نتیجه نشست اوپک با شیل به نفع بازار نفت


گروه انرژي – مجتبي آزاديان: محمد خالدي سردشتي عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم لردگان در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص نشست لوپک و توليدکنندگان شيل در آمريکا و نتايج و تبعات آن اظهار داشت: در دنياي امروز که به عنوان دهکده جهاني هم شناخته مي‌شود، همه با هم در ارتباط هستند و تک قطبي بودن و جدا از جمع عمل کردن جواب نمي‌دهد. در اين دنيا مذاکره و گفتگو بهترين راه حل براي رسيدن به توافق برد-برد است، اما چون در موضوع نفت تقاضا وجود دارد و بخشي از اقتصاد دنيا نفتي است، بسياري از کشورهاي دنيا وابسته به نفت هستند و حتي در بودجه کشور ما نيز 30 درصد درآمدهاي دولت بر پايه فروش نفت پيش بيني شده است.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: کشورهاي مشابه ما در دنيا بسيار زياد است، هم در خاورميانه و هم در آمريکا، قطعا اين نشست (نشست اوپک و توليدکنندگان شيل آمريکا) بر اساس ضرورت بوده است و مهم‌ترين فاکتور طرفين پاي ميز مذاکره براي رسيدن به قيمت واحد نفت است. اينکه بالا و پايين رفتن بهاي جهاني نفت به سود کيست و مضرر چه طرفي است. به هر حال نفت کالايي استراتژيک است و در بخش تامين وسايل و کالا و ادوات زندگي، نفت تعيين کنده است. به هر حال نفت از جمله کالاهايي در دنياست که به خصوص پتروشيمي‌ها وابستگي شديدي به آن دارند. خالدي سردشتي بيان داشت: برايند و برون داد برگزاري چنين نشست‌هايي قطعا به گونه‌اي است که قيمت نفت کاهش نخواهد شافت. به نظرم همه تصميمات در اين نشست به سمتي خواهد رفت که قيمت نفت کاهش نيابد و از طرفي جلوي افزايش بي رويه قيمت نفت نيز گرفته خواهد شد. عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در پايان اظهار داشت: قطعا در چنين نشست‌هايي که دو مجموعه بسيار بزرگ و تاثيرگذار در حوزه نفت با هم گفتگو و مذاکره مي‌کنند، خروجي آن به سود کشور ماست و بسيار براي ما مفيد خواهد بود، به طور کلي خروجي چنين نشست‌هايي به سود کشورهايي است که وابستگي زيادي به نفت دارند و در چنين مواقعي مذاکره قدرتهاي بزرگ و سازمان‌هاي تاثيرگذار براي ما و به طور کلي بازار نفت مفيد خواهد بود. 
قيمت‌هاي نفت صبح روز دوشنبه در آستانه نشست اوپک با شرکت‌هاي توليد کننده نفت شيل آمريکا در شهر هيوستون اين کشور بالا رفت. بنابر اعلام ديروز دوشنبه خبرگزازي رويترز انگليس، پيش بيني مي‌شود در اين نشست توليدکنندگان نفت در مورد اينکه چطور مازاد عرضه نفت در بازارها را به طور کامل از بين ببرند با يکديگر گفت و گو خواهند کرد.  قيمت نفت برنت درياي شمال در ساعت 01:35 بامداد ديروز به وقت گرينويچ در بازار آيس فيوچرز لندن به 64 دلار و 81 سنت در هر بشکه رسيد که نسبت به جمعه گذشته 0.7 درصد افزايش دارد. نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا نيز در بازار نايمکس اين کشور با 0.7 درصد افزايش نسبت به جمعه گذشته به بهاي 61 دلار و 66 سنت در هر بشکه معامله شد. وزراي نفت سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و ديگر بازيگران مهم بازار انرژي جهان، قرار بود ديروز در کنفرانس انرژي سراويک آمريکا شرکت کنند. انتظار مي‌رود «محمد بارکيندو» دبيرکل اوپک و ديگر مقامات اين سازمان با برگزاري يک ضيافت شام با روساي شرکت‌هاي نفتي آمريکا گفت و گو کنند. افزايش سريع توليد نفت شيل در آمريکا، تلاش‌هاي اوپک و متحدان غيراوپکي آن براي ايجاد تعادل در بازار نفت را خنثي مي‌کند.
«سهيل المزروعي» وزير نفت امارات متحده عربي و رئيس دوره‌اي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) بعد از ظهر يکشنبه گفت: هنوز صحبتي در مورد تمديد توافق کاهش توليد نفت نشده است.
