«ابتکار» از هشدار فراکسیون امید به دولت درباره ارتباط ضعیف روحانی با حامیان اصلی‌اش گزارش می‌دهد

گلایه‌های اصلاح‌طلبانه و غمزه‌های اعتدالی
معصومه معظمی
یکشنبه شب گذشته به مناسبت دومین سالگرد برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند، برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید به همراه تعدادی از اعضای فراکسیون مستقلان، به دیدار رئیس دولت اصلاحات رفتند. در این جلسه محمدرضا عارف که ریاست فراکسیون امید را بر عهده دارد، نسبت به فاصله گرفتن دولت از حامیان اصلی خود که همان اصلاح‌طلبان هستند انتقاداتی را بیان کرد و هشدارهایی داد. گفتنی است، حسن روحانی، رئیس جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم که با اجماع و ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در هر دو انتخابات با جذب و حمایت بدنه اصلاح‌طلب جامعه توانست ردای ریاست دولت را به تن کند، رفته رفته با فاصله گرفتن از انتخابات از شور و حرارت اصلاح‌طلبی زمان انتخابات خود فاصله گرفت و به روحانی اعتدالی یا راست سنتی نزدیک‌تر شد. حتی در چینش کابینه و انتصابات استانداران و فرماندارن خود کمتر نظر حامیان اصلی خود یا همان اصلاح‌طلبان مجلس را جویا شد. نکته‌ای که مورد انتقاد اصلاح‌طلبان قرار گرفت و گلایه‌های فراکسیون امید را به همراه داشت.
گفتنی است پس از گذشت دو سال از شروع به کار مجلس دهم و انتخاباتی تاثیرگذار که هم لیست یکدست اصلاح‌طلب و اعتدالی تهران و بیشتر شهرهای بزرگ وارد مجلس شد و هم لیست امید شورای شهر و روستای اکثر مناطق به ویژه تهران بعد از سال‌ها دوری از قدرت جان تازه‌ای گرفتند، حالا امیدی‌های مجلس گلایه‌های خود را از ضعف دولت در ایجاد ارتباط با حامیان اصلی خود به گوش او رساندند. محمدرضا عارف در این باره هشدار داد که رابطه فراکسیون امید با دولت با وجود همراهی نمایندگان با دولت، رابطه‌ای قوی نیست. او در اظهارات خود تاکید کرد: «احساس عمومی اعضای فراکسیون امید این است که دولت با حامیان اصلی خود رابطه قوی ندارد. به همین دلیل ما یک کارگروه سه نفره تشکیل دادیم که چگونگی کار با دولت را بررسی کنند.» رئیس فراکسیون امید با اشاره به فعالیت و تلاش اعضای فراکسیون در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یادآور شد:‌ «در رای به کابینه روحانی، جلسات متعددی با وزرای پیشنهادی داشتیم و کمیته‌های تخصصی تشکیل دادیم وعلیرغم وجود برخی چالش‌های جدی برای همراهی با دولت، حتی الامکان از دولت حمایت کردیم. در سال دوم در موضوع نظارت و تحقیق و تفحص در صنعت خودرو فعال‌تر و در سوال و نظارت بر کار وزرا جدی‌تر هستیم.» عارف همچنین در این جلسه به گلایه‌های نمایندگان مجلس از برخی وزرا اشاره کرد و گفت: «فراکسیون امید در دو سال گذشته با انسجام خوب و همدلی پیش رفته است و تاکنون با مشکلی مواجه نیست. انتظاری که دوستان فراکسیون دارند کمک بیشتر نخبگان و صاحب نظران اصلاح طلب است که در طرح‌ها به ویژه در مورد معیشت و رونق اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی بیشتر به نمایندگان کمک کنند.»


انتقاد نمایندگان از بی توجهی دولت
به خواست حامیان اصلی او
در این جلسه برخی از نمایندگان شرکت کننده از بی توجهی دولت به عقبه گفتمانی خود و فاصله گرفتن از حامیان اصلی‌اش به شدت انتقاد کردند. در این راستا، عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو فراکسیون امید مجلس با انتقاد از ضعف ارتباطی دولت با حامیان اصلاح‌طلب خود با تاکید بر این نکته که «در دولت‌های گذشته نمایندگان برای دیدار با رئیس جمهوری مشکل زیادی نداشتند»، به «ابتکار» گفت: « بعد از انقلاب تاکنون یا نماینده بوده‌ام یا در سمت‌های مختلف کار کرده‌ام و عموما رئیس جمهوری را در همه این سال‌ها راحت و بدون مشکل خاصی ملاقات می‌کردم.» این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «زمانی که پیش از این نماینده بودم، آن زمان رهبری فعلی رئیس جمهوری بودند و ملاقات‌های نمایندگان مجلس با رئیس جمهوری راحت انجام می‌شد. حتی زمان ملاقات یک نماینده با رئیس جمهوری بیش از یک هفته به طول نمی‌انجامید. با ایشان ملاقات می‌کردیم و حرف‌هایمان را می‌زدیم و به صورت فردی و گروهی این ملاقات‌ها انجام می‌شد.» هاشم زایی ادامه داد: « حتی زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی هم همینطور بود. در آن زمان مسئول مناطق اقتصادی بودم و خدمت ایشان به سادگی برای ارائه گزارش می‌رسیدم. به یاد ندارم از ده روز تا دو هفته بیشتر منتظر وقت ملاقات با رئیس جمهوری می‌ماندم. ولی در زمان فعلی ارتباط نمایندگان فراکسیون امید با رئیس جمهوری در این دو سال تنها یک بار اتفاق افتاده است. حتی سایر دوستان خیلی سخت با رئیس جمهوری ملاقلات می‌کنند.» او با تاکید بر این نکته که «نماینده کار شخصی با رئیس جمهوری ندارد و قطعا پیگیر مطالبه و کار مردم است»، ادامه داد: «این وسط یا دفتر رئیس‌جمهوری درست وقت‌ها را تنظیم نمی‌کند یا مشکل چیز دیگری است و باید در این راستا شفاف‌سازی شود.»
