واکنش وزیر ارتباطات به بحث جایگزینی سروش؛

گروه فناوری- هیچ نرم‌افزاری جایگزین تلگرام نمی‌شود‌. این را وزیر ارتباطات می‌گوید‌. به اعتقاد واعظی هرکدام از نرم‌افزارها مشتری خاص خودشان را دارند، عده‌ای سروش استفاده می‌کنند و عده‌ای دیگر بیسفون و لاین و واتس‌اپ و‌.‌.‌. بهره می‌برند‌.
شایعه استفاده وجایگزینی سروش به جای تلگرام در ایام نزدیک شدن به انتخابات قوت گرفته است‌. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که شنیده شده قرار است، نرم‌افزار سروش جایگزین تلگرام در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی شود، گفت: هیچ نرم‌افزاری جایگزین تلگرام نمی‌شود‌.
محمود واعظی اظهار کرد: هرکدام از این نرم‌افزارها مشتری خاص خودش را دارد، هم‌اینک عده‌ای در حال استفاده نرم‌افزار سروش هستند، همچنان که عده‌ای دیگر نیز از بیسفون و لاین و واتس‌اپ و‌.‌.‌. بهره می‌برند‌.
محمود واعظی در عین حال می‌گوید که شبکه‌های اجتماعی نقش افزایش اطلاع رسانی به مردم را دارند تا بدانند که برنامه هرکدام از کاندیداها در انتخابات چیست‌.


وی درباره وضعیت فعالیت یا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایام انتخابات آتی تاکید کرد تا جایی که شبکه‌های اجتماعی در کارشان تخلفی صورت نگیرد، فعالیت آنها ادامه پیدا می‌کند و قوه‌قضاییه، وزارت کشور، شورای نگهبان و شورای عالی فضای مجازی برای تبلیغات انتخابات دارای چارچوبی مشخص هستند و همه موظفند این چارچوب را رعایت کنند و تا زمانی که چارچوب و مقررات کشور از سوی شبکه‌های اجتماعی رعایت شود، چرا باید فیلترینگ شبکه‌های مجازی اعمال شود‌.
تصمیمی برای محدودیت کلش آف کلنز گرفته نشده
اما چندی پیش اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اعمال محدودیت برای دسترسی به بازی «کلش آف کلنز» موافقت کردند و قرار شد این بازی از سوی وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت که مسوولیت اجرای دستورات کار گروه را برعهده دارد فیلتر شود‌.
وزیر ارتباطات در این باره گفت: تصمیمی برای محدودیت در بازی کلش گرفته نشده است و هم‌اکنون این بازی در دسترس قرار دارد‌.
وزیر ارتباطات همچنین از سراسری شدن نسل سوم موبایل تا پایان دولت، اجرایی شدن مصوبه تفکیک ترافیک اینترنت از اینترانت خبر داد و گفت: بیش از ۷۵۰ شهر نیز تا پایان دولت یازدهم به نسل چهارم تلفن‌همراه مجهز می‌شوند‌.
محمود واعظی در پاسخ به سوال اعلام تصمیم محدود کردن دسترسی به بازی کلش آف کلنز از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: در زمینه محدود کردن دسترسی کاربران به این بازی چیزی نشنیده‌ام و در جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شد دوستان پیشنهادات متعددی را داشته‌اند اما هیچ یک از آنها تصویب نشد و هم‌اکنون این بازی در دسترس قرار دارد‌.
واعظی در مورد اینکه جایگزین ایرانی برای نرم‌افزاز فیلتر شده «ویز» وجود ندارد، توضیح داد: این نرم‌افزار جایگزین بسیاری در ایران دارد که الزاما ایرانی نیستند و کسانی که از این نرم‌افزار تاکنون استفاده می‌کرده‌اند می‌توانند از نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنند‌. وی تاکید کرد: موضوع فیلتر اپلیکیشن مسیریاب «ویز» در قوه قضاییه بررسی شده و استدلال نیز این بود که ایجادکننده این نرم‌افزار کشور مناسبی نبوده که از ما نیز این موضوع درست است و ما بلافاصله حکم قاضی را اجرا کردیم‌.
به گفته وزیر ارتباطات فیلتر این نرم‌افزار به هیچ کسب و کاری لطمه نمی‌زند و جایگزین خارجی مناسب برای آن وجود دارد‌.
تجهیز 750 شهر تا پایان دولت
محمود واعظی از اتمام پوشش نسل سوم تلفن‌همراه تا پایان دولت در تمامی شهرهای کشور خبر داد و گفت: بیش از ۷۵۰ شهر نیز تا پایان دولت یازدهم به نسل چهارم تلفن‌همراه مجهز می‌شوند‌.
وی با اشاره به ارائه جایزه کیفیت به شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: آن دسته از شرکت‌هایی که کیفیت بالاتری دارند در این رویداد شناخته شده و تعامل و نوع نگاه ما نسبت به آنها متفاوت خواهد بود‌. از سوی دیگر ارزیابی‌های صورت گرفته درخصوص عملکرد این شرکت‌ها باعث بالا رفتن نگاه مثبت مردم به این شرکت‌ها خواهد شد‌.