در مورد تمديد توافق کاهش توليد نفت صحبتي نشده است
رئيس دوره‌اي اوپک: در مورد تمديد توافق کاهش توليد نفت صحبتي نشده است. وزير نفت امارات متحده عربي و رئيس دوره‌اي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در آستانه کنفرانس انرژي «سراويک» در هيوستون آمريکا در مصاحبه با رويترز گفت: هنوز مرکز تمرکز اين سازمان، کاهش مازاد عرضه نفت در بازارهاست. وي ادامه داد: ما احساس مي‌کنيم انتظار کاهش قيمت نفت همچنان بر بازارها حاکم است و سرمايه گذاران براي خريد سهام شرکت‌هاي نفتي دست نگه مي‌دارند.  عربستان هفته گذشته اعلام کرد، اين کشور اميدوار است سال آينده نيازي به تمديد توافق کاهش توليد نفت نباشد.  اوپک در نشست رسمي‌30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وين، براي نخستين بار از سال 2008 ميلادي با کاهش توليد موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قيمت‌ها کمک کند.  اوپک همچنين موفق شد بيستم آذر ماه 1395، توليدکنندگان نفت غيراوپک شامل روسيه، قزاقستان، گينه، جمهوري آذربايجان، سودان، مالزي، عمان، بوليوي، مکزيک، بحرين و برونئي را با خود همراه سازد.  اين توليدکنندگان نيز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از توليد نفت خود موافقت کردند. توافق کاهش توليد تا پايان سال 2018 تمديد شده است. 14 کشور الجزاير، آنگولا، اکوادور، گينه استوايي، گابن، ايران، عراق، کويت، ليبي، نيجريه، قطر، عربستان، امارات متحده عربي و ونزوئلا عضو اوپک هستند. براساس اين توافق، مقرر شد اوپک يک ميليون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح توليد خود بکاهد. اوپک همچنين موفق شد بيستم آذرماه 1395، توليدکنندگان نفت غيراوپک شامل روسيه، قزاقستان، گينه، جمهوري آذربايجان، سودان، مالزي، عمان، بوليوي، مکزيک، بحرين و برونئي را با خود همراه سازد. 
توليد نفت شيل آمريکا در طي ۵ سال جهش خواهد داشت
به نقل از رويترز، به گفته آژانس بين المللي انرژي، توافق مهم کاهش توليد که در سال 2017 ميلادي ميان اوپک و ديگر توليد کنندگان از جمله روسيه منعقد شد، با افزايش قيمت نفت در کل سال گذشته چشم انداز توليد را براي ديگر توليد کنندگان بهبود بخشيده است. بر اساس اين گزارش پيش بيني شده که ميزان توليد نفت غيراوپکي‌ها تا سال 2023 ميلادي با 5.2 ميليون بشکه افزايش به 63.3 ميليون بشکه در روز برسد. آژانس بين المللي انرژي در گزارش چشم انداز پنج ساله خود تصريح کرده، رشد توليد نفت شيل بيش از نيمي‌از رشد توليد 6.4 ميليون بشکه‌اي توليد نفت جهان را به خود اختصاص خواهد داد. اين موسسه بين المللي خاطرنشان کرده، به رغم صحبت‌هايي که در مورد تمرکز توليد کنندگان بر روي افزايش سود به جاي رشد توليد مطرح مي‌شود، بعد از تثبيت و رشد قيمت نفت، توليد کنندگان آمريکايي به سرعت فعاليت‌هاي توليدي خود را افزايش داده اند. آژانس بين المللي انرژي انتظار دارد توليد نفت خام آمريکا تا سال 2023 ميلادي با 2.7 ميليون بشکه افزايش به 12.1 ميليون بشکه در روز برسد. ميعانات گازي امريکا نيز با افزايش يک ميليون بشکه‌اي تا سال 2023 به 4.7 ميليون بشکه خواهد رسيد. بر ايني اساس ميزان کل معيانات توليدي امريکا تا سال 2023 به 17 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد که نسبت به سال 2017، 13.2 ميليون بشکه رشت خواهد داشت و آمريکا با فاصله‌اي زياد بزرگترين توليد کننده ميعانات نفتي جهان خواهد بود. سال گذشته آژانس بين المللي انرژي پيش بيني کرده بود که با رسيدن قيمت نفت به 60 دلار رشد توليد نفت شيل آمريکا تا سال 2022 ميلادي 1.4 ميليون بشکه رشد کند و در صورت تحقق نفت 80 دلاري اين رشد به 3 ميليون بشکه برسد.