نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت مجلس با توجه به شکست بیمه سلامت:

گروه جامعه- بیمه سلامت، یکی از طرح‌هایی که از ابتدا تا همین امروز کش و قوس‌های زیادی به خود دیده است و مثل تمام طرح‌ها هم موافقان پر و پا قرص و هم مخالفان سر‌سخت خود را دارد. عده‌ای از لزوم حمایت از این طرح حرف می‌زنند و گروهی که عمدتا پزشکان شامل طرح سلامت می‌شوند معتقدند این یک طرح شکست خورده است و دولت موظف است زودتر آن را متوقف کند تا بیش از این متضرر نشود.این افراد از نرسیدن حق و حقوق خودشان معترض شدند و خواهان اتمام این طرح در کمترین زمان ممکن هستند.
بعد از فراز و فرودهایی که به دفعات در همین صفحه در رابطه با طرح تحول سلامت نوشته ایم روز گذشته بالاخره رییس مجلس شورای اسلامی هم در این مورد اظهار نظر کرد. علی لاریجانی از وزیر بهداشت درخواست کرد که هر چه سریع‌تر کمیته‌ای را با حضور اعضای کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و بهداشت و درمان مجلس تشکیل دهد تا مشکلات بیمه سلامت را بررسی و برای منابع پایدار آن برنامه‌ریزی کنند. لاریجانی که نگاه مثبت و رو به جلویی به طرح تحول سلامت دارد معتقد است در این پنج سال که از آغاز طرح می‌گذرد کارهای خوب زیادی انجام شده و بسیاری از مشکلات مردم در بخش بهداشت و درمان حل شده است و به این نکته هم اشاره کرده که چند سال گذشته وضعیت بهداشت در چه وضعیت نامناسبی قرار داشت و با مشکل کمبود دارو رو‌به‌رو بودیم.
علی لاریجانی همچنین با اشاره به این موضوع که هنوز هم نواقصی در این طرح وجود دارد گفت: در گذشته نواقص زیاد داشتیم و کارهایی که طی چند سال اخیر انجام شده، مفید بوده است که البته نواقصی داریم اما در مجموع اقدامات مناسب بوده است و تمام بخش‌های وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، پزشکان و... تلاش کردند از وضعیت گذشته بیرون بیاییم. در حال حاضر در وضعیتی هستیم که باید به برخی از مشکلات با نگاه دقیق‌تری پرداخته شود و ببینیم چگونه مشکل را می‌توان حل کرد.
در رابطه با بدهکاری‌های بیمه سلامت که سر و صدای زیادی هم ایجاد کرد، از جمله پرداخت نشدن حق ویزیت پزشکان و بدهکاری‌هایی که بر اساس همین طرح به بیمارستان‌ها پرداخت نشده روز گذشته وزیر بهداشت خبری مبنی بر احتمال کسری هفت هزار میلیارد تومانی در سال ٩٧ داد. بر اساس این خبر اگر چه همه مجبور می‌شوند بسته خدمت را کوچک کنند اما چاره‌ای جز این نیست مگر اینکه دولت و مجلس اعتباری پیش‌بینی کنند یا اینکه منابع و مصارف بیمه سلامت هم‌ترازی داشته باشد، همچنین تاکید کرد که جز زیان انباشته نباید در سال ٩٧ در بیمه سلامت کسری مشاهده شود.


وزیر بهداشت در ادامه گفت: تعرفه‌ها در لایحه ٩٧ دیده نشده است، وقتی نرخ ارز کمتر از سه ماه به ٣٠ درصد افزایش پیدا می‌کند، مطمئنا تجهیزات ما که مواد اولیه آن دست کم از خارج از کشور وارد می‌شود تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: تقسیم‌بندی دولت‌ها و حکومت‌ها به خوب و بد براساس رفاه اجتماعی هر کشور است، در طول چهار دهه گذشته با اینکه خیلی راجع به این موضوع حرف زدیم اما کمترین قدم را برداشتیم؛ اولین بار شهید رجایی راجع به رفاه اجتماعی قدم برداشت اما با وجود همه اینها و از حساب ١٠٠ امام گرفته تا بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیستی و...، باز هم در این زمینه مشکلات فراوانی داریم.
این در حالی است که چند روز پیش وزیر بهداشت صحبت از واگذاری طرح کرد. بر همین اساس ‌هاشمی با اشاره به «خلا وجود سازمان رفاه اجتماعی» در کشور و لزوم ارائه تعریف دقیقی از «فقر» و «فقیر» جهت حمایت‌های عادلانه بیمه‌ای و درمانی از آنها، در عین حال بر لزوم قرار گرفتن «سازمان بیمه سلامت» در جایگاه واقعی خود تاکید کرد. او درباره سازمان بیمه سلامت و اقدامات در جهت رفع چالش‌های این سازمان بیمه‌گر در حوزه سلامت گفت: باید تلاش کنیم که «بیمه سلامت» به جایگاه واقعی خود بازگردد و قاعدتا این موضوع زمان خواهد برد. وی افزود: اولین کاری که این سازمان بیمه‌گر باید سرلوحه برنامه‌هایش قرار دهد این است که تصدی‌گری نکند و بتواند شرکت‌هایی که دارد را سریعا و البته با ساز‌و‌کار قانونی و صرفه و صلاح، واگذار کند. علاوه بر آن اضافه کرد مجموعه سازمان بیمه سلامت باید فنی شود. در حال حاضر سازمان بیمه سلامت هم بیشتر یک دستگاه رسیدگی به اسناد است تا اینکه «بیمه» باشد. باید مجموعه مدیران و مسوولان آن از نظر دانش و مهارت، سواد و مهارت بیمه‌ای داشته باشند.
