دلالی دلار همچنان برقرار است

درحالی صف‌های طولانی از ساعت‌های ابتدایی دیروز مقابل صرافی‌های منتخب تشکیل شده که دعواهای زرگری در این صف‌ها بالا گرفته است‌.
حال و هوای خیابان فردوسی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال آشفته‌تر از قبل شده است‌. آشفتگی این خیابان را از صف‌های طولانی، خرید دلار مداخله‌ای و مغازه‌های نیمه‌تعطیل صرافی‌ها به راحتی می‌توان دید‌.
برخی صرافی‌ها کاملا مغازه‌هایشان را بسته‌اند ولی در داخل حضور دارند؛ برخی دیگر کرکره را تا نیمه پایین آورده‌اند ولی بازهم خرید و فروشی ندارند‌. برخی دیگر هم با وجود اینکه کرکره‌هایشان بالاست و مغازه‌هایشان باز است ولی با نصب اطلاعیه‌ای روی شیشه خود به مردم اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه خرید و فروش ارزی در این صرافی‌های انجام نمی‌شود‌.
به گزارش تسنیم در همین فضا، صرافی‌هایی هستند که جلوی درب مغازه‌هایشان صف‌های بسیار طولانی تشکیل شده است؛ صف‌هایی که همه نوع چهره‌ای بین‌شان به راحتی مشاهده می‌شود‌. برخی از این صرافی‌ها مجبور شده‌اند برای برقراری امنیت در فضای بیرونی مغازه از نیروهای نظامی هم کمک بگیرند‌.


در خیابان فردوسی و خیابان‌های منتهی به چهارراه استانبول، صف‌های طولانی مقابل تمام صرافی‌هایی که ارز مداخله‌ای به مردم توزیع می‌کنند، تشکیل شده است؛ صف‌هایی که هر چند دقیقه یک بار صدای داد و بیداد از بین شان بیرون می‌آید و در نهایت به دعوا ختم می‌شود‌.
دیروز مردم در صف‌های خرید دلار مداخله‌ای ساعت‌ها پشت یک صرافی تعطیل ایستاده بودند‌. جمعیت حاضر مدام باهم دعوا می‌کنند‌. یکی می‌گوید من 5 صبح اینجا بودم و دیگری می‌گوید من 1 نصفه شب همین جا بودم و اسم نوشتم‌. نکته جالب اینجا بود که این جمعیت همه پشت یک صرافی ایستاده بودند که روی در آن نوشته بود امروز فروش ارز مداخله‌ای نداریم!
با بالا گرفتن صدای دعوا این‌بار نیروی انتظامی که به تازگی مقابل پاساژ افشار مستقر شده، وارد شد و با اخطار به طرفین دعوا هشدار داد که اگر دوباره صدای اعتراض‌ بالا بگیرد برخورد دیگری می‌کند‌. تا ساعت 12 ظهر هنوز ارز مداخله‌ای به صرافی‌ها نرسیده بود تا توزیع را شروع کنند‌.
یکی از صرافی‌ها می‌گوید: مردمی که اینجا صف می‌ایستند در هر خرید پنج هزار دلار، یک میلیون و 500 هزار تومان سود می‌کنند‌. این صراف می‌گوید: اکثر این جمعیت که در صف هستند شب همین جا می‌خوابند‌. او درباره این دلیل که چرا برخی از صرافی‌ها کار را تعطیل کرده و دلار نمی‌فروشند گفت که این صرافی‌ها به دلیل تخلف‌هایی که قبلا انجام داده‌‌اند تعدیل شده‌اند‌. وی در عین حال به مردم که مقابل صرافی در صف ایستاده‌اند، می‌گوید به کسی که یک بار ارز گرفته دیگر ارز نمی‌دهیم، در صف نمانید‌.
صراف دیگری از واقعیت مهمی که این روزها در صف هستند، پرده برداشته و می‌گوید: اکثر این مردم، از شهرستان آمده و وقتی این سود را می‌گیرند حاضر نیستند به شهرشان برگردند‌. از طرفی مسافرانی که به ارز نیاز دارند مدام از صرافی‌ها سوال می‌کنند که از کجا می‌توانیم ارز بخریم! صرافی‌ها هم می‌گویند بروید صرافی‌های بانکی!
اما این صف‌های خرید در مقابل صرافی‌های بانکی نیز وجود دارد؛ تنها اختلاف این است که در صرافی‌های بانکی ارز دولتی فقط با بلیت و پاسپورت به مسافران فروخته می‌شود؛ این درحالی است که بانک مرکزی این اقدام را غیرقانونی اعلام و تاکید کرده که صرافی‌ها باید به تمام متقاضیان ارز مداخله‌ای بفروشند‌.