راه‌اندازی سامانه مذاکره ادغام و تملیک در فرابورس

گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، موسسات و نهادهای عمومی، سازمان تامین اجتماعی و... می‌توانند کل لیست قابل واگذاری را با مشخصات آنها در اختیار فرابورس قرار دهند. در حالی چندی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم پنجاه‌ سالگی بازار سرمایه دستور رییس‌جمهور‌ برای سرعت‌بخشی به واگذاری شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی را یادآور شد و اعلام کرد به طور جدی به دنبال واگذاری سهام بیمه‌ها و اموال مازاد بانک‌ها هستیم که مدیرعامل فرابورس از راه‌اندازی «سامانه مذاکره ادغام و تملیک» در بازار فرابورس خبر داد و آغاز به کار این سامانه را یک اقدام عملی در راستای اطلاع‌رسانی عمومی پیرامون شرکت‌هایی که در لیست واگذاری هستند، عنوان کرد.
هدف اصلی سامانه
در این ارتباط امیر‌ هامونی مدیرعامل فرابورس اظهار داشت: توسط سامانه مذاکره ادغام و تملیک سازمان‌هایی که بنگاه‌های قابل واگذاری دارند از قبیل سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، موسسات و نهادهای عمومی، سازمان تامین اجتماعی و... می‌توانند کل لیست قابل واگذاری را با مشخصات آنها در اختیار فرابورس قرار دهند تا پس از آنکه خریداران احتمالی آنها مشخص شد امکان آگهی و در نهایت عرضه آن وجود داشته باشد.
شفافیت در اقتصاد


همچنین مدیر عامل فرابورس، ترسیم نقشه راه بنگاه‌های اقتصادی مازاد دولت و سایر ارگان‌ها توسط رییس‌جمهور‌ را زمینه‌ساز راه‌اندازی این سامانه در فرابورس دانست و گفت: دستور رییس‌جمهور‌ برای سرعت‌بخشی به واگذاری شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی، فرابورس را بر آن داشت تا در این راستا وظیفه ذاتی خود را که کمک به ارتقای شفافیت در اقتصاد کشور است به صورت عملیاتی دنبال کرده و به همین منظور امکان جدیدی در بازار سوم فرابورس ایجاد شد تا بر پایه آن دارندگان بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری امکان اعلام عمومی واگذاری و انجام بازاریابی شرکت در بستر شفاف معاملات فرابورس را داشته باشند.
توسعه بازار سوم
مدیرعامل فرابورس معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام و از سوی دیگر بحث شفافیت در واگذاری سهام و کشف قیمت عرضه را جزو مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی این سامانه دانست و افزود: توسعه بازار سوم به این معنا که امکان بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های آن برای همه شرکت‌هایی که در انتظار واگذاری هستند فراهم شود، به سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور در انجام وظایف ذاتی خود کمک شایانی می‌کند؛ چرا‌که از طریق این سامانه امکان دریافت آمار و اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها کاملا فراهم است و جزییات این عرضه‌ها نیز برای عموم در معرض دید بوده و قابل دسترس است. وی با تاکید بر اینکه این سامانه یک بازار مذاکره و بازاریابی میان خریداران عمده و فروشندگان سهام شرکت‌هاست، عنوان کرد: توسط این سامانه جدید سازمان‌هایی که بنگاه‌های قابل واگذاری دارند از قبیل سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، موسسات و نهادهای عمومی، سازمان تامین اجتماعی و‌... می‌توانند کل لیست قابل واگذاری را با مشخصات آنها در اختیار فرابورس قرار دهند تا پس از آنکه خریداران احتمالی آنها مشخص شد امکان آگهی و در نهایت عرضه آن وجود داشته باشد. هامونی همچنین اشاره کرد دستورالعمل نحوه انجام معاملات عمده در فرابورس نیز در حال اصلاح بوده و پیش‌نویس آن به سازمان بورس ارسال شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص آن صورت خواهد گرفت.
