یک نماینده اصولگرا و یک نماینده اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور تاختند مجلسِ نقدِ روحانی

احمد سالک خطاب به رئیس‌جمهور: «اگر این روند را دنبال کنید پای استیضاح یا اجرای عدم کفایت سیاسی شما را وسط می‎کشیم»
غلامرضاحیدری خطاب به رئیس‌جمهور: «معرفی مافیای پشت پرده موسسات مالی و اعتباری و گرفتن پول‌های به غارت رفته مردم چه شد»
همدلی| گروه سیاسی- گویا صبر نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد روحانی لبریز شده است. برخی از نمایندگان مانند غلامرضا حیدری در مجلس نقدهایی به عملکرد روحانی داشته اند. وی در قالب تذکری گفته: « وضعیت زندانیان و خودکشی برخی از آنها در زندان‌ها قابل تامل است.» این نماینده مجلس درباره موضوعات دیگری هم‌چون حصر، موسسات مالی و اعتباری که پول‌های مردم را «به غارت برده‌اند» تذکرهایی را به روحانی داده است. اما از دیگر نمایندگانی که پا را از نقد فراتر گذاشته و روحانی را تهدید به استیضاح کرده، حجت الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز است که عملکرد روحانی را مورد نقد قرار داده. او از طیف رقیب یعنی اصول‌گرایان است. سالک در تذکری در پایان جلسه دیروز خطاب به رئیس جمهور گفت: « اگر این روند را دنبال کنید یا پای استیضاح یا طرح عدم کفایت سیاسی شما را وسط می‎کشیم.» همدلی در این باره به سراغ دو تن از فعالان سیاسی اصلاح طلب رفته و در گفت‌وگو با آنها انتقادات این نمایندگان را مورد نقد و بررسی قرار داده است. عبدالله ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت، با نقدها و مطالباتی که غلامرضا حیدری آنها را در قالب تذکر عنوان کرده موافق و هم سخن هستم. او گفت: «روحانی باید بیشتر تلاش کند». دومین فعال سیاسی اصلاح‌طلب داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری است. قنبری ضمن اشاره به این نکته که، بدون شک نقدهایی نیز به روحانی و عملکرد او وارد است، به همدلی گفت: « بدون شک روحانی در راستای رفع حصر تلاش‌های بسیاری انجام داده است. انتطار می‌رود در این قضیه جدی‌تر و بیشتر از پیش تلاش کند». در ادامه گزارش را می‌خوانید.
آقای رئیس جمهور، با مردم صادق باشید


یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور نسبت به وضعیت زندانیان تذکر داد و خودکشی برخی از آنها در زندان‌ها را قابل تامل دانست. به گزارش ایسنا غلامرضا حیدری، در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری با اشاره به سخنان روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه درباره حصر گفت: «آقای اژه‌ای مسئله حصر محصورین را به تصمیم شورای عالی امنیت ملی مربوط دانست و رئیس‌جمهور هم رئیس این شورا است. آقای رئیس‌جمهور با مردم صادق باشید که اعتماد عمومی از بزرگترین سرمایه های نظام است. چرا نسبت به این مسئله بی‌توجهی می‌شود؟ منافع ملی نظام ایجاب می‌کند در زمینه رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد و رفع محدودیت‌های آقای خاتمی با مقام معظم رهبری صحبت کنید و تقاضا داشته باشید».
او هم‌چنین با اعتقاد به« آزادی عمل احمدی‌نژاد و حامیانش در جریان‌سازی‌های مختلف علیه نظام» پرسید: این چگونه است؟ چرا افشا کنندگان عملکرد و ماهیت احمدی نژاد سالیان سال در زندان و حصرند در حالی که احمدی‌نژاد حاشیه امن دارد و هرچه می‌خواهد می‌گوید و انجام می‌دهد؟
حیدری خطاب به رئیس‌جمهور ادامه داد: «آقای رئیس‌جمهور معرفی مافیای پشت پرده موسسات مالی و اعتباری و گرفتن پول‌های به غارت رفته مردم چه شد؟ قرار بود دولت شما دولت پاسخگو باشد. امیدواریم شما به سوگندی که به قانون اساسی خوردید و به قولی که به مردم دادید وفادار بمانید».
