هر خودکشي‌ به‌ دليل سختي در زندان نيست

ايسنا: سخنگوي قوه قضائيه، روز گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي، در پاسخ به سؤالي که احمدي‌نژاد نظام را به چالش می‌کشد؛ اما براي رئيس دولت اصلاحات محدوديت ايجاد مي‌شود، گفت: «راجع به محدوديت‌هاي آقاي خاتمي که قبلا توضيح دادم؛ اما در مورد آقاي احمدي‌نژاد قوه قضائيه در زمان مقتضي اقدام مي‌کند».
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سؤالي که برخي در زندان‌ها خودکشي مي‌کنند و برخي هم آن‌قدر آزادي دارند که طلا و سکه جابه‌جا مي‌کنند، افزود: «يعني مي‌گوييد کسي را زندان نبريم؟ در رابطه با اغتشاشات يک نفر و در رابطه با جاسوس‌ها هم يک نفر خودکشي کرده است. همه خودکشي‌ها به خاطر سختي در زندان نيست. خيلي وقت‌ها به خاطر افشانشدن اطلاعات‌شان است. در اوايل انقلاب، وقتي منافقين دستگير مي‌شدند و اطلاعات‌شان افشا مي‌شد، با قرص سيانور خودکشي مي‌کردند».
او افزود: «در همين پرونده معروف به محيط زيست، هيچ سختي‌ در زندان نبود و فشاري از نظر غذا، بهداشت و دارو نداشت و الان هم خود من نمي‌دانم با چه انگيزه‌اي اين کار را کرده است و هيچ نوشته يا چيزي هم کشف نشده است. چه زماني مي‌توانيم تلاش کنيم که زنداني در زندان، جرم نکند. يکي از شرايط اوليه اين است که اين افراد که به‌خصوص افراد خاص يا گروهکي هستند، چيزي را نتوانند به راحتي وارد زندان کنند. داشته‌ايم کسي را يک‌ کيلو ‌و صد گرم هروئين بلعيده و وارد زندان کرده است. اين کار جز با امکانات فني ميسر هست يا نيست؟ واقعا ما در تمام ورودي‌‌هاي زندان‌‌ها اين دستگاه را نداريم؛ زيرا بودجه مي‌خواهد. يک کار ديگر هم وجود دارد و آن هم قرنطينه‌کردن فرد است که دارو بدهيم که اين کار را نمي‌کنيم؛ زيرا بلافاصله شکمش مي‌ترکد؛ يعني کار سختگيرانه امکان‌پذير هست؛ اما ضررهاي ديگري دارد».
سخنگوي دستگاه قضا درباره اينکه برخي زندانيان از امکانات خوبي برخوردار هستند، عنوان کرد: «همه زندانيان از نظر امکانات يکسان نيستند. به دو دليل؛ اول اينکه برخي پارتي‌بازي مي‌کنند که اين نبايد وجود داشته باشد و درست نيست؛ اما وجود دارد. برخي اوقات هم سازمان زندان‌ها مي‌گويد اگر خواستيد از خانه غذا بياوريد، بلامانع است».