چرا ورزشکاران مدال‌آور به سادگی خط قرمزها را درک نمی‌کنند! آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم

لطفا دفاع از آرمان‌ها را از خودتان شروع کنید
علی نامجو- همه چیز از تشک کشتی مسابقات جهانی کی‌یف اکراین آغاز شد. بیژن سیف خانی از ایران کشتی‌گیر اسرائیلی و البته روسی الاصل را شکست داد. مخابره این رویارویی با دستور بازگشت تیم همراه شد و این اولین و آخرین مبارزه انفرادی ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران با نماینده رژیم صهیونیستی بود.
امروز چهار دهه از آن روز گذشته است و کشتی پرتکرارترین رشته ورزشی است که ورزشکارانش از راه های گوناگون تلاش کردند مقابل ورزشکاران اسرائیلی قرار نگیرند. جودو کاران ایرانی دومین ورزشکارانی بوده‌اند که به خاطر مبارزه نکردن با نمایندگان رژیم اشغال گر قدس در فهرست حذف شده های مسابقات جهانی و المپیک قرار گرفتند. در آغاز این مسیر اگر ورزشکاران در دورهای اول رودرروی نماینده اسرائیلی قرار نمی گرفتند امکان مبارزه با نمایندگان این رژیم تقریبا به صفر می‌رسید. امروز اما اوضاع مثل گذشته نیست. اسرائیلی ها خوب می دانند ایران قطب کشتی دنیا است. آنها مدتی است برای مدال آوری در این رشته سرمایه گذاری کرده اند تا افتخارآفرینی را به عنوان ویژگی مهم و اثرگذار در ایجاد حس اقتدار برای خودشان بالا ببرند. ماجرا بسیار ساده است. از نگاه آنها: «ایرانی ها با نمایندگان ما مبارزه نمی کنند و اگر در جدول با نمایندگان دو سه کشور برخورد نکنیم روی سکوی جهانی و المپیک خواهیم رفت». آن طرف ماجرا اما اوضاع غم انگیز است. ورزشی که بارها نه فقط به عنوان نماد ورزشی که در جایگاه سمبل فرهنگی و مذهبی کشورمان نقش داشته همیشه در انتهای سیاهه توجه مسئولان وزارت‌خانه بوده است. امروز 6 روز مانده تا پایان سال مالی و به گفته حیدریان خزانه‌دار فدراسیون وزارت ورزش هنوز چهل درصد از مطالبات فدراسیون کشتی را پرداخت نکرده. از آن طرف 50درصد از طلب کشتی تا این لحظه در کمیته ملی المپیک جا خوش کرده است. آن هم نه بودجه ای درخور، این بدهکاری مربوط به تنها 9درصد بودجه کل فدراسیون کشتی است. بقیه هزینه ها را ریش سفیدان گوش شکسته و رسول خادم از این سو و آن‌سو آورده اند تا دل پرخون کشتی گیران بیش از این شکسته نشود. به احتمال همه می دانند کشتی گیر ایرانی در طول چهار دهه گذشته علاوه بر اضطراب و فشار مبارزه با حریف خودش را باید برای مبارزه با داوران مسابقات، کمبودها در اردوی تیم ملی و فراموشی پس از مدال آوری از سوی مسئولان آماده کند. ورزشی که سال هاست در رسانه ملی جز نامی از آن باقی نمانده، دایره طلایی‌اش را مدت ها قبل تعطیل کردند و رویدادهایش حتی در سطح جهانی و المپیک با خواهش و تمنای ورزشکاران و مردم علاقه مند- آن هم تکه تکه- پخش می شود. کشتی گیران مظلوم ایرانی در صف اول جنگ قرار گرفته اند. مبارزه نابرابر جوانان و مربیانی که عمرشان را با درد و زجر و بی مهری برای عشقشان ایران هزینه کرده‌اند از یک سو و بی توجهی مدام متولیان از سوی دیگر، مواد لازم برای تهیه سمی شده که دارد آنها را از پا در می آورد. رژیم کودک کش صهیونیستی خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است اما چرا خادم می نویسد: «حتما ناتوان تر از آن هستم که "باری" از دوش کشتی بردارم، ولی نمی توانم به کشتی "دروغ" بگویم.... دروغ بگویم تا "بمانم”....کشتی به اندازه کافی "تنها" و "مظلوم" هست....چه باید کرد، گاهی بهترین شیوه "ایستادن"، "نایستادن" است.....گذر زمان بسیاری از سوال ها را پاسخ خواهد داد...» کشتی آرمان های انقلاب اسلامی ایران را فراموش نکرده اما انگار مسئولان کشتی و قهرمانان ملی اش را از یاد برده اند. شاید بهتر باشد همه وارد میدان شوند. بیایند برای اعلام رسمی آرمانی که معتقدان به آن بسیارند. حالا نوبت حضور پر رنگ مسئولان عالیرتبه است. اعلام عیان و شفاف خط قرمزی که به آن مفتخریم هراس ندارد!
