شمارش معکوس برای اتمام مسکن مهر؛

گروه مسکن- از ابتدای شروع به کار مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ قرار بود دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در سراسر کشور ساخته شود که با خروج ۸۰ هزار واحد آن تعداد کل واحدها به دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد رسید. چرخش اصولی در سیاستگذاری مسکن با روی کار آمدن دولت یازدهم باعث شد توسعه مسکن مهر متوقف شود و تنها واحدهای نیمه‌کاره در دستور کار قرار گیرد. با این وجود نیمی از واحدهای مسکونی طی نصف مدت زمانی که دولت قبل در اختیار داشت، تحویل داده شد.
از ابتدا تاکنون بیش از یک میلیون و 935 هزار واحد ساخته شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد طی سه سال و نیم بیش از 800 هزار واحد بوده است. در دولت یازدهم تامین منابع برای پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر، پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت خط اعتباری مسکن مهر سه سال استمهال شده و به اصطلاح سه سال تنفس داده شد تا در این مدت از محل وصولی اقساط جهت تکمیل واحدها به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق شود که در حال حاضر مهلت سه سال به 10 سال با اولویت مسکن مهر افزایش یافته است.
همچنین با برگزاری جلسات هفتگی در بانک مسکن و با دعوت از مدیران کل راه‌وشهرسازی و مدیریت شعب استان‌ها تلاش‌هایی برای افزایش روند فروش اقساطی و وصول اقساط صورت گرفت که تعداد فروش اقساطی واحد‌های شهری انجام شده در دولت یازدهم به ۸۰۸ هزار و ۹۸۵ واحد رسید که ۶۳ درصد کل فروش اقساطی مسکن مهر از ابتدا تاکنون بوده است. به این‌ ترتیب عملکرد فروش اقساطی به یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۴۱۷ واحد افزایش یافت.
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر گفته است که باوجود مشکلات در شکل‌گیری واحدهای مسکن مهر و توجه نشدن به زیربناهای آن در گذشته، دولت یازدهم اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل واحدهای مسکن مهر دارد. احمد اصغری مهرآبادی در نشست شورای مسکن استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به ضرورت تحویل مسکن مهر به متقاضیان در اسرع وقت، افزود: کل پروژه‌های مسکن مهر دو میلیون و 200 هزار واحد است که از این تعداد یک میلیون و 935 هزار واحد ساخته شده و 270 هزار واحد نیمه تمام داریم که 65 درصد با مشکلات حاد مواجه‌اند. اصغری مهرآبادی گفت: از این تعداد، متقاضیان در یک میلیون و 535 هزار واحد اسکان یافته‌اند و به دلیل نبود خدمات زیربنایی اسکان بقیه میسر نشده است.


وی عنوان کرد: در صفادشت 15 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده که سه هزار نفر در آن اسکان دارند ولی فرزندان آنها در روستاهای اطراف به مدرسه می‌روند. وی افزود: مسوول تامین مدرسه، درمانگاه و مسجد و کلانتری وزارت راه‌وشهرسازی نیست ولی از محل منابع داخلی بیش از 500 مدرسه ایجاد شده ولی دو هزار و 500 مدرسه نیاز است.
این مسوول اضافه کرد: حدود 850 مسجد در طرح‌های مسکن مهر نیاز است که ساخت 480 مسجد را آغاز کردیم و برای تامین این نیازها باید عزم ملی وجود داشته باشد. وی گفت: نزدیک به 200 هزار واحد مشکل فاضلاب دارد و باقی در موضوع خدمات روبنایی دچار مشکل هستند. استان البرز نیازمند حمایت‌های جدی استانداری البرز است. مهرآبادی افزود: 30 هزار واحد از مسکن مهر استان البرز باید تکمیل شود و تعداد واحدهای بدون متقاضی بسیار زیاد است بنابراین باید تمامی مسوولان در این رابطه با برنامه‌ریزی صحیح اقدامات لازم را انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: اکنون بخشی از منابع مالی حل شده و باید دستگاه‌ها درصدد استفاده بهینه از این منابع باشند. این مسوول افزود: با اعتبارات جدید بخش بزرگی از موانع و مشکلات مسکن مهر رفع و روند امور ساخت و تکمیل واحدها با تسریع بیشتری دنبال می‌شود. مهرآبادی با اشاره به واگذاری‌های صورت گرفته به بهزیستی اضافه کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مصوب شد که واگذاری‌ها به تحت پوششان بهزیستی افزایش پیدا کند.
اعتبار 10 هزار میلیارد ریالی برای زیرساخت‌ها
همچنین محمدرضا امیرکمالی در نشست شورای تامین مسکن گفت که برای ایجاد زیرساخت‌ها در مسکن مهر 10 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مسکن مهر تامین زیرساخت‌هاست، مسوولان در دستگاه‌های مختلف نیز باید همکاری و تعامل لازم را برای تحقق این مهم انجام دهند.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایجاد طرح‌های برق‌رسانی، آب، گاز و ... از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی برای مسکن مهر محسوب می‌شود، ‌خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی‌ها و تعاملات ایجاد شده زیرساخت‌های مسکن مهر هر چه سریع‌تر اجرایی شود تا بتوانیم آنها را به صاحبانش تحویل دهیم.
امیرکمالی با اشاره به اینکه در سال 93 برای یک میلیون و 145 هزار مسکن مهر که 75 هزار واحد آن در البرز است،‌ بیش از پنج هزار و 600 میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای توسعه زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد، افزود: این اعتبارات خرج توسعه آبرسانی، ‌برق،‌ گاز، تلفن و . . . بوده است. وی با اشاره به اینکه کمبود بودجه در سال‌های اخیر سبب شد با مشکلاتی در زمینه ساخت مسکن مهر مواجه شویم، ‌ادامه داد: قرار بود از اعتبار پنج هزار و 600 میلیارد تومانی، ‌350 میلیارد تومان آن به مسکن مهر استان البرز اختصاص یابد که این امر محقق نشد.
به گفته معاون وزیر نیرو خوشبختانه 14 اسفند امسال یک‌هزار میلیارد تومان براساس اسناد خزانه برای راه‌وشهرسازی و وزارت نیرو تخصیص یافته است. امیرکمالی گفت: 800 میلیارد تومان از این مبلغ به وزارت نیرو و 200 میلیارد تومان به وزارت راه‌وشهرسازی تخصیص داده شده است. وی در امور مسکن مهر نیز این وعده را داد که اگر هر واحدی تا 30 تیر سال آینده تکمیل شود، ‌تامین اعتبار می‌شود.