نقد به سبک اصول‌گرایانه
احمد سالک نماینده اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز دیگر نماینده‌ای است که رئیس جمهور و عملکرد او را مورد نقد قرار داده است. البته او در سخنانش رئیس جمهور را تهدید به استیضاح و طرح عدم کفایت سیاسی در مجلس کرد. به گزارش خبرآنلاین، سالک در تذکری در پایان جلسه دیروز خطاب به رئیس جمهور گفت: «آقای روحانی! شما با حاشیه سازی‎های هفتگی نمی‎توانید از وظایف و ماموریت هایتان جدا شوید، پس چگونه پاسخ نارسایی‌ها در اشتغال و تبعیض و فساد اداری می‌دهید؟» قابل ذکر است سالک از حامیان رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بود.
او خطاب به روحانی گفت: «در طول دو دولتتان بالغ بر 50 مورد به مردم توهین کرده و در روز 22 بهمن موضوع رفراندوم را مطرح کرده‎اید. شما در مقاطع مختلف، مخالفین خود را بی عقل، بی سواد، ترسو، بزدل و جاهل به دین معرفی می کنید. این روند مناسبی در شان ریاست جمهوری نیست. اگر این روند را دنبال کنید یا پای استیضاح و یا اجرای طرح عدم کفایت سیاسی شما را وسط می‎کشیم».
ناصری: با نقدهای غلامرضا حیدری موافقم
عبدالله ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «همدلی»، با تاکید بر این‌که نگاه هر طیف (اصول‌گرا، اصلاح طلب) منطق خود را دارد و با توجه به این منطق می‌توان نقدهای آنها را سنجید ، گفت: «اینکه احمد سالک نماینده اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز این هشدار را داده که اگر روحانی مجبورشان کند او را استیضاح خواهند کرد، کاملا قابل پیش‌بینی است. گرچه آقای سالک به عنوان نماینده مجلس این حق را دارد. اما پیش از هرچیز باید به این نکته توجه کامل داشته باشند که حل همه مشکلات اقتصادی در حوزه یا به عهده روحانی نیست». کما اینکه خود روحانی نیز در چند جا به این نکته اشاره کرده بود که حل مسائل و مشکلات اقتصادی تنها در حوزه توانایی دولت نیست و نیاز به یک وحدت ملی و یک عزم جدی دارد.
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه احمد سالک نمی‌تواند خود را به فراموشی بزند، گفت: « آنچه قابل فراموشی و چشم‌پوشی نیست بستری است که روحانی در آن دست به اقدام می‌زند و بدون شک در این امر دولت پیشین بدون تاثیر نبوده است». بدون شک شرایطی که دولت در آن دست به اقدام می‌زند در روند کار دولت تاثیر خواهد داشت.
ناصری در مورد اظهار نظر یا تذکر غلامرضا حیدری نماینده مردم در مجلس، مبنی بر اینکه روحانی در مورد قضیه حصر به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی باید به صورت شفاف به مردم پاسخ دهد، گفت: «در این زمینه با غلامرضلا حیدری هم صدا هستم. وقتی طیفی مثل اصلاح طلبان با پشتوانه مدنی خود از روحانی حمایت کردند، بدون شک از او نیز مطالباتی دارند که می توان گفت به حق هستند. البته این به آن معنا نیست که روحانی هیچ تلاشی در این زمینه نکرده است. بلکه با سخنرانی ها و شعارهایی که در انتخابات 96 ارائه کرد، انتطارات و توقعات طرفدارانش را بیشتر کرد. بنابراین اگر دقیق تر بگویم، عملکرد این مدت روحانی متناسب با انتظارات طرفدارانش نیست». او در پایان گفت: «روحانی باید بیشتر تلاش کند. به نظرم بعد از قضیه برجام می‌توانست برجام دوم یعنی با شکستن حصر، برجام دوم را رقم بزند».
