افزایش۱۴۲ میلیارد یورویی بودجه نظامی

دولت چین در اجلاس کنگره حزب کمونیست اعلام کرد بودجه نظامی این کشور به میزان ۱/۸ درصد افزایش یافته است‌. نخست‌وزیر چین در این اجلاس همچنین گفت که پکن از مصالح خود در عرصه تجاری دفاع خواهد کرد‌.
در اجلاس کنگره حزب کمونیست چین که دیروز آغاز شد، دولت چین برنامه‌ها و اهداف آینده خود در عرصه‌های گوناگون را اعلام کرد‌. قرار است، بودجه نظامی و دفاعی چین در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱/۸ درصد افزایش یابد و به ۱۴۲ میلیون یورو برسد‌. بخش اعظم این بودجه صرف مدرن‌سازی ارتش خلق چین می‌شود که بزرگ‌ترین ارتش جهان محسوب می‌شود‌.
در نشست کنگره همچنین اعلام شد که چین با توجه به دگرگونی‌های اساسی در وضعیت امنیتی تلاش خواهد کرد که در همه عرصه‌ها از آمادگی لازم برای دفاع از حاکمیت و امنیت ملی برخوردار باشد‌.
به گفته‌ محافل دیپلماتیک هزینه‌های نظامی و دفاعی چین ممکن است که به مراتب بیشتر از بودجه اعلام شده باشد، چرا که هزینه‌های ارتش از طریق درآمدهای حاصله از پروژه‌های غیرنظامی هم تامین می‌شود‌. تلاش‌های چین برای گسترش و تقویت توان نظامی‌اش نگرانی کشورهای همسایه را برانگیخته، به ویژه آنکه رهبری این کشور در ارتباط با اختلافات ارضی بر سر دریای زرد و همچنین تایوان موضعی سختگیرانه‌تر در پیش گرفته است‌.


محافل امنیتی و دیپلماتیک چین تشدید احتمالی تنش با ایالات متحده را نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش بودجه نظامی و دفاعی ذکر کرده‌اند‌. بودجه نظامی و دفاعی چین در سال ۲۰۱۷ بر ۱۲۲ میلیارد یورو بالغ می‌شد‌. دونالد ترامپ درخواست کرده که میزان بودجه نظامی و دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد‌. این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ به این سو محسوب می‌شود‌. ترامپ افزایش توانایی آمریکا برای مقابله با توانایی‌های روزافزون چین و روسیه در عرصه نظامی را از دلایل برنامه خود خوانده بود‌.
نخست‌وزیر چین دیروز به هنگام قرائت گزارش مربوط به بودجه دفاعی چین گفت: ما در راستای تقویت نیروهای مسلح خود متعهد به یک مسیر چینی بوده تا همه جوانب آموزش نظامی و آمادگی رزمی خود را به پیش ببریم‌. لی تصریح کرد: نیروهای مسلح چین قاطعانه و محکم از حاکمیت و امنیت ملی چین حفاظت کرده و منافع آن را گسترش خواهند داد‌.
چین به لحاظ عددی از بزرگترین ارتش جهان برخوردار است اما لی اظهار کرد که این کشور توانسته به‌طور اساسی هدف کاهش اندازه نیروهای مسلح خود به میزان ۳۰۰ هزار سرباز را عملی کند‌. این موجب می‌شود که ارتش چین در حال حاضر حدود دو میلیون سرباز داشته باشد‌. با این حال ژانگ یسوئی، یک سخنگوی پارلمان چین گفت: بودجه دفاعی چین در مقایسه با تولید ناخالص داخلی و کلیت بودجه این کشور کمتر از دیگر کشورهای مهم قرار دارد‌.
این در حالی است که تحلیلگران به‌طور کاملا دقیق چیزی را که به عنوان بودجه دفاعی چین به‌طور علنی اعلام می‌شود، نمی‌دانند و از نظر آنها سهم زیادی از هزینه‌های غیررسمی و ثبت نشده صرف پروژه‌های تجهیزات دفاعی چین می‌شود‌.
بخش زیادی از راهبرد دفاعی چین متمرکز بر راهبرد ضد دسترسی/انسداد منطقه (A2/AD) می‌شود‌. نیروی دریایی چین اخیرا به شدت در حال صرف انرژی در ناو هواپیمابر لیائونینگ بوده که از اوکراین خریده و نوسازی شده است‌. در ماه آوریل چین پروژه تولید یک ناو ۵۰ هزار تنی کاملا ساخته دست خود و بر مبنای الگوی ناو اوکراینی را آغاز کرد‌.
چشم‌انداز رشد اقتصادی
نخست‌وزیر چین در یک نشست مهم سیاسی در پکن از مقامات حزب کمونیست درخواست کرد که با قاطعیت از برتری شی جین‌پینگ حمایت کنند و در فکر، حرف و عمل او را تبعیت کنند‌.