واعظی با بیان اینکه به هیچ عنوان رقیبی برای شرکت‌های خصوصی این بخش نیستیم، اضافه کرد: ما در وزارت ارتباطات سعی کرده‌ایم فعالیت انحصاری را شکسته و نگاه نظارتی و حمایتی به صورت یکسان به تمامی شرکت‌ها داشته باشیم و بستری فراهم کنیم تا علاوه بر گسترش کیفی خدمات ICT، شاهد گسترش کمی فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور باشیم‌.
تقویت شبکه پهنای باند و آنتن‌های موبایل برای نوروز
واعظی درخصوص تمهیدات وزارت ارتباطات برای افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی کشور در ایام نوروز گفت: مانند هر سال نقاط پرترافیک زیارتی و گردشگری را در کشور شناسایی کرده‌ایم و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال ارتباطات داخل را افزایش داده‌ایم، همین‌طور طبق بخشنامه‌ای به اپراتورهای موبایل تاکید کرده‌ایم که آنتن‌هایBTS سیار را به نقاط شناسایی شده ارسال کنند‌.
وی همچنین از ایجاد شیفت ۲۴ ساعته برای کنترل شبکه ارتباطی کشور در ایام نوروز خبر داد‌.
گزارش تخطی به سامانه 195
وزیر ارتباطات در مورد اجرای مصوبه تفکیک قیمت ترافیک استفاده از سایت‌های داخلی نسبت به اینترنت بین‌الملل نیز گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که شرکت‌ها یکی پس از دیگری این مصوبه را اجرایی کرده‌اند و روی سایت این شرکت‌ها نحوه محاسبه ترافیک اینترنت از اینترانت و سایت‌های پربازدید اعلام شده است‌.
وی با تاکید بر اینکه این مصوبه باید بدون تردید توسط تمامی ارائه‌دهندگان اینترنت اجرا شود، خاطرنشان کرد: حتی شرکت‌هایی که این تعرفه را روی بسته‌های اینترنتی اعمال کرده‌اند بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت داده‌اند‌.
واعظی گفت: این موضوع به اپراتورهای موبایل نیز تعمیم داده شده و در بسته اینترنتی اپراتورهای موبایل نیز دیده می‌شود و اگر مشترکی در این زمینه نارضایتی دارد می‌تواند آن را به سامانه ۱۹۵ شکایات وزارت ارتباطات اعلام کند‌.
رفع انحصار دولتی ترانزیت پهنای باند
معاون وزیر ارتباطات نیز از رفع انحصار دولتی در ترانزیت پهنای باند اینترنت در صورت موافقت نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد‌.
محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به تکالیف بند (الف) ماده ۸۳ برنامه ششم توسعه و سیاست‌های سند چشم‌انداز برای افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات گفت: بنا براساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، ترانزیت بین‌الملل به صورت انحصاری در اختیار این شرکت بوده و براساس سیاست‌های چشم‌انداز توسعه کشور باید تا پایان برنامه ششم ایران به ‌هاب ارتباطی منطقه تبدیل شود‌.
این مقام مسوول افزود: این برنامه ریزی نیازمند چابک‌سازی در ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت است تا به تکلیفی که در برنامه پنج ساله به وزارت ارتباطات محول شده تا ظرفیت ترانزیت بین‌الملل ارتباطات از ۵۶۰ گیگابیت فعلی به ۳۰ ترابیت افزایش یابد، دست یابیم‌.
شبکه IP ترانزیت ملی ایجاد می‌شود
جهرمی همچنین از راه‌اندازی شبکه IP ترانزیت ملی بنا بر الزامات سیاست‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: بنابر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ایجاد شبکه تبادل اطلاعات ملی در داخل کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به راه‌اندازی مراکز IXP اقدام کرد تا ترافیک در داخل کشور با کیفیت بالا و هزینه کمتر تبادل شود اما به دلیل محدودیت شبکه‌ای برخی از اپراتورها و سازمان‌ها امکان اتصال به شبکه IXP را نداشته و اتصال‌شان همچنان از طریق اینترنت صورت می‌گیرد‌.
هر گیگابایت اینترنت از ۳۶۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسید
معاون وزیر ارتباطات گفت: نرخ موثر یک گیگابایت اینترنت بر مبنای تکنولوژی ADSL که در سال ۹۲، سه هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه می‌شد، امروز به ۱۴۰۰ تومان رسیده است‌.
وی افزود: در سال ۹۲ نرخ اینترنت به ازای یک گیگابایت در استفاده از اینترنت ADSL در شهری مانند تهران حدود سه هزار و ۶۰۰ تومان بود که هم‌اکنون این رقم به ۱۴۰۰ تومان رسیده است‌. در همین حال قیمت یک گیگابایت اینترنت در شهرستان‌ها نیز از سه هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۹۰۵ تومان کاهش پیدا کرده است‌.
وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد دو بار تخفیف ۲۰ درصدی برای پهنای باند اینترنت بودیم، گفت: به این ترتیب قیمت سرویس‌ها کاهش پیدا کرده که این رویه به نفع مشترکین نهایی و تولیدکنندگان محتوای داخلی است‌.