گلايه از دولت

گلايه فراکسيون اميدي‌ها و عارف از دولت، محور ديدار و گفت‌وگوي سه‌ساعته اعضاي فراکسيون اميد و برخي از اعضاي فراکسيون مستقلين مجلس با  رئيس دولت اصلاحات بود. اين ديدار يکشنبه‌شب و به رسم هميشه ديدار با رئيس دولت اصلاحات، در ساختمان خيابان ياسر و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شده است. 70 نفر از نمايندگان مجلس که از اعضاي فراکسيون‌هاي يادشده بودند، در اين جلسه حضور داشتند؛ ازجمله بهروز نعمتي و جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، از اعضاي فراکسيون مستقلين. يکي از چهره‌هاي غايب اين جلسه که به مناسبت سالگرد پيروزي فهرست اميد برقرار شده بود، «کاظم جلالي» بود. او سال گذشته هم در جلسه اولين ديدار حضور نداشت و گفته بود که اطلاع نداشته است.
در اين جلسه «محمدرضا عارف» زبان به نقد حسن روحاني باز کرد و گفت که رابطه دولت با فراکسيون خوب نيست و ضعيف است. او همچنين از تشکيل يک کارگروه سه‌نفره در ميان نمايندگان براي بررسي اين موضوع خبر داده است.
گلايه از عدم رابطه خوب دولت با فراکسيون اميد به‌ويژه بعد از پيروزي در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري، فصل مشترک انتقادات نمايندگان از حسن روحاني است. محمدرضا عارف چندي پيش در مصاحبه با «شرق»، درباره اين رابطه گفته بود: «تقريبا به اتفاق آرا شوراي عالي سياست‌گذاري از آقاي روحاني حمايت کرد. تقريبا همه نمايندگان ليست اميد يا فراکسيون اميد هم جدي به اين سمت آمدند. ما اين رويکرد را رويکرد درستي مي‌دانيم. متأسفانه بعضا با نامهرباني‌هايي در دولت روبه‌رو هستيم و توقع نمايندگان اميد اين بود که دولت قدر اين حمايت را بيشتر بداند و از فکر و نظر گفتمان اصلاحات و شوراي عالي سياست‌گذاري و فراکسيون اميد براي پيشبرد منويات و کارهاي خودش بيشتر استفاده کند. اين بحثي است که داريم و انتظارمان هم همين است که دولت تعامل و همکاري بيشتري با فراکسيون اميد و شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاحات داشته باشد... ايشان گرفتار هستند و ما هم دنبال کار خودمان هستيم... ما نمي‌خواهيم خودمان را تحميل کنيم. تکليفي داشتيم که به‌درستي انجامش داديم و نتيجه‌اش را هم مي‌بينيم؛ ولي اينکه دولت چقدر از اين پتانسيل را در راستاي برنامه‌هايش استفاده کند، مربوط به خودش است؛ کمااينکه ديديد به وزرايي که اصلاح‌طلب هم نبودند، ما رأي داده‌ايم. هدف ما موفق‌بودن دولت است و طبيعتا انتظارمان اين است که دولت با جريان اصلاحات و نهادهاي رسمي‌اش مثل شوراي عالي اصلاح‌طلبان و فراکسيون اميد در مجلس تعامل و همکاري داشته باشد. براي اجرائي‌شدن برنامه‌هايش و در نتيجه توفيق بيشتر دولت». اشاره عارف به بحث رأي اعتماد به کابينه يکي از نمونه‌هاي بازر کم‌توجهي دولت به نظر فراکسيون اميد بود.
