وعده دوباره براي رسيدگي به پرونده احمدي‌نژاد

سخنگوی قوه قضائیه در جمع دانشجویان حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد. سوالاتی از جنس خودکشی در زندان، احمدی‌نژاد و غیره. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سعی کرد تا به همه سوالات پاسخ دهد و پرسشی را بدون جواب نگذارد، چرا که مسئولان تاکید بر پاسخگویی دارند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: عمل صالح الزاما عمل خاصی نیست و هر کس می‌تواند در هر شرایطی عملش صالح یا ناصالح باشد و به سواد و بی‌سواد و فقر و غنا و... ربطی ندارد. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: ما به سمت افول هستیم و هرچه هست برای شماست. سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: آنچه در زمان انتخابات از لسان نامزدها مطرح می‌شود باعث می‌شود در چند حالت اتفاقاتی بیفتد. گاهی برخی از این موارد جنبه مجرمانه و عمومی دارد و دادستان موظف است وارد شود. یک جرمی ممکن است واقع شود، اما جنبه عمومی نداشته باشد. یک مواردی جرم است اما شاکی خصوصی نمی‌خواهد شکایت کند، گاهی مطالب دو جنبه خصوصی و عمومی با هم دارد از حیث جنبه عمومی دادستان می‌تواند ورود کند. وی یادآور شد: یکی از نامزدها به دیگری گفته خانه‌ای را به طریقی تهیه کرده‌ای باید دید این جنبه عمومی است یا خصوصی. این نسبت دادن‌ها در زمان انتخابات بیشتر است. بستگی دارد چگونه مطرح کند؛ مثلا اگر بگوید از بیت‌المال کسب کردید دو حیثیتی است. اگر بگوید از طریق حرام کسب کردی جنبه عمومی ندارد. اکثرا در زمان انتخابات شکایت نمی‌کنند یا بعدا اعلام انصراف می‌کنند. در این حرف‌هایی که در ایام انتخابات و مناظره درباره خریداری خانه گفته شد شکایتی صورت نگرفته است.
اعاده اموال نامشروع
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره طرح اعاده اموال نامشروع گفت: باید دید آیا از طریق سالم می‌شود ثروت هنگفت پیدا کرد؟ مگر اشخاص خاص. به‌دست آوردن ثروت هنگفت جز در موارد خاص ممکن نیست. اگر یک مسئول صاحب یک ثروت هنگفت شد، نباید او را بازخواست کنیم؟ به نظر من باید این کارها را انجام دهیم. شخصی که سالیان زیاد مسئول بوده اگر صاحب ثروت شود باعث بدبینی عمومی می‌شود و از طرفی احتمال می‌رود از طریق غیرقانونی باشد. اگر مسئول در زمان کوتاه دارای ثروت سنگین شد باید بازخواست شود. اگر ثابت کرد مشروع بوده حلال است، اگر ثابت شد نامشروع است باید پس گرفته شود. معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علل تعلل در کشف فساد و جرم توسط سازمان بازرسی چیست؟ گفت: سازمان بازرسی وظیفه جلوگیری از هرگونه جرم و فسادی را ندارد، چون اگر اینگونه بود نیازی به نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها نبود. وظیفه مهم سازمان بازرسی این است که بررسی کند دستگاه‌ها مطابق قانون عمل می‌کنند یا خیر، هر دستگاه نه هر فرد و برای همین مقدار وظیفه‌ای هم که سازمان بازرسی دارد بودجه و نیرو کفاف نمی‌دهد. باید دید زمانی که سازمان بازرسی به موقع عمل می‌کند دستگاه‌ها نیز به موقع عمل می‌کنند یا خیر. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه سازمان بازرسی کل دو کار انجام می‌دهد، گفت: یکی اینکه به صورت برنامه‌ای در طول سال اقدام می‌کند و بر اساس برنامه‌ای که در ابتدای سال تدوین شده، عمل می‌شود. دوم اینکه ممکن است گزارشی از سوی مردم یا مراجع رسمی مبنی بر وقوع تخلف و فساد در فلان دستگاه برسد که سازمان بازرسی پیگیری می‌کند. در همین پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که زیاد هم بزرگ نیستند، این طور نیست که همیشه بازرسی کل کشور آنجا حاضر باشد و بگوید چرا این اتفاق افتاده است. بنابراین به نظر من بازرسی کل کشور از زمان آقای پورمحمدی به روز شده است. یکی از نواقص مربوط به سازمان بازرسی این بود که یک اتفاقی می‌افتد و سه الی چهار سال بعد سراغش می‌روند که حقیقتا خیلی خوب مسلط شدند، اما نمی‌گویم همه موارد به‌روز است، اما اکثر برنامه‌ها و گزارش‌هایی که واصل می‌شود، به روز بررسی می‌شود. محسنی‌اژه‌ای افزود: الان ما و مجلس دنبال این موضوع هستیم و خواهشم از مجلس این است که یک قانون جامع و کارآ بنویسند و قانونی ننویسند که شش ماه بعد بخواهیم اصلاح کنیم. اولا قانونی بنویسند که بشود رسیدگی و تحقیق کرد و ثانیا سازوکاری را در نظر بگیرند که سریع به نتیجه برسد. باید ببینیم چه چیزی از مجلس بیرون می‌آید. فعلا نظرات را گرفته‌اند و قوه قضائیه هم نظرات خودش را می‌دهد. این کار باعث افزایش اعتماد مردم می‌شود و اگر هم مفسده‌ای داشت حتما باید برگرداند و غرامت کار خود را متحمل شود.
حراست‌ها چه می‌کنند؟


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و چرا باید بعد از این مدت این جواب‌ها را بشنویم که قانون اجازه نمی‌دهد یا فلان دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند، گفت: پس این همه افرادی که ما رسیدگی می‌کنیم چیست؟ الان چه کسانی را به زندان می‌آورند؟ معاون اول رئیس جمهور مگر زندان نیست؟ مگر برادر رئیس جمهور تحت تعقیب نیست؟ مگر برادر معاون اول رئیس جمهور در زندان نیست و تحقیق نمی‌شود؟
ادامه صفحه6