توزیع عادلانه ثروت در بن‌بست

هر فرد باید ۴۷۰ هزار تومان بابت تسویه سهام عدالت خود به‌حساب دولت واریز کند که ‌این رقم برای یک خانواده ۵ نفری، 3/2 میلیون‌ تومان است بنابراین این موضوع آنهم در آستانه سال نو با استقبال مشمولان سهام عدالت که از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، مواجه نخواهدشد. به گزارش تسنیم، براساس آمارها از سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر از افراد جامعه به عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.از این رو مطابق قانون یک میلیون تومان از سهام 60 شرکت در سبد تحت عنوان پرتفوی سهام عدالت برای این تعداد از افراد جامعه درنظر گرفته شده که طی 10 سال می‌بایست از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت شده و سهام عدالت در پایان سال 94 قابلیت آزادسازی پیدا کند.با وجود این اما نه تنها آزادسازی سهام عدالت با یک سال تاخیر، تاکنون عملی و اجرایی نشده است، بلکه سهامداران عدالت کماکان مالک 100 درصدی سهام خود نیستند.
براساس این گزارش؛ تازگی‌ها سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورتحساب خود راه‌اندازی شده است که مشمولان با مراجعه با آن می‌توانند از میزان اقساط پرداخت شده سهام خود و نیز میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند. از این‌رو مشمولانی که طی چند روز گذشته به این سامانه مراجعه کرده‌اند متوجه شده‌اند که ارزش تقریبی سهام آنها حدود 530 هزار تومان است و به‌جز دو دهک اول درآمدی که از تخفیقف 50 درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، بقیه مشمولان که 36 میلیون و 119 هزار و 515 نفر را شامل می‌شود باید هر یک مبلغ 470 هزار تومان (در مجموع حدود 17 هزار میلیارد تومان) را بایت تسویه نهایی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریور سال 96 به حساب دولت واریز کنند. نکته مهم و قابل توجه در این زمینه این است که هر چند براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی اجبار و الزامی برای تسویه بدهی مشمولان بابت مانده بدهی سهام عدالت وجود ندارد و مشمولان در صورت تمایل می‌توانند این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند، اما پیش‌بینی می‌شود استقبال چندانی از طرف مشمولان درخصوص تسویه بدهی خود بابت سهام عدالت و نیز واریز وجه نقدی به حساب دولت نشود. دلیل این ادعا نیز این است که بسیاری از مشمولان بر این باورند که پس از 10 سال انتظار و نیز یک سال تاخیر، نه تنها سهام عدالت برای آنها منفعتی در پی نداشته، بلکه در آستانه عید نوروز و با وجود مشکلات اقتصادی، هر فرد باید 470 هزار تومان بابت تسویه سهام عدالت خود به حساب دولت واریز کند که این رقم برای یک خانواده پنج نفری حدود دو میلیون و 350 هزار تومان برآورد می‌شود بنابراین با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، پرداخت این رقم در آستانه عید نوروز عملی نیست و استقبالی از طرف مشمولان از این سهام صورت نخواهد گرفت.
سودی معادل خرید ۲ نان سنگک
از سویی دیگر، نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به سود سهام عدالت، گفت: سود سهام عدالت در هر ماه ۳۰۰۰ تومان معادل خرید دو نان سنگک است.محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به سهام عدالت اظهار داشت: 10 سال از موضوع سهام عدالت می‌گذرد و مردم فقط یک برگه سهام عدالت در اختیار دارند که هیچ خاصیتی بر این برگه سهام عدالت وارد نیست.وی با بیان اینکه سه حق برای دارنده سهام متصور است، گفت: اولین حقی که دارنده سهام عدالت دارد این است که درباره تعیین مدیریتی که مرتبط با آن سهام است اقدام کنند براساس قانون تجارت تعیین مدیر برای سهام عدالت اولین حق دارندگان سهام عدالت است. نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه در کشور یک مجموعه مافیای اقتصادی شکل گرفته، افزود: هیچ ارتباطی بین هیات‌رییسه شرکت‌های سهام عدالت و مردم وجود ندارد و دارندگان سهام عدالت اصلا خبر ندارند که این مدیران از کجا آمده‌اند بنابراین این مدیران دارند این شرکت‌های بزرگ را اداره می‌کند. پورابراهیمی با اشاره به حق مالکیت سهام عدالت گفت: حق مالکیت یعنی اینکه شخصی که دارنده برگه سهام عدالت است بتواند مالکیت خود را اعمال کند، درباره سهام عدالت متاسفانه این موضوع عملیاتی نشده است.
وی درباره سود سهام عدالت تصریح کرد: دولت اعلام کرده سود سهام عدالت را به مردم پرداخت می‌کند اما در حوزه اجرا برای پرداخت سود در سال آینده عملکرد شرکت‌ها مبناست. نماینده مردم کرمان در مجلس درباره میزان سودی که قرار است به دارندگان سهام عدالت پرداخت شود حداکثر 3600 میلیارد تومان است، گفت: نصف این 3600 میلیارد تومان متعلق به دولت است و نصف دیگر متعلق به مردم است. پورابراهیمی گفت: اگر بخواهیم سهم هر شخص از 1800 میلیارد تومان سود سهام عدالت را حساب کنیم با توجه به اینکه 50 میلیون نفر سهام عدالت دارند به هر شخص در سال رقمی معادل 36 هزار تومان که به عبارتی در هر ما 3000 تومان یعنی معادل خرید دو نان سنگک می‌رسد. نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه درخواست ما از رییس‌جمهور توقف این اقدام است، ادامه داد: از هیات‌رییسه مجلس درخواست دارم درباره موضوع سهام عدالت جلسه فوری برگزار شود تا در مورد سهام عدالت تصمیم‌گیری شود.