 در جريان چينش کابينه، به‌رغم برخي جلسات و ديدارهايي که برگزار شد، آنچه از نظر روحاني به عنوان نظر صائب پذيرفته شد، نظر حلقه اول نزديکانش همچون محمود واعظي و محمدباقر نوبخت بود. اصلاح‌طلبان چه در شوراي سياست‌گذاري و چه در فراکسيون اميد عملا نتوانستند نقش چنداني در تصميم‌گيري‌هاي مربوط به کابينه داشته باشند و از آنجا بود که سير نقدها به روحاني آغاز شد. علاوه بر اين کم‌توجهي، اما برخي از نمايندگان هم مدت‌هاست که در صف انتظار ديدار با حسن روحاني هستند و به آنها وقت داده نمي‌شود. پيش‌تر پروانه سلحشوري و قاسم ميرزايي‌نکو به اين موضوع اشاره کرده بودند. اين مشکل البته فقط دامن‌گير نمايندگان مجلس نبوده و به هيئت دولت هم کشيده است. قبلا ياسر هاشمي در گفت‌وگويي که با «شرق» داشت، اشاره کرده بود که برخي اعضاي هيئت دولت بيشتر با مرحوم هاشمي در ارتباط بودند و ديدار مي‌کردند، چراکه ديدارها با حسن روحاني به‌راحتي انجام نمي‌پذيرفت.


حالا ماجرا آن‌قدر پيچيده شده که براي حل آن عارف از تشکيل يک کميته سه‌نفره از نمايندگان خبر داده است. به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در اين جلسه با اشاره به فعاليت و تلاش اعضاي فراکسيون در انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: «در رأي به کابينه روحاني، ما جلسات متعددي با وزراي پيشنهادي داشتيم و کميته‌هاي تخصصي تشکيل داديم و با وجود برخي چالش‌هاي جدي براي همراهي با دولت، حتي‌الامکان از دولت حمايت کرديم. در سال دوم در موضوع نظارت و تحقيق و تفحص در صنعت خودرو فعال‌تر و در سؤال و نظارت بر کار وزرا جدي‌تر هستيم».
او در ادامه با بيان اينکه رابطه فراکسيون اميد با دولت با وجود همراهي نمايندگان با دولت، رابطه‌اي قوي نيست و ضعيف است، افزود: «احساس عمومي دوستان ما اين است که دولت با حاميان اصلي خود رابطه‌ای قوي ندارد. ما يک کارگروه سه‌نفره تشکيل داديم که چگونگي کار با دولت را بررسي کنند».
او همچنين به گلايه‌هاي نمايندگان مجلس از برخي وزرا اشاره کرد و گفت: «فراکسيون اميد در دو سال گذشته با انسجام خوب و همدلي پيش رفته است و تاکنون با مشکلي مواجه نيست. انتظاري که دوستان فراکسيون دارند کمک بيشتر نخبگان و صاحب‌نظران اصلاح‌طلبان است که در طرح‌ها به‌ويژه درمورد معيشت و رونق اقتصادي و آسيب‌هاي اجتماعي بيشتر به نمايندگان کمک کنند».
بي‌اطلاعي از وضعيت کميته
آنچه از سخنان عارف منتشر شده، اگرچه به تشکيل کميته اشاره دارد، اما تعدادي از اعضاي فراکسيون اميد در گفت‌وگوي خود با «شرق»، نسبت به تشکيل اين کميته ابراز بي‌اطلاعي کرده و حتي گفتند که  اين موضوع را از زبان عارف نشنيده‌اند. با اين حال تعدادي ديگر از نمايندگان گفته‌‌اند عارف در صحبت‌هاي خود در حد اشاره، گفته است که چنين کميته‌اي تشکيل شده اما از جزئيات آن و اينکه اصلا کميته تا به حال تشکيل شده يا مي‌خواهد تشکيل شود، بي‌اطلاع هستند.همچنين بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد مجلس، هم در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سؤال که آيا درباره مسائل مربوط به حصر و ممنوع‌التصويري در اين جلسه بحثي صورت گرفت يا نه، گفت: «مي‌توانيم بگوييم که درباره تمامي مسائل روز ازجمله اين مسائل صحبت شد. درباره مسائل مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بحث‌ها مختلفی داشتيم که البته اين مطالب عمدتا از  سوي نمايندگان مطرح شد».
در اين ديدار، حضرتي، سلحشوري، جعفرزاده، حسين‌زاده، وکيلي، کواکبيان، مازني، بهروز نعمتي، جلال ميرزايي، مرادي، ميرزايي‌نکو، فيضي، رجبي، نوبخت و يارمحمدي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند و در پايان رئيس دولت اصلاحات به ايراد سخنراني پرداخت.