شورای نگهبان ترس دارد؟

کدخدایی به اظهارات لاریجانی واکنش نشان داد ؛
رئیس مجلس گفته بود برخی جرات نمی‌کنند به شورا ی نگهبان چیزی بگویند، به مجلس حمله می‌کنند
شورای نگهبان ترس دارد؟
---------------------------------


آفتاب یزد- گروه سیاسی: رئیس جمهور حسن روحانی هم که باشی وقتی درباره احتمال ردصلاحیت شما در انتخابات می‌پرسند به لکنت می‌افتی و با خنده می‌گویی: "ما را با شورای نگهبان درنیندازید"!! (نشان به آن نشان که رئیس دولت تدبیر و امید در آخرین نشست خبری اش در پاسخ به سوال یک خبرنگار، چنین جمله ای گفت!)
یک جورهایی انگار که شورای نگهبان ترسناک است! بخصوص در ایام انتخابات ... هر حرفی را نمی‌شود زد.
از دیرباز سیاسیون به ویژه از نوع اصلاح‌طلبش! از شورای نگهبان حساب می‌بردند؛ هر چه باشد بودن یا نبودن آنها بسته به نظر نهایی این شوراست.
اساساً ورود به عرصه انتخابات، همیشه با عبارتی مانند نظارت و بررسی صلاحیت همراه است. شدت این نظارت تا حدی است که ممکن است در هر لحظه با حرکتی غافلگیرانه حتی تایید شدن اولیه، به رد شدن نهایی ختم شود! در گذشته همیشه بحث بر سر این موضوع بود که چگونه فردی که مثلا دوره‌ای نماینده بوده و یا حتی رئیس جمهور؛ در دوره‌های بعد صلاحیت ورود به عرصه رقابت سیاسی را ندارد! مگر روزی همین شورا صلاحیت آنها را تایید نکرده بود، پس چرا الان وضعیت تغییر کرده!؟
فرض اول این است که چنین چرخشی ممکن است ناشی از تخلفاتی قانونی باشد که در دوره خدمت از این افراد سر زده؛ پس اگر چنین است چرا هنوز آزادانه فعالیت می‌کنند و برای تخلفات‌شان محاکمه نمی‌شوند!؟ فرض دوم این است که این چرخش به دلیل جهت‌گیری‌های خاص سیاسی آنها روی داده!
چرخش در نظر شورا حتی می‌تواند در مدتی کوتاه پس از تایید نمایندگان و سیاسیون صورت گیرد بدون آنکه اصلا فرد فرصت خدمت داشته باشد! نتیجه چنین رویکردی دلایل قابل توجه و منطقی برای ترسیدن از شورا را فراهم می کند. بدین معنی که هر حرف، رای، عکس، مصاحبه و .. می‌تواند دلیلی محکم برای شورا باشد تا صلاحیت تایید نشود و یا حتی بعد از انتخاب شدن فرد تایید نشود! مینو خالقی برگزیده اصفهان را که یادتان هست؛ کسی که بعد از تایید صلاحیت و رای مردم، ردصلاحیت شد و مجلس دهم نیز هرچه قدر به در و دیوار زد و از خود استفساریه بیرون داد نتوانست رای شورای نگهبان را برگرداند و خالقی بازگشتنی نشد که نشد...
**استارت رئیس مجلس
اما سرانجام برای نخستین بار رئیس مجلس، علی لاریجانی مسئله ترس از شورای نگهبان را مطرح کرد ... آن هم به خاطر بیانیه توهین‌آمیز گروه "جمنا" (گروهی متشکل از نمایندگان سابق اصولگرای مجلس که به بهانه مصوبه تعیین سقف حقوق 24 میلیونی مدیران دولتی؛ این بیانیه را علیه مجلس نوشته بودند). لاریجانی خطاب به این گروه گفت: " جرات نمی‌کنند به شورای نگهبان چیزی بگویند چون از ردصلاحیت می‌ترسند، آن وقت به مجلس حمله می‌کنند."
این گفته باعث شد تا کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری‌اش پاسخ علی لاریجانی را بدهد که: " شورای نگهبان ترسی ندارد، همین حرفی که رئیس مجلس بیان کرد به این معنی است که کسی از شورای نگهبان نمی ترسد.!!"
اما اگر واقعا کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد پس چرا حسن روحانی آنگونه درباره شورای نگهبان می‌گوید؟ و یا علی لاریجانی اشاره به هراس سیاسیون از شورای نگهبان کرده است؟
در حال حاضر، جو مجلس دهم درباره شورای نگهبان چیست؟ آّیا نمایندگان، هراسی از این شورا ندارند؟
**از مردم، ولی نعمت‌تان بترسید
معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر در مجلس دهم در این باره که چرا نمایندگان مجلس از شورای نگهبان می‌ترسند، به آفتاب یزد گفت :" اساساً مفهوم نمایندگی مجلس شغل نیست، بلکه یک ارزش است و هنگامی که ارزش‌ مطرح باشد هر کس باید ترس را فراموش کند و نیتش خدمتگزاری برای ملت باشد. وقتی نماینده‌ای این ادعا را می‌کند که مردم ولی نعمت ما هستند، پس هر کسی در جایگاه خودش بعد از خدا باید از این ولی نعمتان بترسد، چرا که ترس از شورای نگهبان خیانتی است که نمایندگان بر مردم‌شان می‌کنند.»
