد. وی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه‌ها از امکانات و تجهیزات مناسب برخوردار باشند، تصریح کرد: دانشگاه ها باید مستقل و امن باشد و دانشجو بتواند آزادانه انتقاد کند.