برگزاری کمیته کاری فیاس به ریاست فرابورس
این گزارش می‌افزاید: با انتخاب فرابورس ایران در ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان نایب‌رییس کمیته کاری فیاس، جلسات کمیته بهاره این فدراسیون برای نخستین بار با ریاست یک بورس ایرانی برگزار شد. کمیته کاری بهاره فیاس اول مارس به ریاست آلینا آلدامبرگن، مدیرعامل بورس قزاقستان آغاز شد که به علت سفر وی، ریاست این جلسه بر‌عهده امیر ‌هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران قرار گرفت. در این جلسه که شامل اتاق فکر فیاس، گزارش کارآمدی بورس‌های عضو فیاس
(Business Effectiveness Report)کتاب سال فیاس و گزارش کارگروه نظارت بود، همچنین فهرست گزارش‌های آتی و گزارش اولین جلسه از کمیته حسابرسی داخلی فیاس بحث و بررسی شد. از سوی دیگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بانک توسعه زیرساخت شرق اروپا، بورس مصر و انجمن آژانس‌های ملی (ANNA) که شماره شناسایی به نمادهای بورسی اختصاص می‌دهد در خصوص خدمات و پیشرفت‌های خود توضیحاتی ارائه کردند. در ادامه جلسه نیز از تمامی حضار خواسته شد که آخرین دستاوردهای بازارهای خود را مرور کنند که بورس‌های عراق، بخارست، تهران، ارمنستان، مسقط، مصر، سوریه، آتن، قبرس، فرابورس ایران و سپرده‌گذاری ارمنستان و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رابطه با آخرین دستاوردهای خود توضیحاتی ارائه کردند. همچنین نشان رسمی عضویت بورس عراق و بورس بخارست به این اعضای جدید اهدا شد. لازم به ذکر است، فرابورس ایران در ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان نایب رییس کمیته کاری فیاس انتخاب شده و برای نخستین بار است که یک بورس ایرانی به عنوان یکی از ارکان اجرایی این فدراسیون منصوب شده است.
صعود یک درصدی آیفکس
از سوی دیگر، شاخص کل فرابورس روز گذشته با نزدیک به 13 واحد افزایش در ارتفاع 1091 واحدی قرار گرفت. ‏روز گذشته در بازار اول و دوم فرابورس، بیش از 194 میلیون سهم با ارزشی بالغ ‏بر 362 میلیارد ریال خرید و فروش شد که نماد بانک حکمت ایرانیان با حجم معاملاتی بیش از 49 میلیون ‏سهم، بیشترین حجم معاملاتی و پتروشیمی زاگرس با بیش از 32 میلیارد ریال بیشترین ارزش را در معاملات ‏روز گذشته بازار‌های اول و دوم به خود اختصاص دادند. ‏در مجموع در سه تابلو بازار پایه نیز بیش از 201 میلیون سهم که حدودا نیمی از حجم معاملات روز گذشته به ‏حساب می‌آید به ارزش نزدیک به 212 میلیارد ریال جا‌به‌جا شد. ‏همچنین در تابلو صندوق‌های قابل معامله (‏ETF‏) در روزی که گذشت شاهد معامله بیش از 16 میلیون ورقه ‏بهادار به ارزش بیش از 183 میلیارد ریال بودیم. ‏در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز روز گذشته بالغ بر سه میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از دو هزار و 816 میلیارد ‏ریال دست به دست شد که اخزا610 با بیش از 976 هزار ورقه بهادار بیشترین حجم و ارزش را در میان ‏اخزا‌ها به خود اختصاص داد؛ گفتنی است که ارزش معاملاتی این اخزا روز گذشته افزون بر 702 میلیارد ریال بود. ‏از طرف دیگر تابلو تسهیلات مسکن نیز روز گذشته شاهد جا‌به‌جایی بیش از 68 هزار ورق تسه با ارزشی بالغ بر 45 ‏میلیارد ریال بود که امتیاز تسهیلات بهمن 96 با بیشترین حجم و ارزش در صدر این گروه قرار گرفت. ‏نماد‌های «ذوب»، «زنگان» و «سمگا» متعلق به گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی روز گذشته به ترتیب ‏پُر‌بیننده‌ترین نماد‌ها بودند. ‏از طرف دیگر نماد «مارون» با بیش از 9 واحد، بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را بر جای گذاشت و پس از ‏آن نماد‌های «میدکو» و «زاگرس» به ترتیب مثبت‌ترین اهرم‌ها بر شاخص کل در معاملات روز گذشته بودند. ‏شایان ذکر است معاملات روز گذشته در حالی به پایان رسید که حجم معاملات در مجموع بازار‌های 9‌گانه فرابورس ‏به بیش از 415 میلیون رسید و ارزش معاملاتی بالغ بر سه هزار و 620 میلیارد ریال شد. ‏