وی افزود: «هر کسی باید وظیفه خودش را در حد نهایت انجام دهد و به دیگری کمک کند. این چه حرفی است که یک نماینده از شورای نگهبان به خاطر منافع خودش بترسد؟»
وی افزود: «مجلس یک بازوی قوی برای اجرای قانون در مجلس است. شورای نگهبان وظایف خودش را انجام می‌دهد ما نیز در مجلس کار خودمان را می‌کنیم و باید هر دو در تلاش برای ایجاد بهترین باشیم.»
**شورای نگهبان وارسی نمی‌کند
اما به سراغ سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و نماینده اصولگرای مجلس (نزدیک به پایداری) می‌رویم و درباره این موضوع، نظرات او را هم جویا می‌شویم. وی به آفتاب یزد می‌گوید: «من به این صحبت سخنگوی شورای نگهبان اعتقاد دارم که شورای نگهبان ترس ندارد. نماینده مجلس که مطابق آیین‌نامه و در چارچوب وظایفی که طبق قانون برای او تعریف شده است عمل کند، نباید نگران شورای نگهبان باشد. تا به حال هیچ‌کس برای انجام وظایف نمایندگی، نه زیرسوال رفته و نه صلاحیتش مورد سوال واقع شده است. در تاریخ انقلاب اسلامی چنین چیزی نداشتیم!»
وی گفت: «نمایندگان مجلس از اختیارات خودشان برای انجام وظایف خودشان استفاده می‌کنند. نماینده مجلس می‌تواند در همه مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند، نماینده حق تحقیق و تفحص، حق سوال، حق تذکر دارد و این قوانین تعریف شده است. پس حرف آقای کدخدایی (سخنگوی شورای نگهبان) درست است. نماینده‌ای که در چارچوب قانون حرکت کند، نباید نگرانی یا ترسی از شورای نگهبان داشته باشد. اما برخی به دلیل ایرادات و اشتباهاتی که در پیشینه‌شان دارند، از شورای نگهبان می ترسند.»
از نقوی حسینی می‌پرسیم" آیا همین موضوع که بسیاری به تعریف و تمجید از شورای نگهبان می‌پردازند و می‌گویند ما ترسی از شورای نگهبان نداریم ناشی از ترس از شورای نگهبان نیست؟" وی پاسخ داد: «شورای محترم نگهبان نه در مقام قانونگذاری و نه در مقام اجرا و نه در مقام بازرسی و نه در مقام اطلاعات و امنیت است، برای همین، کاری با کسی ندارد.»
به وی می‌گوییم اما بسیاری از آینده و ردصلاحیت شدن‌شان از سوی شورای نگهبان می‌ترسند، این نماینده پاسخ داد: «شورای نگهبان که نمی‌گوید چون از «تو» خوشم نمی‌آید ردت می‌کنم و چون از «تو» خوشم می‌آید ردت نمی‌کنم! تایید و ردصلاحیت‌های شورای نگهبان براساس استنادات، مدارک و چیزهایی است که توسط دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و ... در اختیار آنها قرار می‌گیرد، شورای نگهبان شخصاً نمی‌بیند که نماینده چه می‌کند و چه انجام نمی‌دهد. اگر من پرونده‌ای داشته باشم و محکوم بوده باشم! طبیعتا رد صلاحیت خواهم شد یا اگر اتهامی بزنم یا دروغی بگویم، برای شورای نگهبان معیار است. شورای نگهبان شخصا نمایندگان را وارسی و بررسی نمی‌کند.»
**فتنه‌گری که فیلم حضورش در فتنه است، بترسد
نقوی حسینی افزود: «اگر اختلاسی از سوی نماینده صورت گرفته یا خلافی کرده باشد! اظهارنظری خلاف قانون مملکت کرده باشد، یا مدارک و اسنادی را افشا کرده که امنیت ملی را به خطر انداخته، طبیعی است که اسناد و مدارک آن به شورای نگهبان داده می‌شود و باید هم این عده نگران ردصلاحیت‌شان باشند.»
وی اضافه کرد: «هر کسی خودش می‌داند که حقش هست رد‌ صلاحیت شود یا نه، فتنه‌گری که در فتنه حضور داشته، اسناد و مدارک آن و فیلم حضورش در فتنه موجود است، معلوم است که نباید تایید صلاحیت شود و نگران شورای نگهبان بوده
و از آن بترسد.»
