سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای دو واکسن جدید

سخنگوی وزارت بهداشت از موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خرید و ورود دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک در سیستم واکسیناسیون کشوری و نیز فراخوان مناقصه احداث هفت هزار تخت بیمارستانی غیر دولتی در هفته آینده خبر داد.
دکتر ایرج حریرچی افزود: برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای این دو واکسن تصویب نهایی شده است و انستیتو پاستور ایران متولی تهیه و عرضه این واکسن در نظام شبکه بهداشتی کشور شده است.
وی افزود: حدود 48 درصد از اسهال‌های دوران نوزادی و خردسالی با تزریق واکسن روتاویروس از بین می‌رود و پیشگیری می‌شود و تزریق واکسن پنوموکوک نیز از بخش زیادی از بیماری‌های ریوی و تنفسی خردسالان و کودکان پیشگیری می‌کند.
حریرچی همچنین از لزوم افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور به 230 هزار و 575 تخت تا سال 1404 براساس نقشه راه درمان کشور خبر داد و گفت: برای رسیدن به این هدف تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور باید حدود دو برابر شود و به شاخص حداقل 2.62 تخت به ازای هزار نفر برسیم.


معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: 42 هزار و 473 تخت بیمارستانی در بخش دولتی درحال ساخت است و ساخت 29 هزار و 700 تخت دیگر نیز در هشت ماه آینده شروع می‌شود.
وی گفت: برای رسیدن به هدف تعیین شده باید 25 هزار و 838 تخت بیمارستانی نیز در بخش غیر دولتی درحال ساخت است و در هشت ماه آینده باید 13 هزار و 100 تخت دیگر به آن اضافه شود به همین منظور هفته آینده فراخوان و دعوت وزارت بهداشت برای شرکت در مناقصه ساخت هفت هزار تخت بیمارستانی در بخش عمومی غیر دولتی که با تعرفه بین دولتی و خصوصی کار خواهند کرد، منتشر می‌شود.
وی گفت: این بیمارستانها مراکز 300 تا 400 تخته خواهند بود که در شهرهایی مثل بندرعباس، زاهدان، ساری، گرگان، کرمانشاه، اردبیل، اراک و برخی مناطق تهران مثل منطقه پنج، 9، 15 و 11 و منطقه 11 شیراز و منطقه هشت و 14 اصفهان ساخته می‌شوند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: راه‌اندازی این بیمارستان‌ها زمان بر است و مالکان این بیمارستان تا 10 سال مکلف می‌شوند با تعرفه پزشکی عمومی غیر دولتی به مردم خدمت رسانی کنند. از همه شرکت‌ها و نهادهای عمومی و بخش خصوصی که توانایی ساخت و اداره بیمارستان دارند برای شرکت در این مناقصه و فراخوان دعوت می‌کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت داروخانه‌های زنجیره‌ای گفت: دیدگاه‌های مختلفی درباره فعالیت داروخانه‌ها وجود دارد، برخی داروخانه‌های مجتمعی، گروهی و زنجیره‌ای را مثبت می‌دانند و برخی منفی. براساس قوانین کشور هر داروساز فقط می‌تواند یک بار مجوز داروخانه بگیرد اما در برخی کشورها این تجربه وجود دارد که داروخانه‌های گروهی که تعدادی سهامدار دارند، موفق عمل کرده‌اند.
حریرچی اضافه کرد: این مسائل در وزارت بهداشت درحال بررسی است و تدوین آیین نامه جدید داروخانه‌ها شروع شده است. دیدگاه کلی در تدوین آیین نامه جدید این است که دسترسی مردم به دارو بیشتر شود، هم‌اکنون حدود دو هزار داروساز در نوبت اخذ مجوز داروخانه هستند و تلاش می‌شود به این افراد پاسخ داده شود و فاصله داروخانه‌ها کمتر شود و بعد از تصویب آیین نامه جدید داروخانه‌ها جزئیات آن اعلام می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت گفت: بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت بسیار سنگین است اما قرار است در چند روز آینده تا هفته آینده حدود 5 هزار میلیارد تومانی که برای جبران این بدهی در اختیار این سازمان قرار گرفته به وزارت بهداشت پرداخت شود و امیدواریم این قول در چند روز آینده عملی شود.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره بدهی بیمه ایران به وزارت بهداشت نیز گفت: شرکت‌های بیمه تجاری 10درصد از حق بیمه شخص ثالث به صورت نقد برای بیمه خودروها از مردم می‌گیرند و باید بلافاصله یا در فرصت کوتاهی بعد از دریافت این مبلغ این میزان از حق بیمه برای درمان رایگان بیماران تصادفی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.
وی گفت: اکثر شرکتهای بیمه شخص ثالث این کار را انجام می‌دهند اما بیمه ایران تاخیر طولانی دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده ممکن است خدمت رسانی به بیمه شدگان این شرکت دچار اختلال شود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای دو واکسن جدید وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است آمریکا؛ استقبال از حاکمیت خانوادگی؟ آمانو: شکست برجام، زیانی بزرگ برای راستی آزمایی و چندجانبه گرایی است معاون وزیر نیرو: احیای آب‌های زیرزمینی 20 سال زمان می‌برد مدیراداره صادرات بانک مرکزی: هر گونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز جز از طریق صرافی‌های مجاز، ممنوع است فارن پالیسی: ریاض در صدد تولید سلاح اتمی است رئیس سازمان جنگل ها: یک هزار هکتار اراضی جنگلی آزادراه تهران – شمال آزاد شد عضو هیات رئیسه مجلس: سوال از رئیس جمهوری درمورد موسسات مالی از دستورکارمجلس خارج شد سخنگوی وزارت خارجه: معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است