نخست‌وزیر چین در آغاز نشست چهار روزه کنگره ملی خلق چین که قرار است رییس‌جمهور چین طی آن خود را به عنوان رییس‌جمهور مادام‌العمر این کشور معرفی کند، از سیاستمداران کشورش درخواست کرد که از رییس‌جمهور حمایت کرده و از او پیروی کنند‌. وی در حضور نزدیک به سه هزار نماینده از سراسر کشور تاکید کرد شاخص بهای مصرف نیز نزدیک به سه درصد خواهد بود و انتظار می‌رود در زمینه اقتصادی اصلاحات خوبی انجام شود‌. او حین ارائه گزارش کار دولت برای پنج سال گذشته و برنامه سال‌جاری میلادی خاطرنشان کرد که امسال به دنبال ایجاد 11 میلیون فرصت شغلی هستیم‌.
او میانگین رشد اقتصادی کشور در پنج سال گذشته را 1/7 درصد اعلام کرد و گفت که در این مدت ارزش رشد تولید ناخالص داخلی از 54 هزار میلیارد به حدود 83 هزار میلیارد یوآن (هر دلار معادل 3/6 یوآن) رسیده است‌. وی افزود که در این مدت 68 میلیون نفر از فقر نجات یافته اند و سفرهای خارجی از 83 میلیون به 130 میلیون نفر در سال 2017 افزایش یافته است‌.
وی گفت که در بخش بیکاری و حل این معضل دستاوردهای زیادی داشته‌ایم. در پنج سال گذشته در شهرها 66 میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است‌. وی افزود که نرخ بیکاری در چین بین 5/4 تا 4/5 درصد است و گفت که در زمینه مصرف انرژی هم در پنج سال گذشته نرخ مصرف در مقایسه با سرانه تولید ناخالص داخلی تا سه درصد کاهش یافته است‌. وی افزود: واردات چین در سال‌های گذشته بیشتر شده و رشد بیشتری پیدا کرده و آمار نشان می‌دهد این کشور به دنبال رساندن آن به سقف هشت هزار میلیارد دلار در سال است‌.
از سوی دیگر نخست‌وزیر چین به مجلس این کشور اعلام کرد در سال‌جاری میلادی 730 میلیارد یوآن در حوزه راه سرمایه‌گذاری می‌شود. در پنج سال گذشته نیز دو هزار میلیارد یوآن در ساخت جاده و بزرگراه سرمایه‌گذاری شده است‌. او گفت که در سال‌جاری میلادی از اهداف مهم دولت برگزاری موفق اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و اجلاس چین و آفریقا و مجمع آسیایی بوآوو در جنوبی ترین نقطه چین است‌. وی گفت: در زمینه نظامی نیز هدف کاهش 300 هزار نفر از نیروهای ارتش محقق شده است. در زمینه صنعتی نیز توانسته ایم تولید فولاد را 30 میلیون تن کاهش دهیم‌.
در نخستین نشست سیزدهمین دوره مجلس ملی نمایندگان خلق چین که دیروز در سالن بزرگ خلق در پکن گشایش یافت علاوه بر گزارش نخست‌وزیر چین درباره کار دولت، گزارش شورای دولتی درباره وضع اجرای برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی سال 2017 نیز ارائه شد‌.
همچنین در این نشست، پیش‌نویس برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی سال 2018، گزارش شورای دولتی درباره وضع اجرای بودجه دولت مرکزی و منطقه در سال 2017 و پیش‌نویس بودجه دولت مرکزی و منطقه در سال 2018 بررسی شد‌.
سیاست کاهش مالیات‌
نخست‌وزیر چین گفت این کشور مالیات واحدهای تجاری و اشخاص را امسال به میزان ۱۲۶ میلیارد دلار کاهش خواهد داد‌. لی که چیانگ در زمان گزارش دهی در خصوص اقدامات دولت در اولین جلسه از سیزدهمین کنگره سالانه ملی خلق چین گفت اولویت این کشور بر کاهش نرخ مالیات بخش تولید، حمل‌ونقل و بالا بردن سقف درآمد فروش سالانه مالیات دهندگان کوچک‌تر خواهد بود‌.
به گفته لی، مالیات بر درآمد شرکت‌های بیشتری که درآمد پایین دارند نصف خواهد شد و سقف خرید قابل کسر از مالیات وسایل و تجهیزات به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت‌. همچنین دولت در نظر دارد سیاست یکپارچگی معافیت‌های مالیاتی درآمدهای خارجی شرکت‌های چینی را به اجرا‌گذارد‌. شرکت‌های حمل‌ونقل بیشتری از توافق مالیات ترجیحی برای استفاده از امکانات ذخیره‌سازی داخلی بهره خواهند برد‌.
