هشدار برجامی آمانو به بدعهد‌ها


مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با تاکيد بر ادامه پايبندي ايران به برجام، گفت که آژانس به همه مکان‌ها و سايت‌هاي مورد نيازش در ايران دسترسي داشته است.
به گزارش ايسنا، يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌(IAEA) طي بيانيه‌اي در نشست آغازين شوراي حکام، گفت: آقاي رييس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌اکنون براي بيش از دو سال است که در حال راستي‌آزمايي و نظارت بر اجراي تعهدات ايران در برنامه جامع اقدام مشترک است.
وي افزود: برجام در واقع يک دستاورد چشمگير در حوزه راستي‌آزمايي محسوب مي‌شود و مي‌توانم بگويم که تا به امروز ايران تعهدات برجامي‌خود را اجرا کرده است. اين موضوع ضروري است که ايران به اجراي کامل اين تعهدات ادامه دهد. اگر برجام شکست بخورد اين يک شکست بزرگ براي راستي‌آزمايي هسته‌اي و چندجانبه‌گرايي خواهد بود. آمانو در ادامه گفت: آژانس از ايران درخواست کرده است تا شفاف‌سازي‌هاي بيشتري را در رابطه با نيروگاه‌هاي مربوط به توسعه چرخه سوخت هسته‌اي در راستاي استفاده از آن در پيشرانه‌هاي هسته‌اي را در اختيار ما قرار دهد.
وي در ادامه اظهار کرد: آژانس به راستي‌آزمايي خود در مورد عدم انحراف استفاده از مواد هسته‌اي اعلام شده توسط ايران در راستاي پادمان‌هاي هسته‌اي آژانس ادامه مي‌دهد. ما به همه سايت‌ها و مکان‌هايي که مورد نياز بوده است در ايران دسترسي داشته‌ايم. همچنين بررسي وجود هرگونه ماده و اقدامات هسته‌اي اعلام نشده در ايران نيز ادامه خواهد يافت.