آغاز گفت‌وگو‌های تاریخی بین دو کره

 نمایندگان مون جائه-این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، در قالب هیاتی در پیونگ یانگ با رهبر کره‌شمالی دیدار کردند.
 هیات 10 نفره کره‌جنوبی به کره‌شمالی سفر کرده است تا درباره چشم‌انداز از سرگیری مذاکرات گفت‌وگو کنند. یک هیات عالی رتبه از کره‌شمالی شامل کیم یو جونگ خواهر رهبر کره‌شمالی و کیم یونگ نام مرد شماره دو این کشور نیز در مراسم افتتاح المپیک زمستانی پیونگ چانگ شرکت داشتند. در جریان این سفر و در خلال نشست سه ساعته خواهر و مرد شماره دو کره‌شمالی با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در سئول، خواهر رهبر کره‌شمالی، رئيس‌جمهوری کره‌جنوبی را به پیونگ یانگ دعوت کرد.
چونگ ایویونگ رئيس دفتر امنیت ملی و سو هون رئيس سازمان اطلاعات ملی کره‌جنوبی، فرستادگان ویژه مون جائه این رئيس‌جمهوری کره‌جنوبی به کره‌شمالی هستند. چون‌های سونگ معاون وزیر وحدت کره‌جنوبی،  یون کون یانگ عضو دفتر ریاست‌جمهوری و کیم سانگ گیون مقام ارشد سازمان اطلاعات ملی کره‌جنوبی از دیگر اعضای این هیات بلند پایه هستند.
دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد این هیات در واکنش به سفر ماه گذشته کیم یو جونگ خواهر کوچکتر رهبر کره‌شمالی راهی این کشور شده است.


انتظار می‌رود مسئولان این هیات در دیدار با مقام‌های بلندپایه کره‌شمالی از جمله کیم جونگ اون رهبر این کشور در باره بهبود روابط میان دو کره و همچنین ایجاد محیطی برای گفت‌وگو میان کره‌شمالی و ایالات متحده آمریکا و غیر هسته‌ای شدن شبه جزیره کره، گفت‌وگو کنند. کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از بازگشت هیات اعزامی به کره‌شمالی، سئول هیاتی را جهت انتقال نتیجه مذاکرات عازم آمریکا خواهد کرد. همزمان کره‌شمالی خواستار آن شده است که دو کره مقدمات دیدار سران دو کشور را فراهم کنند که احتمالا یکی از اصلی‌ترین اهداف یک فرستاده در پیونگ یانگ همین موضوع خواهد بود. کره‌جنوبی از سال 2000 میلادی به این طرف بارها فرستاده‌هايي را برای برگزاری دیدار سران دو کشور و یا موضوع هسته‌ای شبه جزیره کره راهی کره‌شمالی کرده است.
مون جائه این رئيس‌جمهوری کره‌جنوبی چند روز پیش در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد‌ترامپ همتای آمریکایی خود گفته بود که قصد دارد فرستاده اش را به کره‌شمالی اعزام کند. کره‌شمالی یک هفته قبل اعلام کرد که می‌خواهد روابط با کره‌جنوبی را بهبود بخشد و همزمان تاکید کرد درهای گفت وگو به روی آمریکا باز است. این نخستین بار است که رهبر کره‌شمالی با مقامات کره‌جنوبی دیدار کرده است.
در این دیدار رهبر کره‌شمالی تمایل خود را برای بهبود روابط کشورش با کره‌جنوبی نشان داده است. نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از جمله رئیس فدراسیون امنیت ملی چانگ یو یونگ در بدو ورود به پیونگ یانگ، مورد استقبال ری سون گون، مسئول روابط دو کره قرار گرفتند. اگر چه هر دو کشور کره‌جنوبی و شمالی از طرح وحدت دو کره حمایت می‌کنند، اما هر یک خواستار استقرار نظام دولتی خاص خود به عنوان نظام سیاسی حاکم در کره متحد هستند. کره پس از پایان حاکمیت ژاپن بر این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و از آن زمان به دلیل آن که جنگ میان دو کره در دهه 1950 با متارکه متوقف شد، دو کشور همچنان در وضعیت جنگ با یکدیگر قرار دارند.
همزمان با سفر هیئت کره‌جنوبی دولت‌های کره‌شمالی و آمریکا نیز آمادگی ضمنی خود را برای ازسرگرفتن گفت‌وگو‌ها اعلام کرده‌اند. دولت دونالد‌ترامپ پیشتر خواستار خلع سلاح‌هسته‌ای کره‌شمالی شده بود. کره‌شمالی در جواب به این خواسته گذاشتن پیش شرط برای آغاز مذاکرات را رد کرد و نسبت به برگزاری رزمایش نظامی مشترک ایالات متحده و کره‌جنوبی انتقاد کرد. از سوی دیگر دونالد‌ترامپ گفت: ایالات متحده آمریکا با کره‌شمالی دیدار خواهد کرد اما پیونگ‌یانگ اول باید غیر هسته‌ای شود. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما اکنون در حال حرف‌ زدن هستیم و آن‌ها، در ضمن چند روز پیش درخواستی داشتند. آنها گفتند که مایل به گفت‌وگو هستند و من می‌گویم که ما هم همینطور اما شما باید غیر هسته‌ای شوید، اول باید غیر هسته‌ای شوید. ما نشست خواهیم گذاشت و خواهیم دید که اتفاق مثبتی رخ می‌دهد یا خیر. مشخص نیست که آیا سخنان دونالد‌ترامپ به شوخی ادا شد یا اینکه مذاکرات آمریکا – کره‌شمالی قریب‌الوقوع است. او در ادامه با اشاره به رهبر کره‌شمالی گفت: من مذاکرات مستقیم با کیم جونگ اون را بعید ندانستم. نه بعید نمی‌دانم.‌ترامپ همچنین با خودش شوخی کرد و گفت: تا جایی که به مساله رویارویی با یک مرد دیوانه مرتبط باشد، این مشکل اوست نه من!
چنانچه گفت‌وگویی میان کره‌شمالی و آمریکا شکل بگیرد، اولین نشست میان دولت‌ترامپ و پیونگ‌یانگ خواهد بود که به بن‌بست بر سر توسعه موشک‌های هسته‌ای کره‌شمالی رسیده‌اند؛ موشک‌هایی که قابلیت رسیدن به خاک ایالات متحده آمریکا را دارند. اظهارات‌ترامپ اندکی پیش از آن گفته شد که ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که یک هیات عالی‌رتبه از مقام‌های کره‌جنوبی به پیونگ‌یانگ می‌روند تا درباره ارتقای روابط در شبه جزیره کره و احتمال مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ رایزنی کنند. این نمایندگان ویژه پس از دو روز مذاکره در کره‌شمالی راهی آمریکا می‌شوند تا مقام‌های کاخ سفید را در جریان مذاکرات پیونگ‌یانگ قرار دهند.