مطالبات مردمی دلیل افزایش توقعات
فراکسیون امید از دولت است
سهیلا جلودارزاده، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به دلیل حمایت فراکسیون امید از روحانی به «ابتکار» گفت: «اقدام شجاعانه دکتر روحانی درباره برجام و بیان مطالبات مردم باعث می‌شود تا آنجا که امکان دارد از حرکت رو به مردم دولت حمایت کنیم. همچنین اگر ما به عنوان فراکسیون امید جایگاه و منزلتی داریم به خاطر رای مردم و پیگیری خواسته‌ها و مطالبات آنها است. بنابراین همین مسئله باعث می شود مطالبات مردم را به طور جدی پیگیری کنیم و از دولت توقعات بیشتری داشته باشیم.» عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: «این توقعات نمایندگان و اعضای فراکسیون امید از دولت برای خود دولت هم خوب و مفید است و وقتی انتظارات مردم را پیگیری می کنیم و در این باره اعمال فشار داریم، برای رسیدن به این مطالبات به دولت کمک کرده ایم که راه صدساله را یک ساله طی کند و این فشارها و پیگیری مطالبات باعث شده است در برخی مواقع وزارت‌خانه‌ها کندی و ایراد کار خود را اصلاح کنند.» البته هاشم زایی در ادامه این گفت‌وگو با «ابتکار» به بخشی از گلایه‌های فراکسیون امید و نمایندگان مجلس از دولت اشاره کرد و گفت:‌ «دلیل ضعف ارتباطی دولت با حامیان اصلی خود یا در ضعف ارتباط‌ گیری دفتر ریاست جمهوری با نمایندگان است یا مشکل خواست خود رئیس جمهوری است و باید در این باره شفاف سازی شود.» او همچنین دلیل دیگر این فاصله و ضعف در ارتباط دولت با نمایندگان حامی خود را مربوط به انتصابات دولت دانست و به «ابتکار» گفت: «در انتصابات وزرا و معاونان وزرا و مدیران ارشد دولت، رئیس جمهوری در این باره نظر نمایندگان و دوستان اصلاح طلب خود را که از او در انتخابات حمایت کرده‌اند را جویا نشد.» این نماینده اصلاح‌طلب چند دوره مجلس همچنین با تایید این انتقاد که وقتی روحانی از بدنه اصلاح‌طلب جامعه رای گرفت، ارتباط خود را با آنها کم رنگ کرد به «ابتکار» گفت: « روحانی بعد از رای گرفتن از بدنه جامعه و جلب نظر و حمایت اصلاح طلبان این ارتباط را با حامیان اصلی خود کمرنگ کرد که این رفتار مورد انتقاد جدی است و باید اصلاح شود.»
برخی مدیران قبلی بحران‌ساز هنوز
در قدرت حضور دارند
البته جلودارزاده این ادعا را رد کرد و به «ابتکار» گفت که به خودش اجازه نمی‌دهد دراین‌باره اینگونه فکر کند. این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «این موضوع را با این شکل قبول ندارم و می‌دانم دولت با مشکلات بسیارزیادی مواجه است و رقبایی که از او در انتخابات شکست خوردند و بخش های بزرگی از مدیریت اجرایی را در اختیار داشتند، اکنون در بدنه مدیریتی حضور دارند.» این نماینده اصلاح طلب مردم تهران در خانه ملت با اشاره به حضور مدیران بحران ساز دولت قبلی در شهرداری و شورای‌شهر و البته حضور ادامه دار برخی از آنها در دولت، درباره دلیل فاصله دولت از اصلاح طلبان مثالی آورد. او با تاکید بر این نکته تصریح کرد: «در حال حاضر همه توانمان را در شورای شهر و شهرداری به کار گرفته‌ایم و این دو بخش با هم همراه و هماهنگ هستند، ولی انبوهی از تکالیف و وظایف به عهده شهرداری و شورای شهر گذاشته شده است و وعده‌ها و بدهی‌ها به دوش آنها است که باید با همان عواملی که خودشان به وجود آورنده این تعهدات و بدهی‌ها بوده‌اند و میراث و بازمانده مدیریت قبلی هستند، که شاید انگیزه‌های لازم برای اصلاح را هم به اندازه کافی نداشته باشند، این کار را دنبال کنیم. پس وقتی وضعیت فعلی شورای شهر و شهرداری را ببینیم باید وضعیت دولت و شخص رئیس جمهوری و مشکلاتی که پیش رو دارند را منطقی‌تر قضاوت کنیم.» ولی هاشم زایی در این باره معتقد است: «ما انتظار زیادی از رئیس جمهوری نداریم و فقط تاکید داریم که ارتباط رئیس جمهوری با نمایندگان مردم برای پیگیری مطالباتشان بیشتر شود و نکته دیگر انتصابات است. معمولا در هرکشوری که یک جناح سیاسی و حزب از رئیس جمهوری حمایت می‌کنند قطعا در تعیین کارگزاران آن دولت تاثیرگذارند، در حالی که این موضوع را در این دولت خیلی کمرنگ مشاهده کردیم.»