حجاري يك خيابان براي حجاريان

آرمان- احسان اسقایی: سعید‌ حجاریان «تئوریسین اصلاحات» احتمالا ‌صاحب خیابان می‌شود. سعید حجاریان جلوی شورای شهر در خیابان بهشت از سوی مخالفان جریان اصلاحات ترور شد و از چند میلیمتری مرگ بازگشت. هرچند قصد مخالفان جریان اصلاحات در صدمه اساسی به این جریان به ثمر ننشست اما بعد از این ترور، تئوریسین جریان اصلاحات را «شهید زنده» نامیدند. روز گذشته محسن هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال نامگذاری ساختمان شماره دو شورای شهر به نام سعید حجاریان، که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد،گفت: «این بحث مطرح بود اما از تصمیم کمیسیون نامگذاری اطلاعی ندارم.» این احتمال وجود دارد که با توجه به مطرح شدن این نامگذاری در شورای شهر، در آینده این‌ نامگذاری صورت بگیرد.
از نازی‌آباد تا نیاوران
سعید حجاریان ‌چندی پیش در منزل سردار صنیع‌خانی در نازی‌آباد در جمع جوانان اصلاح‌طلب ‌جنوب تهران در سخنانی کوتاه اعلام کرد. آن زمان که ما در نازی‌آباد در اول انقلاب زندگی می‌کردیم و به فعالیت سیاسی می‌پرداختیم، همزمان با فعالیت ما قبل از انقلاب دو گروه در نازی‌آباد فعالیت سیاسی می‌کردند. درآن زمان اگر ساواک قصد برخورد با انقلابیون و مخالفان شاه را داشت، مارکسیست‌ها را بیش از سایرین نشانه می‌گرفت. هرچند بچه‌مسلمان‌های نازی‌آباد را زیر نظر داشت. واقعیت این است که چپ اسلامی از نازی‌آباد آغاز شد. آن زمان هنوز خط امامی‌ها در دهه‌های اول انقلاب، هنوز نازی‌آبادی باقی مانده بودند اما بعد از پیروزی در انتخابات 76 یکی پس از دیگری همراه با رئیس دولت اصلاحات به نیاوران رفتند و از‌ خط‌امامی نیز به اصلاح‌طلب تغییر نام دادند. نازی‌آبادی‌ها را به سعید حجاریان، عباس‌عبدی، عماد‌الدین باقی و سردار صنیع‌خانی و دوزدوزانی و چندی دیگر از اصلاح‌طلبان شناخته شده می‌شناسند، اما این روزها تنها سردار صنیع‌خانی است که نازی‌آبادی باقی مانده است و هر هفته به فعالیت‌های فرهنگی در این منطقه می‌پردازد؛ سایر نازی‌آبادی‌ها نیاوران‌نشین ‌شدند.
از نازی‌آباد تا بهشت


بهشت نشینی بعد از حجاریان چندان دوام نیاورد و اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اول شوراها یا شکست خوردند یا در انتخابات حضور نیافتند اما در انتخابات پنجم شوراها، اصلاح‌طلبان کرسی‌های شورای شهر را به دست آوردند و امروز دیگر، شورای شهر اصلاح‌طلب مانند شورای اول سیاسی نیست بلکه اصلاح‌طلبان نسل اولی در کنار برخی جوانان اصلاح‌طلب نه با ادبیاتی اصلاح‌طلبانه سیاسی، بلکه به جهت اصلاح ساختارهای شهرداری تهران و برای اصلاح روند تصمیم‌گیری فسادانگیز در شهرداری که این روز‌ها گزارشات شهردار تهران موید آن است، در حال فعالیت هستند. اما بهشت نشینان دوره اول شوراها نیز دیگر همانند گذشته با حرارت سخن نمی‌گویند. آنها ایجاد اصلاحات در بستر زمان و با توجه به شرایط و خواست مردم را اولویت‌ کار خود می‌دانند. نازی‌آبادی‌های نیاوران‌نشین نیز این‌ روزها چنان پخته شده‌اند که به هیچ‌وجه حاضر نیستند حرکت‌های مستمر فعلی خود را با حرکت‌های دهه 70 تعویض کنند. با این نامگذاری در محافل مخالف اصلاحات مخالفت اساسی‌ خواهد شد زیرا حاشیه‌های فراوانی در مورد نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق پدید آمده است. به‌طور یقین حجاریان نیز با این نامگذاری حتی اگر ساختمان شماره 2 بهشت باشد یا خیابان یا میدانی در نازی‌آباد موافق نیست. هرچند اعضای شورای شهر احتمالا این موضوع را بررسی خواهند کرد. اما واقعیت آن است که هر ‌فرد تاثیرگذاری که بتواند ملتی را در مسیری واقعی هدایت کند و یا خدمتی به ملت خود انجام دهد، جاودان خواهد بود. نام سعید‌ حجاریان و مجموعه اصلاحات با نازی‌آباد گره خورده است. شاید اگر روزی قرار باشد نام خیابان و یا میدانی به نام این اصلاح‌طلب شناخته شده تغییر کند این میدان یا خیابان در نازی‌آباد باشد. حجاریان هنوز به این محله علاقه‌مند است و بعضا به دیدار خانواده خود می‌آید و یا هر ازگاهی در هیات رشد نازی‌آباد و یا منزل سردار صنیع خانی حضور می‌یابد.