وی افزود: «من آن قدر به شورای نگهبان و شخصیت‌های این شورا به ویژه دبیر محترم آن حضرت آیت‌الله جنتی اعتقاد دارم که اگر روزی خدای نکرده، خدای نکرده (چندبار) به هر دلیلی بنده رد صلاحیت شدم حتی یک خط اعتراض هم نمی‌نویسم چون تشخیص شورای نگهبان را قبول دارم و هیچ گاه به دنبال دلیل رد صلاحیتم نیستم.»
بعد از این اظهارنظر نقوی حسینی بود که به او گفتیم شاید این اطمینان او از عدم اعتراض به شورای نگهبان در صورت رد صلاحیتش، ناشی از اطمینان او از تایید صلاحیتش از سوی شورای نگهبان است!! که وی با خنده پاسخ داد: «من به هر دو آن اطمینان دارم؛ هم اینکه تایید صلاحیت می‌شوم و هم اینکه در صورت عدم تایید صلاحیت، اعتراض نمی‌کنم.»
**منافع شخصی
نظر مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس را نیز درباره گفته‌های کدخدایی پیرامون ترس از شورای نگهبان پرسیدیم. وی به آفتاب یزد پاسخ داد: «کسی که نماینده مجلس باشد و از شورای نگهبان بترسد، نمی‌تواند رسالت خودش را انجام دهد، اگر کسی از رد صلاحیت شدن از سوی شورای نگهبان هراس دارد یقینا منافع شخصی‌اش را به مصالح کشور ترجیح می‌دهد. قرار نیست کسی از شورای نگهبان بترسد، آن موقع هم که آقای لاریجانی گفت عده‌ای از شورای نگهبان می‌ترسند و برای این به مجلس هجمه می‌کنند، خطابش برخی نمایندگان سابق مجلس بود، نه نمایندگان فعلی.»
به لاهوتی می‌گوییم که به جای اینکه تعریف کند یک نماینده باید چگونه در مقابل شورای نگهبان عمل کند؟ به این سوال جواب دهد که درحال حاضر جو مجلس و نمایندگان آن نسبت به شورای نگهبان چه طور است؟ او با اندکی تامل گفت: «من حرف شما را نفی ‌نمی‌کنم. ممکن است عده‌ای درمجلس از شورای نگهبان و رد صلاحیت بترسند و برای همین هم در مقابل شورا قرار نمی‌گیرند، اما شخص من، نیز در مراحل اول نظر شورای نگهبان رد صلاحیت شدم، پیگیری کردم تا مشکلم حل شد. به هر حال شورای نگهبان در ایران وظایفی دارد و براساس معیارهایی، نظر می‌دهد.»
وی افزود: «اگر هم نماینده‌ای رد صلاحیت شد، خب بشود ! برود جای دیگری خدمت کند. اگر نماینده‌ای رسالتی قبول کرده باید مصالح کشور و نه مصالح خود را در نظر بگیرد.»
از لاهوتی هم این سوال را مطرح کردیم که آیا همین موضوع که نمایندگان می‌گویند از شورای نگهبان نمی‌ترسند و به تعریف و تمجید از آن می‌پردازند ناشی از ترس از شورای نگهبان نیست؟ که گفت: "من دو هفته قبل درباره بحث اموال مسئولان از شورای نگهبان در صحن علنی مجلس انتقاد کردم، ممکن است شورای نگهبان از آن حرف من خوشش نیامده باشد! خب خوشش نیاید! مگر وقتی شورای نگهبان به قوانین ما اشکالاتی وارد می‌کند و ما آن قانون را به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌دهیم معنی‌اش این نیست که به نظر شورای نگهبان انتقاد داریم؟ همان طور که در بحث برنامه ششم در مجلس چنین کاری کردیم! اگر نمایندگان از شورای نگهبان می‌ترسیدند که روی حرف شورای نگهبان حرف نمی‌زدند و قانونی را به مجمع تشخیص نمی‌بردند.»
لاهوتی افزود: «البته نمی‌توانم بگویم در قلب نمایندگان مجلس نسبت به شورای نگهبان چه می‌گذرد. ولی غالب نمایندگان نباید از شورای نگهبان بترسند.»
با همه حرف‌های این نمایندگان بازهم به نظر، ترسیدن از شورای نگهبان حقیقتی است غیر قابل کتمان برای آنان که دغدغه نمایندگی و کاندیداتوری و به طور کل انتخاباتی دارند! تفاوت آنجاست که عده‌ای با رمزگشایی درست از ملاک‌های شورا می‌توانند هم تایید صلاحیت خود را در جیب داشته باشند و هم رفتارهایی غافلگیرکننده که شاید برای هر شهروند عادی عواقبی جبران ناپذیر به همراه می‌داشت.