بخش‌هایی ازنامه کمیسیون فدراسیون کشتی خطاب به رئیس‌جمهور:


«خبر استعفای رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی ایران برای ما کشتی گیران و مردم کشتی دوست بسیار بهت آور بود. رسول خادم سرمایه، دانش، هویت و دارایی کشتی ایرانی است... تعلیق کشتی برای ما کشتی گیران یعنی تعلیق سرمایه زندگی مان. از شما درخواست داریم با همفکری نهادهای مختلف و ذیربط هوشمندانه به کمک ورزش کشور بیایید تا بتوانیم در این جاده یک طرفه محرومیت ورزشکاران ایرانی را به حداقل رسانده و به یک تعادل لازم برسیم. ....بی شک پایه گذاری روابط دیپلماتیک ما را به راهکارهای جدیدتری خواهد رساند....در شان یک قهرمان المپیک و جهان که تمام اعتبار خودش را صرف موفقیت کشتی کرده است نیست که به جای تمرکز بر مناسبات و تعاملات ایران با قدرت های کشتی دنیا درگیر رفع هزینه های پایه ای فدراسیون شده و دائم نگران این امر باشد که بودجه فدراسیونش به موقع می رسد یا خیر. آیا مسئولان می‌دانند هزینه یک سال برگزاری اردو در ابعاد مختلف و هزینه اعزام تیم‌ها چقدر است؟ آیا مسئولان می‌دانند که تیم های کشتی ملی ایران گاها در اعزام های خارجی مجبور می شوند برای مسافرت بین دو شهر دور در کشور میزبان به جای هواپیما از اتوبوس استفاده کنند؟...جامعه کشتی صادقانه مواضع و خواسته های خود را با شما رییس‌جمهور محترم در میان گذاشت. سلامتی و موفقیت شما را از درگاه خداوند متعال خواستاریم. خواسته های رسول خادم خواسته های ماست.»
حبیب اله ترابی عضو تیم ملی کشتی سنتی ایران و عضو کمیسیون ورزشکاران فدراسیون کشتی هم در این باره برای همدلی نوشت:
کشتی؛ همزاد درد و رنج و ایثار
دیدار آقای روحانی با رئیس اتحادیه جهانی کشتی انتظار زیادی است؟
خواسته پهلوان رسول خادم و شاگردانش، پایان دادن به نگاه ناعادلانه مادی و حمایت های ناهماهنگ روحی در مواجهه با رشته های ورزشی گوناگون از سوی مسئولان است. بی عدالتی هیچ گاه درست نیست اما تبعیض میان دو رشته ورزشی که یکی در عمل ورزش اول کشورمان شده و دیگری همیشه صحنه رنج و درد و ایثار است و سال هاست از آن انتظار افتخارآفرینی دارند، غم بار تر و مایوس کننده تر خواهد بود. به گمان من، این انتظار که رئیس جمهوری محترم همچون دیداری که با رئیس فیفا انجام شد و در آن برای حل مسئله میزبانی در مسابقاتی که نمایندگان کشورمان با تیم های عربستانی دارند، گفت و گو کردند، با نناد لالویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی هم دیداری داشته باشند تا شاید با توجه به سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، راه کارهایی برای کاهش آسیب به ورزشکاران، مربیان و علاقه مندان به کشتی از عدم رویارویی با نمایندگان اسرائیل (مثل جریمه نقدی، چیدمان جدول مسابقات با درنظر گرفتن محدودیت های ورزشکاران ایرانی و ...) برنامه ریزی شود، انتظار عجیب و نامعقولی نیست.»
سایر اخبار این روزنامه
یک نماینده اصولگرا و یک نماینده اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور تاختند مجلسِ نقدِ روحانی در آستانه 25 اسفند سالروز شهادت مهدی باکری، هفت تذکر او به فرماندهانش منتشر شد‌‌‌‌‌‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند؛ مسئولان مانع از بین رفتن درختان و باغات موجود در شهرها شوند «همدلی» از روزگار سخت تولید و آشفته‌بازار زندگی اقتصادی صنعتگران گزارش می‌دهد تولید نحیف، دلالان فربه چرا ورزشکاران مدال‌آور به سادگی خط قرمزها را درک نمی‌کنند! آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم روایتی از بازیگر کارتن خواب «شلتر» که بعد از یکسال از اولین اجرای نمایش هنوز خیابان خانه اوست مطهرنیا در گفت‌وگو با «همدلی» از نقش فرانسه در مذاکرات اخیر با ایران گفت فرانسه سخنگوی آمریکا است رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند؛ مسئولان مانع از بین رفتن درختان و باغات موجود در شهرها شوند سیدمحمود علوی: وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند سیدمحسن امامی‌فر رئیس جمهور؛ روشن‌اندیش یا خود حق‌پندار؟ در آستانه 25 اسفند سالروز شهادت مهدی باکری، هفت تذکر او به فرماندهانش منتشر شد‌‌‌‌‌‌