لودریان: با موضع ترامپ در برجام مخالفیم

دیدارهای وزیر خارجه فرانسه با ظریف وشمخانی
لودریان: با موضع ترامپ در برجام مخالفیم
آرمان: زمانی که انتظارها از برنامه جامع اقدام مشترک تنها باید اجرای صحیح برجام و تمرکز بر روی حفظ توافق هسته‌ای باشد عده‌ای چون ترامپ و متحدان منطقه‌ای او با بهانه قراردادن موضوعاتی به‌دنبال انحراف افکار عمومی از مساله اساسی برجام، در نهایت اصلاح و لغو توافق هسته‌ای 1+5 هستند تا از این طریق کشورمان را در جهان منزوی و تحریم‌ها را به ایران بازگردانند. کارشکنی‌ها و فشارهای آمریکا وضعیت دشواری برای اروپایی‌ها به وجود آورده است به همین دلیل کشورهای اروپایی به‌دنبال مذاکره و رایزنی با ایران برای حل مسائل مورد مناقشه هستند تا بهانه لغو برجام را از آمریکا به‌ویژه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور بگیرند. از این رو، ژان ایو لودریان وزیرخارجه فرانسه که با هدف آماده کردن مقدمات سفر مانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و نیز رایزنی پیرامون مسائل منطقه‌ای و برجام با مقامات کشورمان، شامگاه یکشنبه وارد تهران شد، در نخستین گام، با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره راهکارهای گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و امنیت بین‌الملل با او گفت‌وگو کرد و پس از آن با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیپلمات برجسته فرانسوی که سفرش به تهران یک بار نیز به تعویق افتاده بود، قرار است در ادامه دیدارهای خود با مقامات ایران با حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز دیدار و گفت‌وگو کند. گفتنی است که عده‌ای از دانشجویان در اعتراض به سفر ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران همزمان با ورود او به وزارت امور خارجه در مقابل این وزارتخانه تجمع کردند.
عدم تسلیم اروپا


ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره راهکارهای گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و امنیت بین‌الملل با او گفت‌وگو کرد. علی شمخانی در این دیدار تاکید کرد: منطق هر نوع توافق بین‌المللی صیانت همه طرف‌ها و جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی‌تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست. دریابان شمخانی افزود: عدم موفقیت توافقنامه برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین‌المللی و منطق گفت‌وگو برای حل مسائل جهانی خواهد شد. وی عنوان داشت: سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است.
گشایش مراودات بانکی
رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در دیدار با امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، نسبت به سفرش به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی کشورمان ابراز خرسندی کرد و با بیان اینکه معتقدیم که در فضای پسابرجام چشم‌انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است، گفت: دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف‌های امضاکننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا را موجب شکنندگی این توافقنامه بین‌المللی می‌داند و با آن مخالف است. لودریان با اشاره به اقداماتی که از سوی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است، اظهار داشت: به‌زودی راهکارهای جدیدی به منظور ایجاد گشایش‌های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد.
رضایت ایران، نه ‌آمریکا
ژان ایو لودریان پس از دیدار با شمخانی با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیرپذیری از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرد. او افزود: برجام به‌عنوان یک توافق چند‌جانبه در حال حاضر دستخوش بازی‌های غیرمنطقی و سیاسی‌کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌‌تری در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا به‌رغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی نیز مطرح نماید. اگر قرار است جامعه بین‌المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته‌ای کنند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه‌تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.
اراده فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه نیز در دیدار با ظریف با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی به اجرای برجام دارد و اقدامات عملی متعدد و گسترده‌ای از جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و... برای اجرای آن داشته است. لودریان با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران اظهار داشت: اروپا به‌ویژه فرانسه متعهد و علاقه‌مند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکا است. وزرای امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار در خصوص مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه‌ای به‌ویژه سوریه و یمن گفت‌وگو کردند. ظریف در پاسخ به بخشی از اظهارات وزیرخارجه فرانسه در خصوص توان موشکی ایران تاکید کرد: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است که برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی باشد.
دیدار با روحانی
وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر علاقه‌مندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را در راستای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد. لودریان با اشاره به اینکه روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران‌ و پاریس به‌واسطه فضای به‌وجود آمده پس از برجام در دو سال اخیر، افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: علاقه‌مند به توسعه و تحکیم همه‌جانبه روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران هستیم که برای این مقصود فرانسه تسهیلاتی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فیما‌بین اتخاذ کرده تا پویایی تجاری ایجاد شده میان دو کشور تقویت شود. وی افزود: ایران و فرانسه می‌توانند در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای به‌ویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران‌های منطقه‌ای همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند.