رئیس سازمان جنگل ها: یک هزار هکتار اراضی جنگلی آزادراه تهران – شمال آزاد شد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با پیگیری‌های این سازمان یک هزار هکتار از اراضی جنگلی که در مسیر آزادراه تهران – شمال قرار داشت، آزاد و بازگردانده شد.
خلیل آقایی افزود: براساس تفاهم نامه سازمان جنگل‌ها با بنیاد مستضعفان تخریب و ساخت و ساز و بهره‌برداری از عرصه‌های جنگلی از دستور کار خارج شد و طبق قانون اراضی غیرجنگلی همچون مرتعی و منابع طبیعی تابع شرایط و قوانین واگذار می‌شود.
وی اظهارداشت: طبق مصوبه دولت در سال 75 و توافق‌های انجام شده برای تامین مالی آزاده راه تهران – شمال 6 هزار و 250 هکتار از اراضی اختصاص یافته بود که به 2 هزار و 780 هکتار کاهش پیدا کرد.
وی تصریح کرد: دولت با توجه به محدودیت‌های مالی واگذاری اراضی منابع طبیعی را به عنوان یکی از راهکارهای تامین مالی طرح آزادراه تهران - شمال تعیین کرده بود که سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولی حفظ این اراضی، برای جلوگیری از خسارات‌های سنگین پس از سال‌ها تلاش موفق به بازپس گیری بخشی از این اراضی شد.


رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: طبق قانون هر نوع بهره‌برداری از جنگل‌ها به هر دلیلی غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
آقایی به نقش و جایگاه بی‌بدیل منابع طبیعی در تمام دنیا اشاره کرد و افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حفاظت از آب و خاک، طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی شاهد حفاظت از عرصه‌های منایع طبیعی هستیم.
وی اظهارداشت: به منظور حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی 30 میلیون هکتار از این اراضی به بهره بردارانی که در آن عرصه‌ها زندگی می‌کنند، واگذار شده است.
این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها گفت: برای سال 97 چهار محور اساسی طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها، تخصیص 200 میلیون دلار اعتبار آبخیزداری، کنترل ریزگردها و ممیزی مراتع و کاداستر اراضی منابع طبیعی را در دستور کار داریم.
وی با بیان این که امسال آخرین سال بهره‌برداری از جنگل‌های شمال بود، اضافه کرد: طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در برنامه ششم توسعه آمده و به طور قطع از سال 1397 هیچ مجوز بهره‌برداری از جنگل‌ها صادر نمی‌شود.
آقایی ادامه داد: در بحث آبخیزداری و حفاظت آب و خاک برای سال 1397 مبلغ 200 میلیون دلار تصویب شده تا بتوانیم اقدامات موثری در این بخش داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای دو واکسن جدید وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است آمریکا؛ استقبال از حاکمیت خانوادگی؟ آمانو: شکست برجام، زیانی بزرگ برای راستی آزمایی و چندجانبه گرایی است معاون وزیر نیرو: احیای آب‌های زیرزمینی 20 سال زمان می‌برد مدیراداره صادرات بانک مرکزی: هر گونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز جز از طریق صرافی‌های مجاز، ممنوع است فارن پالیسی: ریاض در صدد تولید سلاح اتمی است رئیس سازمان جنگل ها: یک هزار هکتار اراضی جنگلی آزادراه تهران – شمال آزاد شد عضو هیات رئیسه مجلس: سوال از رئیس جمهوری درمورد موسسات مالی از دستورکارمجلس خارج شد سخنگوی وزارت خارجه: معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است