معاون وزیر نیرو: احیای آب‌های زیرزمینی 20 سال زمان می‌برد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افت سطح آب‌های زیرزمینی را یکی از چالش‌های کشور ذکر کرد و گفت: احیای آب‌های زیرزمینی نیازمند 20 سال زمان است.
به گزارش ایرنا، «رحیم میدانی» با تاکید بر اینکه برخی هنوز مشکلات کمبود منابع آب را باور نکرده اند، گفت: در شرایطی که با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم، همچنان برخی از افراد به دنبال حفر چاه‌های جدید و فشار به منابع زیرزمینی هستند.
وی به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: این کارگروه با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محیط زیست و با محوریت وزارت نیرو تشکیل شده و تاکنون چهار نشست آن نیز به طور غیررسمی برگزار شده است تا با کمک یکدیگر بتوانیم وضعیت آبی کشور را مدیریت کنیم.
به گزارش وزارت نیرو، میدانی به بازدهی پایین بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی 2 سالی است که اعتباراتی خوبی برای این بخش در نظر گرفته تا هر ساله در 250 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شود که هم بازدهی آبیاری را به شدت افزایش خواهد داد و هم بهره‌وری مزارع را از حیث تولید، بالا می‌برد.


وی تصریح کرد: این روش‌ها باید مصرف آب را کاهش دهد و فقط محدود به افزایش بازدهی آبیاری و تولید باشد چرا که کشور ما امروزه به کاهش مصرف آب نیاز دارد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه در سال جاری 34 درصد اعتبارات به طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی تخصیص یافته است، گفت: در تلاش هستیم با کمک شورای عالی آب این طرح مهم در قالب پروژه‌های صندوق توسعه ملی دیده شود تا با منابع قابل اطمینان این صندوق بتوانیم صیانت از 50 درصد منابع آب کشور را تحقق بخشیم.
میدانی با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آب کشور را نباید در سدسازی خلاصه کنیم، ادامه داد: راه‌حل رفع معضلات آب کشور تنها در سدسازی و یا احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیست؛ مدیریت منابع آب دارای فهرست بلندی از فعالیت‌ها است که یکی از آن‌ها می‌تواند اجرای پروژه‌های سدسازی باشد.
وی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه‌های سدسازی باید همه مسائل را به صورت جامع در نظر بگیریم، گفت: گاهی در یک محدوده‌ای سدی را مطالعه ‌می‌کنیم ولی از حقابه محیط ‌زیست آن غافل می‌شویم در صورتی که باید توجه ویژه‌ای به حقابه زیست محیطی داشته باشیم و حتی اگر در گذشته این اشتباه را انجام داده‌ایم و دقت لازم را نکرده‌ایم باید در حال حاضر که دریاچه‌های سدهای کشور در اختیار ماست این نواقص را جبران کنیم.
میدانی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از آب تجدیدپذیر کشور در حوضه‌های آبریز و کف رودخانه‌ها تبخیر می‌شود، ادامه داد: براساس آخرین بیلان استخراج شده مشخص شده که 28 درصد از نزولات آسمانی تبدیل به آب‌های سطحی و زیرزمینی شده و مابقی آن تبخیر می‌شود بنابراین، این تمامی حجم آبی است که باید بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی منابع صندوق توسعه ملی را قابل اطمینان دانست و گفت: زمانی که طرحی در تلاش است تا از 50 درصد منابع آب کشور صیانت کند، لازم است حمایت بیشتری از آن صورت بگیرد. طرح احیا و تعادل بخشی از هر پروژه سدسازی و یا توسعه روش‌های نوین آبیاری هم مهم‌تر است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه کرد: در حال حاضر 54 میلیارد مترمکعب از آب مصرفی ما مربوط به منابع تجدیدپذیر است که این رقم باید به 40 میلیارد متر مکعب کاهش یابد. طرح مهم احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی هم اکنون این هدف را در گام نخست با بستن چاه‌های غیرمجاز دنبال می‌کند.
میدانی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون بیش از 40 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور مسدود شده است، تصریح کرد: ریشه بحران فعلی ما به برداشت بیش از اندازه از منابع آب کشور بازمی‌گردد. هر ساله به طور متوسط حدود 5.5 میلیارد مترمکعب بیش از توان سفره‌های زیرزمینی آب استخراج می‌کنیم و به طور مرتب قسمت تجدیدپذیر سفره‌های ما خالی می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای دو واکسن جدید وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است آمریکا؛ استقبال از حاکمیت خانوادگی؟ آمانو: شکست برجام، زیانی بزرگ برای راستی آزمایی و چندجانبه گرایی است معاون وزیر نیرو: احیای آب‌های زیرزمینی 20 سال زمان می‌برد مدیراداره صادرات بانک مرکزی: هر گونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز جز از طریق صرافی‌های مجاز، ممنوع است فارن پالیسی: ریاض در صدد تولید سلاح اتمی است رئیس سازمان جنگل ها: یک هزار هکتار اراضی جنگلی آزادراه تهران – شمال آزاد شد عضو هیات رئیسه مجلس: سوال از رئیس جمهوری درمورد موسسات مالی از دستورکارمجلس خارج شد سخنگوی وزارت خارجه: معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است