سال گذشته حدود 6/918 میلیارد یوآن از طریق سیاست اصلاحی در جریان جایگزینی مالیات با مالیات بر ارزش افزوده صرفه جویی شد‌. در موثرترین اصلاحات مالیاتی دو دهه اخیر چین، مالیات بر ارزش افزوده جایگزین مالیات شرکت‌ها خواهد شد که به مدت ۶۰ سال اعمال شده است‌. این روش، روشی ساده برای اجتناب از اخذ مالیات تکراری خواهد بود‌. این طرح به‌طور آزمایشی از سال ۲۰۱۲ در شانگهای و سپس از می‌۲۰۱۶ در سراسر چین اجرایی شده است‌.
ریاست‌جمهوری مادام‌العمر
لی اظهار کرد: ما به دوران جدیدی وارد می‌شویم و باید قاطعانه از جایگاه مرکزی شی جین‌پینگ حمایت کنیم‌. هفته گذشته مشخص شد که شی جین‌پینگ ۶۴ ساله از کنگره امسال برای منسوخ کردن محدودیت مدت زمان ریاست‌جمهوری استفاده خواهد کرد؛ اقدامی جنجالی که راه را برای ادامه حکومت او به مدت چند دهه هموار می‌کند‌.
لی در سخنرانی خود اشاره کرد، هنگامی که این طرح به رای گذاشته می‌شود، نمایندگان باید از آن حمایت کنند‌. وی از اعضا درخواست کرد که از سیاست‌های شی جین‌پینگ پیروی و از جایگاه رهبری تفکر او برای تقویت نیروهای مسلح حمایت و در راستای تفکر اقتصادی او برای دوران جدید سوسیالیسم با مشخصات چینی تلاش کنند‌.
وی از رهبری قدرتمند کمیته مرکزی حزب که شی جین‌پینگ در مرکز آن قرار دارد، به دلیل کمک آن به چین برای چیره شدن بر موجی از تهدیدها و چالش‌ها قدردانی کرد‌. لی همچنین با اعلام برنامه‌های اقتصادی چین در سال‌جاری تا رشد 5/6 درصد، از نمایندگان درخواست کرد که از برنامه کار الهام‌بخش شی برای چین و سه مبارزه خطیر او با تهدیدهای اقتصادی و مالی، فقر شدید و جمعیت، حمایت کنند‌. نخست‌وزیر چین در پایان سخنان خود گفت: اتحاد به ما قدرت می‌بخشد‌.
همان‌طور که انتظار می‌رفت، لی در سخنرانی ۱۰۵ دقیقه‌ای خود، از اعتراضات علیه اقدام شی برای برداشتن محدودیت مدت زمان دوره ریاست‌جمهوری به ویژه در میان لیبرال‌هایی که نگران بازگشت استبداد زمان مائو هستند، چیزی نگفت‌.
با این وجود لی در سخنان خود گفت: قدرت نمی‌تواند در خدمت خواست یک فرد قرار گیرد‌. عملکرد قدرت باید مورد نظارت قرار گیرد‌. تصمیمات براساس روشی دموکراتیک و بر مبنای قانون صورت می‌گیرند و پیش از اتخاذ تصمیمات در خصوص مسایل مهم مرتبط با منافع عمومی از همه طرف‌ها نظرخواهی می‌شود‌.
کارشناس مسایل چین اظهار کرد: بازی قدرت شی بخشی از بازگشت جهانی به سمت حکومت مرد قدرتمند است‌. اشل گفت: ما در گذشته چنین رهبرانی داشتیم، افرادی همچون هو شی مین، استالین، چیانگ کای-شک، مائو و شارل دوگل‌. افرادی که به‌طور مادام‌العمر از جایگاه بالایی برخوردار بودند اما کار خاصی انجام نمی‌دادند‌. همین‌طور انور پاشا، نیکولای چائوشسکو حالا به نظر می‌رسد که باز در سراسر جهان به مُد رهبران بزرگ بازگشته‌ایم‌. در جلسه افتتاحیه نشست کنگره ، نمایندگان یکی پس از دیگری از شرکت در بحث درباره لغو محدودیت دوره‌ ریاست‌جمهوری سر باز زدند‌. با این وجود برخی از آنان نیز آشکارا از این طرح حمایت کردند‌.
یکی از نمایندگان کنگره گفت: من به این طرح رای می‌دهم‌. این خوب نیست که صبح طرحی را اجرایی و عصر آن را لغو کنیم‌. در برخی کشورهای خارجی، سیاستی که در دوره یک رییس‌جمهور کامل نشده، طی دوره رییس‌جمهور بعدی متوقف می‌شود‌. سود چنین کاری چیست، هیچی!
یکی دیگر از نمایندگان نیز از این طرح حمایت کرد و آن را نشانگر نظر مردم دانست‌. وی اظهار کرد: اگر شانس گفتن یک جمله به رییس‌جمهور را داشتم، به او می‌گفتم برای رساندن چین به جایگاه امروزش باید خیلی سخت کار کرده باشید‌.