احیای اراضی کشاورزی دشت سیستان با عنایت رهبر انقلاب


رضا نجفی دیروز در جمع خبرنگاران اعزامی به این استان با ‌اشاره به اهمیت طرح فوق گفت:کشاورزی در سیستان همواره به دلیل خشکسالی‌های 10ساله یا سیلاب‌های ویرانگر ناپایدار بوده و همین مسئله موجب مهاجرت شدید مردم از این استان شده است.
وی در توضیح بیشتر ماجرای مهاجرت‌های ناخواسته افزود: فقط در سال 92 حدود هشت هزار خانوار که جمعیتی بالغ بر 35 هزارنفر را شامل می‌شدند از سیستان رفتند بنابراین برای جلوگیری از ادامه روند این مهاجرت‌ها تلاش شد تا با اجرای طرح انتقال آب به دشت سیستان و احیای اراضی کشاورزی منطقه مردم را امیدوار به ماندن در استان کنیم.
این مسئول با ‌اشاره به تبخیر بالای آب در سیستان و بلوچستان و نیز بارش بسیار ناچیز باران که سالانه در حد 48میلی متر می‌باشد افزود: برای استفاده بهینه از آب موجود در استان و در راستای طرح انتقال آب و احیای اراضی مقرر شد بخشی از آب موجود در رودخانه هیرمند با استفاده از لوله‌های عظیم بر سر مزارع کشاورزی مردم بیاید.وی با بیان اینکه طبق این طرح قرار است 46هزارهکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان با اجرای طرح انتقال آب احیا شوند افزود: اعتبار لازم برای این طرح 850 میلیون دلار است که با عنایت رهبر انقلاب و اجازه ایشان مقرر شد سال آینده 350میلیون دلار آن از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
نجفی در ادامه با ‌اشاره به پیشرفت 63درصدی اجرای طرح انتقال آب گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح 150هزار شغل در منطقه‌ایجاد


خواهد شد.رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: قبل از اجرای طرح فوق به‌طور میانگین قریب به 2میلیارد مترمکعب آب برای بخش کشاورزی استان مصرف می‌شد ولی با این طرح که قرار است فقط 400میلیون مترمکعب آب از طریق لوله‌های زیرزمینی و آبیاری تحت فشار به مزارع برسد پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت تولید بین 5 تا7 برابر وضعیت فعلی افزایش یابد. همچنین این طرح علاوه‌بر ایجاد پایداری کشاورزی در منطقه سبب تقویت محیط‌زیست خواهد شد.وی با ‌اشاره به دیگر اثرات طرح انتقال آب به زمین‌های دشت سیستان افزود :در یک زمانی مردم زابل برای مهاجرت از شهرشان حاضر بودند خانه‌هایشان را در ازای50 میلیون تومان بفروشند ولی الان نه تنها دیگر شاهد چنین مسئله‌ای نیستیم بلکه مهاجرت نیز معکوس شده و ارزش افزوده زندگی در زابل افزایش یافته و رونق به بازار این شهر برگشته است.
4هزارکیلومتر لوله کشی
 برای طرح احیای اراضی سیستان
مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان هم درباره جزییات فیزیکی طرح مزبور گفت: طبق این طرح قرار است به 46هزار هکتار از زمین‌های مردم که در کل دشت پراکنده هستند آبرسانی شود که برای این کار نزدیک به 4هزارکیلومتر لوله‌کشی شده است.
محمد جواد صالحی‌نژاد افزود: برای انتقال آب از هیرمند به مزارع مردم علاوه‌بر لوله‌کشی‌های طولانی 17ایستگاه پمپاژ آب نیز تقریبا احداث شده و برق پمپاژ هم توسط وزارت نیرو تامین شده است.
وی با بیان اینکه 885 دستگاه ماشین‌آلات در این طرح مشغول به کار بوده‌اند افزود: تمامی تجهیزات، لوله‌ها و دستگاه‌های به‌کار گرفته شده در این طرح تولید داخلی است. همچنین در این طرح 2861نفر نیروی انسانی در بخش‌های مشاورین، پیمانکاران و تولیدکنندگان که 76درصدشان بومی هستند مشغول به کار هستند.این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی براینکه چه زمانی طرح انتقال آب به دشت سیستان پایان می‌یابد؟ گفت: اگر اعتبارات لازم را بدهند تا پایان سال آینده ماموریت انتقال آب به مجموع 46هزارهکتار مشمول طرح انجام می‌شود.