سیدمحسن امامی‌فر رئیس جمهور؛ روشن‌اندیش یا خود حق‌پندار؟

خود حق‌پنداری، آسیب بزرگی است که اگر این اعتقاد در هر سطحی از قدرت نهادینه شود، آثار مخرب زیادی دارد. نمی‌توان از حق انتقاد کردن دفاع کرد و در عین حال مخالفان را «کم‌عقل» نامید. اما خاستگاه رئیس جمهور روحانی در پارلمان، مجمع عقلاست. او از بانیان مجمع عقلا در ادوار مجلس که خود، نماینده بوده است.
در قاموس عقلا، نه تنها باید وجود مخالف را به رسمیت شناخت که عقلانیت حکم می‌کند آن را محترم شمارد‌. این همان روشن‌اندیشی عقلاست. «خود حق‌پنداری» و «دیگر باطل‌انگاری» به نظر می‌آمد مدت‌هاست رخت بربسته اما چنان که می‌نماید وقتی رئیس جمهور روشن‌اندیش، مخالفان دولت را «کم‌عقل» می‌پندارد یعنی «خود حق پنداشتن» در عمق خلقیات ما خو گرفته است.
پارادوکس در همین نقطه متبلور می‌شود. «روشن اندیشی» و «خود حق پنداری» قابل جمع نیستند. رئیس جمهور روحانی نیز با هیچ منطق اعتدالی و مشی تعاملی نمی‌تواند میان این دو، پیوندی برقرار نماید. او باید یکی را برگزیند.
«مبارزه» با دولت برآمده از رای ملت و تلاش عامدانه جهت تضعیف آن توسط برخی جریان‌های درون نظام، نه عاقلانه که جاهلانه و خلاف مصالح ملی است اما «مخالفت» با اقدامات دولت بر اساس استدلال‌های منطقی ولو اشتباه، در اوج عقلانیت خواهد بود چرا که اساسا تضارب آرا موجب اعتلای فرهنگ عمومی جامعه و در قدرت، تقویت نهاد دولت را به ارمغان خواهد آورد.


بهتر بود رئیس جمهور، مبارزه با دولت را ناشی از کم‌عقلی و نه مبارزان را کم عقل عنوان می‌کرد.
همچنین شایسته بود مخالفان دولت را نه کم عقل که محترم می‌شمارد. رئیس جمهور روحانی می‌باید ضمن احترام به مخالفان، از لزوم خط‌کشی میان «مبارزه» و «مخالفه» با دولت سخن بگوید.
سایر اخبار این روزنامه
یک نماینده اصولگرا و یک نماینده اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور تاختند مجلسِ نقدِ روحانی در آستانه 25 اسفند سالروز شهادت مهدی باکری، هفت تذکر او به فرماندهانش منتشر شد‌‌‌‌‌‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند؛ مسئولان مانع از بین رفتن درختان و باغات موجود در شهرها شوند «همدلی» از روزگار سخت تولید و آشفته‌بازار زندگی اقتصادی صنعتگران گزارش می‌دهد تولید نحیف، دلالان فربه چرا ورزشکاران مدال‌آور به سادگی خط قرمزها را درک نمی‌کنند! آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم روایتی از بازیگر کارتن خواب «شلتر» که بعد از یکسال از اولین اجرای نمایش هنوز خیابان خانه اوست مطهرنیا در گفت‌وگو با «همدلی» از نقش فرانسه در مذاکرات اخیر با ایران گفت فرانسه سخنگوی آمریکا است رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند؛ مسئولان مانع از بین رفتن درختان و باغات موجود در شهرها شوند سیدمحمود علوی: وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند سیدمحسن امامی‌فر رئیس جمهور؛ روشن‌اندیش یا خود حق‌پندار؟ در آستانه 25 اسفند سالروز شهادت مهدی باکری، هفت تذکر او به فرماندهانش منتشر شد‌‌‌‌‌‌