موزه لوور در تهران

همزمان با سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، سرانجام آثاری از موزه لوور در تهران رونمایی شد که برجسته‌ترین آنها تابلوهایی از «رامبراند» و مجسمه «ابوالهول» ساخته شده از سنگ «بازالت» مربوط به دوره‌ «فرعون هاکور»  انتخاب شده از بخش عتیقه‌های مصر باستان در سالن «سولی لوور» است.
در این مجموعه دو اثر متعلق به فرهنگِ ایرانی یعنی «تبر کتیبه‌دار» از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ چغازنبیل و «شیء برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت نیز نمایش داده شده است.
این نمایشگاه تمدن‌های باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا از جمله تمدن‌های سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان و مجموعه‌ای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان اروپا مانند «اوژن دلاکروا» و «کامیل کورو» را شامل می‌شود.
از سوی دیگر دیروز نشست خبری نمایشگاه موزه لوور در ایران با حضور ژان لوک مارتینس (رئیس موزه لوور فرانسه)، جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) و محمدرضا کارگر (مدیرکل امور موزه‌های کشور) برگزار شد.


به گزارش ایلنا، ژان لوک مارتینس (رئیس موزه لوور فرانسه) در این نشست گفت: ما الان در ساختمانی هستیم که سمبل تاریخی بین ایران و فرانسه است؛ ساختمانی که به دست معمار فرانسوی آندره گُدار ساخته شده. تاریخ و تمدن گذشته ایران تأثیر شگرفی بر هنر فرانسه گذاشته است. در قرن 19 میلادی توافق‌ها و تفاهمنامه‌هایی بین کشور ایران و فرانسه بر سر اشیای باستانی ایران بسته شد. دولت ایران در سال 1884 این امکان را به ما داد تا برای موزه لوور کاوش‌های باستان‌شناسی‌ای را در سایت‌های ایران انجام دهیم.
وی ادامه داد: این روابط تاریخی در قرن 19 در اواخر قرن 21م با توافق‌هایی که بین دو کشور صورت گرفت، دوباره تجدید شد. تا اینکه در سال 2007 نمایشگاهی از هنر صفوی برگزار کردیم و همچنین در ادامه شاهد کاوش‌های تیم فرانسوی در سایت‌های نیشابور در بین سال‌های 2004 تا 2010 بودیم.
وی درخصوص نمایشگاه حاضر و تنوع آثارش توضیح داد و افزود: ما در اولین نمایشگاه لوور در ایران خواستیم تنوع مجموعه‌های لوور را در ایران به نمایش بگذاریم. در حال حاضر هدف ما تنها نمایش هنر ایران نیست بلکه موضوع اصلی بر سر ارتباطات فرهنگی بین ملل مختلف است. به همین جهت آثار نقاشی، مجسمه و دیگر شاخه‌های هنر را در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم. ویژگی خاصی که این نمایشگاه دارد آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است. در موزه لوور در تهران آثار مصر باستان، رم، بین‌النهرین و آثار سلطنتی فرانسه نیز دیده می‌شود. حفظ، نگهداری و نمایش این آثار یک کار جمعی است و بدون همکاری دوستانمان در ایران برگزاری این نمایشگاه ممکن نبود.
رئیس لوور از برگزاری نمایشگاهی از آثار دوره‌ قاجار ایران خبر داد و گفت: در راستای همکاری‌های دوطرفه ایران و فرانسه نمایشگاهی به نام «گل‌های سرخ» به زودی در پاریس برگزار خواهیم کرد که به طور مشخص به آثار دوره قاجار ایران مربوط می‌شود و متعلق به دو مجموعه موزه ملی ایران و کاخ گلستان است.
آثار لوور از امروز، سه شنبه ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ خردادماه ۹۷ در ساختمان موزه دوران اسلامیِ «موزه‌ ملی ایران» واقع در تهران، خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی‌ تیر، قابل بازدید عمومی است.
وی در پاسخ به این سوال که لوور بر چه اساسی آثارش را در دیگر کشورها به نمایش می‌گذارد، گفت: موزه لوور سالانه حدود دو هزار اثر خود را به دیگر موزه‌های دنیا امانت می‌دهد. در خصوص منشأ عملکرد ما با دیگر موزه‌ها اینطور است که کشورهایی را انتخاب می‌کنیم که آثار آن‌ها نیز در موزه لوور وجود دارد. در همین راستاست که ما برنامه‌هایمان را برای برگزاری نمایشگاه‌ها معین می‌کنیم. ما در بخش مجموعه‌های مدرن هم فعال هستیم و نمایشگاه‌هایی را برای مثال در هلند و انگلستان در این زمینه تا به حال برگزار کرده‌ایم.