خوابگاه اسلام قلعه!

انگار مشکلات صنعت حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، خیال تمام شدن ندارد. یک روز خرابی دستگاه اسکن،یک روز بسته شدن مرز افغانستان به دلایل مختلف و مشکلات دیگری که هر روز ناوگان ایرانی را در مرز معطل می کند، معطلی هایی که خسارت های هنگفت و جبران ناپذیری را به دنبال دارد .همین 10 ماه پیش، حوالی عید سعید فطر بود که ناوگان ترانزیتی و صادراتی پشت مرزهای افغانستان کیلومترها صف بسته بودند تا بتوانند وارد افغانستان شوند و چند روزی طول کشید تا رایزنی های مسئولان استانی و کشوری به نتیجه رسید و مرز باز شد .حالا روز گذشته دوباره نایب رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی از طولانی شدن صف توقف ناوگان ایرانی در پشت مرز افغانستان خبر داد. محمود امتی در گفت و گو با خراسان رضوی، با بیان این که خروجی کشور افغانستان از دو کانال گمرک دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی است، تصریح کرد: بیشتر مشکلات تردد ناوگان در مسیر بین دو کشور مربوط به بخش افغانستان است و هم اکنون توقف کامیون ها پشت مرز دوغارون که به بیش از یک هفته رسیده، به خاطر کندی حرکت در ورودی افغانستان یعنی مرز اسلام قلعه است.
یک کارمند برای ثبت این همه کشنده
وی تاکید کرد:با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش ترددها در روزهای آینده، این توقف طولانی تر نیز خواهد شد.در ورودی افغانستان،رانندگان باید اقدام به ثبت CMR _ راه نامه بین المللی برای تردد در خارج از کشور _ کنند و این کار به سرعت انجام نمی شود و معطلی زیادی دارد چرا که برای این ثبت، دولت افغانستان تنها یک کارمند را گذاشته است که با توجه به تعداد ناوگانی که از این مسیر تردد می کنند، خیلی کم است. این فعال حوزه ترانزیت افزود:رانندگان ما می گویند در مسیر افغانستان، متصدی های مرزی آن کشور بین رانندگان ما و رانندگان خودشان تبعیض قائل می شوند. نایب رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی استان درباره یکی دیگر از مشکلات موجود در این مرز نیز گفت: مشکل دیگری که در این مسیر وجود دارد توقفی است که باید برای باسکول کردن بار در گمرک اسلام قلعه انجام شود، برای این کار نیز تنها یک دستگاه باسکول در  مرز پیش بینی شده است که به هیچ وجه جواب گوی تعداد کشنده های متوقف شده در این مرز نیست .البته ما این موضوع را بارها و بارها در هر جلسه و نشست و مکانی که امکان داشته است مطرح کرده ایم، اما اراده ای از سوی دولتمردان هر دو طرف برای حل و فصل این مشکل دیده نمی شود.
حاضریم هزینه خرید باسکول را بپردازیم


وی درباره تلاش شرکت های حمل و نقل استان برای حل و فصل این مشکلات افزود: شرکت های حمل و نقل تا این حد برای حل این مشکل پا پیش گذاشته اند که به مسئولان گفته اند، حاضرند هزینه خرید یک باسکول دیگر برای مرز افغانستان را بپردازند تا مشکل توقف و معطلی به علت کمبود باسکول حل شود، ولی هیچ تمایل و اقدامی از سوی مسئولان در این زمینه وجود نداشته و پاسخ مشخصی دریافت نشده است. امتی همچنین به وضع نامناسب مسیر جاده ای بین گمرک دوغارون و اسلام قلعه نیز اشاره کرد و گفت: این هم موضوعی قدیمی است و بارها گفته شده، چرا که این جاده ظرفیت تردد حدود 800 خودرو در روز را ندارد و هیچ کدام از دولت ‌ای دو طرف هم حاضر به ترمیم این مسیر نیستند، این موضوع علاوه بر کند کردن حرکت ناوگان، باعث خرابی خودروها و افزایش قیمت حمل و نقل نیز شده است.
