مونسان؛ميزبان لوور در تهران

آرمان: توسعه روابط دوجانبه میان ایران و فرانسه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند به هر دو کشور کمک کند. سفر لودریان وزیر امورخارجه فرانسه به همراه ژان لوک مارتینس رئیس موزه لوور پاریس می‌تواند فصل جدیدی را از روابط تهران-پاریس در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رقم زند. مذاکرات سیاسی و مبادلات فرهنگی اصولی هستند که هر دو کشور می‌توانند برپایه آن به گسترش روابط بپردازند. در این راستا در حاشیه حضور وزیر امور خارجه فرانسه در تهران با حضور رئیس موزه لوور پاریس موزه لوور تهران نیز افتتاح شد. ژان لوک مارتینس در بازدید از این نمایشگاه جهت شناخت و تعامل فرهنگی بیشتر بین دو ملت مخاطبان ایرانی خود را برای دیدن موزه لوور به پاریس دعوت کرد.
لزوم تعامل فرهنگی
سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران جدای از اهداف سیاسی و مذاکراتی که با مقامات ایرانی داشت، از ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز برخوردار بود. در این راستا اگر به هیأت همراه لودریان نظری بیفکنیم حضور ژان لوک مارتینس رئیس موزه لوور فرانسه در تهران خبر از اتفاقات خوش فرهنگی میان دو کشور می‌دهد. از این جهت شاید بتوان پیشینه این امر را در سفر دوسال گذشته حسن روحانی به پاریس و رایزنی با مقامات فرانسوی جهت ایجاد موزه لوور در تهران دید. جایی که پس از 2 سال وزیر امور خارجه فرانسه به همراه رئیس موزه لوور به تهران آمده و موزه لوور تهران را افتتاح کردند. شاید گفتن این مساله خالی از لطف نباشد که بدانیم بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود و این موزه با بیش از 5/9 میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است. تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد. لازم بذکر است که پس از برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران متعاقبا یک نمایشگاه با آثار قاجاری در فرانسه به نمایش گذاشته خواهد شد.
دعوت از مخاطب ایرانی


رئیس موزه لوور در حاشیه بازدید خبرنگاران از موزه لوور در تهران در ارتباط با این مساله که برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی بین کشورها چه میزان به بهبود روابط سیاسی دو کشور کمک می‌کند، اظهار داشت: در وهله اول برای ایجاد ارتباط باید همدیگر را بشناسیم. با تاریخ و تمدن یکدیگر آشنا شویم و خودمان را معرفی کنیم. وی ادامه داد: اینکه لوور آمده و خود را معرفی می‌کند یعنی از مخاطب ایرانی دعوت می‌کند که بیاید و لوور را ببیند. این کار برای شناخت بیشتر و قدم اول مهم‌ترین اتفاق است. به گزارش ایسنا؛ ژان لوک مارتینس با بیان این که همکاری جدیدی بین موزه لوور و موزه ملی ایران شکل گرفته است، گفت: اولین شرط ادب حضور مسئولان دو موزه است. این دوره نمایشگاه‌ها در مرحله بعدی به لوور می‌رود با نمایشگاهی از آثار ایرانی در لانس در موزه لور مدرن. وی در این ارتباط با برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های بعدی از سوی دو موزه لوور و موزه ملی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاهی که فروردین 97 از 22 اثر ایرانی در موزه لانس (لوور مدرن) برگزار می‌شود، افزود: اجازه دهید لذت فعلی این نمایشگاه را ببینیم و برای برگزاری آن تبریک بگوییم پس از آن به برگزاری نمایشگاه‌های بعدی هم فکر می‌کنیم. رئیس موزه لوور درباره احتمالات بعدی برای نمایش آثار ایرانی موجود در موزه لوور در ایران عنوان کرد: نمایشگاه کنونی گزینشی از بهترین آثار از همه دوره‌ها و مجموعه آثار آنجاست. بنابراین یک چیز بسیار اهمیت دارد، اگر این نمایشگاه با موفقیت و استقبال مواجه شود بنابراین سراغ برگزاری نمایشگاه‌های تکنیکی‌تر می‌رویم و آن از حالت کلی درمی‌آید.
گلچین برای مخاطب ایرانی
رئیس موزه لوور گفت: اینجا یک مجموعه کلی از هنر مصر و آثار دیگر کشورها از بخش‌های مختلف لوور به نمایش درآمده است. باید ببینیم مخاطب ایرانی دوست دارد کدام بخش را با جزئیات بیشتر و مفصل‌تر ببیند. وی در ارتباط با چگونگی گزینش آثار ارائه شده در موزه لوور ایران تأکید کرد: تصمیم گرفتند برای اشیا یک داستان تعریف کنند؛ در بخش اول آثاری بودند که از شاهان فرانسه در دوره‌های گذشته به نمایش درآمد. در واقع آثاری که از پادشاهان فرانسه کلکسیون می‌کردند و سپس تصمیم گرفته شد که کلکسیون‌های نفیس‌تری از نقاط دیگر دنیا جمع‌آوری شود. بخش بعدی نمایشگاه مربوط به قرن 19 و بخش بعدی نیز به قرون وسطی تعلق گرفت. بخش پایانی نیز بخش معاصر موزه لوور است که ارتباط موزه با هنر معاصر و هنرمندانی که هنوز در قید حیات هستند را نشان می‌دهد. مارتینس تصریح کرد: اکنون به صورت اجمالی توانسته‌ایم یک برداشت از هنر، فرهنگ و تمدن و تمام ادوار مختلف داشته باشیم. رئیس موزه لوور برگزاری بخش آخر موزه را مانند نمایشگاه عکس آثار عباس کیارستمی دانست که ارتباط لوور با هنر معاصر را به خوبی نشان می‌دهد و تأکید کرد: بنابراین از هر چیزی برای مخاطب ایرانی گلچین کرده‌ایم. مجسمه، نقاشی و تابلوهای عکاسی در کنار یکدیگر می‌توانند یک هدف اجمالی از موزه لوور برای مخاطب ایرانی داشته باشند.
 