روحانی توانایی اداره مشکلات و کنترل آن را دارد
داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با «همدلی» به نقد و تحلیل انتقاداتی که به روحانی وارد است پرداخت. او ضمن تاکید و حمایت از انتظارات اصلاح طلبان و همچنین انتظارات طرفداران اصلاح‌طلبی در بین مردم، گفت: «بدون شک روحانی در راستای رفع حصر تلاش‌های بسیاری انجام داده است. اما انتطار می‌رود در این قضیه جدی‌تر و بیشتر از پیش تلاش کند. چون در ایام انتخابات یکی از محوری ترین موضوعاتی که طرفداران روحانی از وی مطالبه کردند، همین قضیه حصر بود بنابراین باید متناسب با انتظارات آنها پاسخی ارائه کند».
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در باره سخنان آقای سالک مبنی بر استیضاح روحانی به همدلی گفت: «بدون شک تحرکاتی که مخالفان دولت از سال‌های گذشته علیه دولت داشتند در به وجود آمدن چنین تهدیدهایی بی‌تاثیر نیست. قطعا یکی از عوامل بروز این تهدیدها سیاه‌نمایی هایی است که مخالفین دولت، علیه روحانی انجام می‌دهند».
قنبری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه یکی از نقدهایی که به روحانی از جانب موافقین و مخالفین او ایراد می‌شود همانا مسائل اقتصادی و مهمتر از آن مسائل معیشتی مردم است و روحانی نسبت به این مطالبه چگونه باید عمل کند، گفت: «به نظر من حل همه مشکلات نیاز به آرامش در فضای سیاسی کشور دارد. همه ما باید کمک کنیم تا آرامشی در این فضا فراهم شود تا بتوان با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، مشکلات را حل کرد. بنابراین تهدیدها و نادیده گرفتن تلاش های دولت و بی انصافی، باعث توسعه کشور نخواهد شد».
این استاد دانشگاه در پایان ضمن اشاره به توانایی‌های روحانی و کابینه او گفت: « قطعا نقدهایی به دولت روحانی وارد است حال این نقد از زبان اصول‌گرایان، اگر وارد باشد، باید آن را پذیرفت. اما قطعا دولت می تواند با اقدامات مناسب اوضاع کشور را کنترل کند. دولتی که خود را دولت پاسخگو می‌داند مطمئنا باید مطالبات و خواسته های مردم را برآورده و در پاسخ به پرسش‌ها آنها را قانع کند». با اینکه چهار سال و نیم از عمر ریاست جمهوری روحانی می‌گذرد اقدامی اقناع کننده در مورد قضیه حصر صورت نگرفته است. بنابراین بیشترین مطالبه ای که از آن طریق اصلاح طلبان و پشتوانه مردمی آنها، روحانی را مورد نقد و پرسش قرار داده است، مسائل اقتصادی و موضوع حصر است.
سایر اخبار این روزنامه
یک نماینده اصولگرا و یک نماینده اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور تاختند مجلسِ نقدِ روحانی در آستانه 25 اسفند سالروز شهادت مهدی باکری، هفت تذکر او به فرماندهانش منتشر شد‌‌‌‌‌‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند؛ مسئولان مانع از بین رفتن درختان و باغات موجود در شهرها شوند «همدلی» از روزگار سخت تولید و آشفته‌بازار زندگی اقتصادی صنعتگران گزارش می‌دهد تولید نحیف، دلالان فربه چرا ورزشکاران مدال‌آور به سادگی خط قرمزها را درک نمی‌کنند! آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم روایتی از بازیگر کارتن خواب «شلتر» که بعد از یکسال از اولین اجرای نمایش هنوز خیابان خانه اوست مطهرنیا در گفت‌وگو با «همدلی» از نقش فرانسه در مذاکرات اخیر با ایران گفت فرانسه سخنگوی آمریکا است رهبر معظم انقلاب اسلامی دو اصله نهال میوه غرس کردند؛ مسئولان مانع از بین رفتن درختان و باغات موجود در شهرها شوند سیدمحمود علوی: وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند سیدمحسن امامی‌فر رئیس جمهور؛ روشن‌اندیش یا خود حق‌پندار؟ در آستانه 25 اسفند سالروز شهادت مهدی باکری، هفت تذکر او به فرماندهانش منتشر شد‌‌‌‌‌‌