برخی از این مشکلات نفع می برند
در ادامه به سراغ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان می رویم و پیگیری های انجام شده از سمت این نهاد بخش خصوصی را جویا می شویم. محمود سیادت با تاکید بر این که مرز دوغارون معتبرترین و مهم ترین مرز ایران و افغانستان است، درباره وضعیت این مرز گفت: با این حال متناسب با میزان مبادلاتی که از این مرز صورت می گیرد، امکانات زیرساختی و نیروی انسانی وجود ندارد، در مجموع این مرز به هیچ وجه در شان هیچ کدام از دو کشور نیست. رئیس اتاق ایران و افغانستان با اشاره به اختلافات مرزی بین دو کشور، دلیل تجهیز نشدن این منطقه را به صورت کامل، همین اختلاف دانست و افزود: درباره جاده ایران و افغانستان ما مشکلات فراوانی داریم، این مشکلات حتی جان تردد کنندگان در این جاده ها را تهدید می کند. سالیان سال است این مسیر ترمیم نشده و هیچ کدام از دو کشور هم اقدامی  در این زمینه انجام نمی دهند بااین حال و باتوجه به ضرورت این ترمیم برای استفاده تجاری و بازرگانی، اتاق مشترک ایران و افغانستان اعلام آمادگی کرده است هزینه این ترمیم را بپردازد. در واقع اعلام کردیم  اگر دولت ها در این زمینه مشکل دارند،ما  تاجران دو کشور آماده انجام این کار هستیم ولی باز هم حاضر به فراهم کردن زمینه های این اقدام نشده اند. وی تصریح کرد: برخی از این وضعیت نفع می برند و به همین دلیل نمی خواهند این مشکلات رفع شود با این حال امیدواریم مذاکراتی که تاکنون طی یک سال برای رسیدن به یک قرارداد استراتژیک بین دو کشور به طول انجامیده است، نهایی شود.
طرف افغانستانی تعهد می دهد ولی عمل نمی کند
گمرک خراسان رضوی، به عنوان گذرگاه اصلی ناوگان حمل و نقل بین المللی از مرز دوغارون، نوک پیکان پیگیری مشکلات رانندگان حمل و نقل بین المللی در این مرز است، از همین رو موضوع را از ناظر گمرکات خراسان رضوی پیگیری می کنیم.امید جهانخواه ضمن تایید مشکلات مطرح شده در گمرک های دوغارون و اسلام قلعه، درباره پیگیری هایی که از سمت گمرک ایران برای رفع این مشکلات شده است، گفت: ما در این زمینه چندین جلسه ملاقات مرزی برگزار کرده و مکاتباتی هم  انجام  داده ایم و صورت جلساتی نیز تنظیم کرده ایم، مدارکش موجود است، آخرین دیدارمان هم به تیرماه امسال برمی گردد، در این ملاقات طرف افغانستانی برای مرتفع کردن مشکلات وعده هایی داد  ولی زمانی که پای عمل کردن رسید، به تعهداتش عمل نکرد.
مدیرکل گمرک مشهد درباره مشکل کمبود باسکول در سمت افغانستان و اقدامی که صورت گرفته است نیز گفت: درباره باسکول، توافق کردیم که قبض های باسکول گمرک ایران را ممهور کنیم و به راننده تحویل دهیم تا سمت افغانستانی به آن ها استناد کند، مسئولان آن کشور نیز این پیشنهاد را پذیرفتند، حتی چند روزی نیز این طرح اجرا شد ولی پس از چند روز، دوباره همان رویه قبل از سمت افغانستانی ها در پیش گرفته شد. وی ادامه داد: آن ها حتی حاضر به تهیه باسکول توسط ایرانی ها برای گمرک شان نیستند و نمی دانم چرا این پیشنهاد را هم قبول نمی کنند.
مشکلات مرزی گلوی ترانزیت را در اسلام قلعه می‌فشارد .این ماجرایی است که هر سال چندین بار تکرار و هربار به صورت موقت برطرف می شود.