 
مونسان در افتتاح نمایشگاه موزه لوور در ایران
اکنون را به «آینده» متصل سازیم
علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی در آیین افتتاح نمایشگاه موزه لوور در ایران پیامی را قرائت کرد. در بخش‌هایی از این پیام آمده است: مفتخرم که نوروز امسال، میزبان این مجموعه گران سنگ از آثار فرهنگی - تاریخی در کشورمان باشیم تا سبب شود ایرانیانِ فرهنگ دوست و صاحب تمدن و تاریخ دیرین، از این اقدام شایسته موزه لوور فرانسه، استقبالی دو چندان کنند و در این رهگذر، سنت میزبانی و مهمان نوازی دیرینه خود را در حق میهمان نوروزی خویش، به شایستگیِ تمام به جا آورند. مونسان افزود: اینک در مکانی قرار داریم که عنصر سازنده آن «تاریخ و فرهنگ ملت» هاست و به تعبیر مشترک شارل بودلر و حافظ پارسی گوی، «عشق به یکدیگر و زیستن با این گوهر ناب» را، می توانیم در «جریده عالم» ثبت کنیم تا همگان، شاهد باشند که چنین مکان و نمایشگاهی از جغرافیای عشق و فرهنگ سخن می گوید و اشیاء، تنها نمادی است که این گوهر ناب را میان فرهنگ ملت ها و در موزه ها، نمودار می کند.بی تردید، اشیای ایرانی در عرصه تاریخ- تمدن- فرهنگ، بیش از دو قرن است که درهای نمایشگاه های گوناگون دنیا را به روی ملت ها و جهانیان گشوده است. اما نیک باید یادآور شویم که اولین آن در سال 1889 در فرانسه برگزار شد و این کشور با 7 نمایشگاه، بیشترین تعداد برگزاری نمایشگاه با ماهیت آثار ایرانی را، به خود اختصاص داده است. اتفاقی که نمی تواند اتفاقی باشد و به خوبی نیز نشان می دهد که عمق روابط و تعاملات فرهنگی دو کشور، در عالی ترین سطح خود، قرار دارد. گرچه پس از آن، نمایشگاه هایی در انگلستان، مصر، امریکا، اتریش، بلژیک و سوئیس، برگزار شده است.با این وجود، اگر «تاریخ» را ورق زنیم، روابط فرهنگی ایران وفرانسه از قرن هفدهم میلادی و از دربار شاه عباس کبیر صفوی در ایران- همزمان با زمامداری هانری چهارم- آغاز می شود و در ادامه آن، در قرن نوزدهم، همزمان با آغاز جمهوری سوم فرانسه و دوره قاجار در ایران، روابط فرهنگی این دو کشور، بالنده تر شده و در نهایت، به انعقاد نخستین قراردادهای رسمی، میان نهادها و موسسات علمی- فرهنگی ایران و فرانسه، منجر می گردد.این روند تاریخی، آن زمان شاخص تر می شود که به فعالیت های ارزشمندِ باستان شناسی فرانسویان در ایران، به ویژه در شهر شوش، تپه گیان، تپه سیلک، تورنگ تپه و چغازنبیل، با محوریت تحقیق بر خط و زبان های باستانی و انتشار متون کهن، توجه و تامل کنیم. به این کارنامه «معماری بنای موزه ملی ایران» را نیز، باید افزود که معمار آن،«آندره گدارِ» فرانسوی بوده است. در شرایط اکنون اما، پس از برگزاری دو نمایشگاه از سوی موزه ملی ایران در موزه لوور فرانسه -در سال های 2006 و 2007 میلادی- به پشتوانه همان گوهر نابِ جریان فرهنگی، یعنی زیستن و عشق در مسیر تعالی انسانی، 10 سال بعد ، شاهد به نمایش درآمدن آثار موزه لوور از تمدن های مختلف جهان در موزه ملی ایران هستیم. نمایش منتخبی از آثار ارزشمند مصر باستان، بین النهرین، یونان و رم که می تواند به تقویت پیوندها و شناخت ویژگی های مشترک فرهنگی کشورها کمک نماید و همه ما را با گذر از این دالان تاریخی، «گذشته» را در برابرمان مجسم سازد تا ما خود بتوانیم آن تاریخ را به «اکنون» و اکنون را به «آینده» متصل سازیم.