وزیر بهداشت با انتقاد از اینکه سازمانی برای رفاه اجتماعی نداریم و در پاسخ به این سوال که منطقی است از حدود 40 میلیون بیمه شده این سازمان بیش از 32 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه باشند گفت: فکر می‌کنم پاسخ این سوال در بیمه نیست؛ آنجاست که ما سازمانی برای رفاه اجتماعی نداریم. متاسفانه هنوز در کشور نمی‌دانیم دقیقا تعریف فقر چیست و فقیر کیست، به چه کسی باید صد در‌صد کمک کرد و به چه کسی 50 درصد و به دیگری 80 درصد. به عبارتی کسی که وسعش به اداره زندگی‌اش نمی‌رسد، کیست‌ تا این افراد شناسه‌دار شوند و بتوان از آنها حمایت کرد. بر همین اساس بدون قاعده از همه حمایت می‌کنیم و توانگرانی هم که نباید بهره‌مند شوند‌ اما تحت این حمایت‌ها قرار می‌گیرند. طبیعی است که این عادلانه نیست و در حمایت بیمه‌ای‌مان هم به عده‌ای که واقعا ندار و فقیرند و باید کمک بیشتری شوند، ظلم می‌شود‌ چراکه منابع‌مان ضعیف است.
در همین راستا نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از عدم رضایت با بیمه شدن رایگان سخن به میان آورد و خاطر‌نشان کرد: دولت مکلف است یک بیمه پایه برای همه در نظر بگیرد، هر چند با بیمه رایگان خیلی موافق نبودیم، چرا که تجربه خوبی نبوده و هیچ جای دنیا هم این را تجربه نکرده است و برای ما مهم ترین موضوع سر و سامان دادن به بدهی‌های گذشته و انباشته بیمه سلامت است که از سالیان گذشته بر دوش بیمه سنگینی می‌کرده.
محمدحسین قربانی با اشاره به این موضوع که کاهش سرانه بیمه مشکلاتی را برای بیمه سلامت به وجود خواهد آورد بهترین راه را‌ این می‌داند که مدیریت منابع داشته باشیم و بهترین نوع مدیریت منابع داشتن گایدلاین‌ها، سیستم الکترونیک سلامت و از بین بردن همپوشانی‌هاست و با تعهداتی که بیمه سلامت و وزارت بهداشت داده‌اند امیدواریم مشکلات به حداقل برسد. او بیمه سلامت را به اقیانوسی تشبیه می‌کند که اگر بدون تامین منابعش وارد آن شویم حتما به مشکل بر خواهیم خورد و بر این باور است که مجلس رسالت خود را برای بحث سلامت کشور ادا کرده است، هم به لحاظ منابع و هم عملی کردن انتظاری که برای انتقال بیمه سلامت از مجموعه وزارت رفاه به وزارت بهداشت داشتند.
لازم به ذکر است چندی پیش قربانی درباره حذف تعدادی از بیمه‌شدگان بیمه سلامت با انجام آزمون وسع، خبر داد. او به این مطلب اشاره کرد که در واقع دولت در حوزه درمان محدود است و این کمبود منابع بیمارستان‌ها، شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌های علوم پزشکی را نیز در بر می‌گیرد لذا برای آنکه این فضای بی‌حد و حصر را محدود کنیم باید به دنبال راهکاری باشیم.
یکی از موافقان طرح هم نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی‌ بود که اعلام کرد: بدون شک باید بین افرادی که دارای تمکن مالی هستند و دهک‌های پایین جامعه تفاوتی وجود داشته باشد تا همه افراد بتوانند از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند.
این نماینده مردم با مثبت ارزیابی کردن انجام آزمون وسع برای شناسایی افراد متمول، تصریح کرد: شناسایی متمولان مالی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند جزو ضرورت‌هاست و همانند حذف افراد پردرآمد از یارانه‌هاست که باید شناسایی شوند زیرا نیازمندان باید در حوزه درمان مورد توجه قرار گیرند تا ارائه خدمت به آنها به بهترین شکل ممکن انجام شود.
قربانی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا چنین روشی رواج دارد و افرادی که نیازمند هستند باید مورد حمایت درمانی قرار گیرند ادامه داد: آزمون وسع می‌تواند دهک‌های پایین و دهک‌های بالا را به وسیله آمار و ارقام دقیق دولت شناسایی کرده و در‌صدد حذف افراد پردرآمد برآید.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد بود بر اساس این طرح حدود 5/1 میلیون نفر از پوشش بیمه سلامت خارج شوند.
حالا قربانی در مورد زیر سوال بردن آزمون وسع توسط علی لاریجانی گفت: صحبت ایشان درست است، چرا که ما تجربه خوبی در هدفمندی یارانه‌ها نداشتیم چون اگر قرار بود آزمون وسع نتیجه مثبتی بدهد، آنجا تجربه خوبی نبود. من فکر می‌کنم که علت این امر نداشتن دقت و ظرافت است چون اگر از تمام داشته‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم از همین آزمون وسع که می‌تواند بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان از منابع بیمه را صرفه‌جویی کند، برای جلو رفتن استفاده کنیم، اما یک اهتمام و همت جدی و یک مدیریت جهادی باید باشد تا بتوانیم آزمون وسع را عملی کنیم همان‌طور که با دادن یک کارت سهمیه، بنزین را مدیریت کردیم. اگر دولت متعهد شود و در چارچوب قانون منابع را تامین کند و وزارت بهداشت موظف باشد در چارچوب قانون حرکت کند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.