بازگشت جنگل‌هاي شمال

گروه اجتماعي| معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از بازگشت يك‌هزار هكتار از جنگل‌هاي شمال كشور به منابع طبيعي خبر داد. خليل آقايي با اشاره به تفاهمنامه سازمان جنگل‌ها با بنياد مستضعفان تخريب و ساخت و ساز و بهره‌برداري از عرصه‌هاي جنگلي از دستور كار خارج شد. وي با تاكيد بر اينكه نبايد در عرصه‌هاي جنگلي دخل و تصرف صورت گيرد، گفت: در عرصه منابع طبيعي اختيار واگذاري اراضي غيرمشجر به هر كسي كه قصد سرمايه‌گذاري دارد را داريم. ضرورت اجراي پروژه آزادراه شمال را قبول دارم اما جنگل‌ها و اراضي مشجر نبايد واگذار مي‌شد. آقايي گفت: يك هزار هكتار جنگل در مسير طرح آزاد راه تهران - شمال در حال از بين رفتن بود كه بازگردانده شد و در مقابل موظفيم در مكان ديگري كه ممكن باشد براي ادامه اين پروژه به نهادهاي متولي اختصاص دهيم. آقايي افزود: سال 75 بنابر مصوبه دولت براي تامين مالي پروژه، 6250 هكتار اراضي ملي به آزادراه تهران- شمال اختصاص داده شد كه مجددا به 2780 هكتار كاهش پيدا كرد.
طرح نهال كاري در خوزستان
رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در بخش ديگري از نشست خبري با خبرنگاران، به مشكلات ناشي از بروز گرد و غبار در استان خوزستان اشاره و در رابطه با مشكلات پيش آمده براي مردم اين استان اظهار تاسف كرد. خليل آقايي با اشاره به اينكه ريزگردها دو منشا داخلي و خارجي دارد، افزود: در نيمه اول سال منشا ريزگردها خارجي است و در نيمه دوم سال كانون بروز بحران داخلي است. آقايي از 5 هزار نهال كاري در استان‌هاي درگير با پديده گرد و غبار طي سال گذشته، خبر داد و گفت: امسال هم متعهد شده‌ايم در 30 هزار هكتار از اين مناطق طرح نهال كاري و مديريت چرا در مراتع را انجام دهيم كه تاكنون حدود ۱۰ هزار هكتار نهال‌كاري شده است و اميدوارم بتوانيم در آينده‌اي نزديك تعهدات خود را انجام بدهيم. معاون وزير جهادكشاورزي گفت: با تمركز بر حدود ۴۵ هزار هكتار از اراضي جنوب شرق اهواز كه كانون اصلي ريزگردها بوده است، آن منطقه بحراني از وضعيت بحران خارج شده است. وي به وجود ۳۵۰ هزار هكتار اراضي هدف در اين زمينه اشاره كرد و گفت: فعاليت ما به ۱۰ درصد از كل منطقه‌اي كه بايد اقدامات لازم انجام شود هم نمي‌رسد اما اميدواريم با همت بيشتر و رحمت الهي بتوانيم معضل ريزگردها در خوزستان را مديريت كنيم. به گفته رييس سازمان جنگل‌ها تامين بودجه 150 ميليون دلاري براي طرح مقابله با ريزگردها مي‌تواند در سال 97 مسير اجراي اين طرح را تسهيل كند.
ممنوعيت بهره‌برداري از جنگل‌ها در سال 97


معاون وزير جهاد كشاورزي از نگاه مثبت برنامه ششم توسعه كشور براي حفظ جنگل‌ها هم سخن گفت و افزود: براساس ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه بند (ب) بهره‌برداري از جنگل را به كسي واگذار نخواهيم كرد. آقايي تصريح كرد كه در همين چارچوب هرگونه بهره‌برداري از جنگل؛ قاچاق محسوب مي‌شود و از ابتداي سال 97 هيچ گونه مجوز بهره‌برداري از درختان جنگلي، صادر نخواهد شد. رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور درباره ساير اولويت‌هاي اين سازمان، از اجراي كامل طرح تهيه نقشه منابع طبيعي (كاداستر) تا دو سال آينده خبر داد. همچنين به گفته وي توجه به تقويت بخش آبخيزداري از ساير اولويت‌هاي اين سازمان در سال آينده خواهد بود.