قاهره ایستگاه اول سفر <بن سلمان>



گروه جهان/     روابط دوجانبه عربستان سعودی، ثروتمندترین کشور عربی و مصر، پرجمعیت‌ترین کشور عربی که از سال 2013 و با روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی در قاهره وارد مرحله تازه‌ای شده بود، هر روز گسترده‌تر می‌شود به طوری که محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی مصر را به‌عنوان نخستین مقصد سفر رسمی خارجی خود در کسوت ولیعهدی انتخاب کرد و روز یکشنبه در نخستین روز از این سفر سه روزه، توافقنامه سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش 10 میلیارد دلار با رئیس جمهوری مصر امضا کرد. این سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت یک کلانشهر گردشگری هوشمند با استانداردهای بین‌المللی در جنوب سینا و در سواحل دریای سرخ با نام «نئوم» به معنای «آینده نوین» است.
به‌گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری الجزیره، هواپیمای حامل ولیعهد 33 ساله عربستان سعودی که در آسمان مصر با اسکورت سه جنگنده مصری روز یکشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی قاهره شد، با استقبال گرم سیسی، رئیس جمهوری مصر مواجه شد به‌طوری که سیسی شخصاً محمد بن سلمان را از پله‌های هواپیما پایین آورد. یک روز قبل از ورود محمد بن سلمان به قاهره نیز یک دادگاه عالی مصر با صدور حکمی تمام شکایت‌های حقوقی علیه واگذاری جزایر تیران و صنافیر مصر به‌عربستان را باطل اعلام کرد. این اقدام در حالی انجام شد که بسیاری از مصری‌ها مخالف واگذاری این دو جزیره به عربستان هستند و چالش‌های حقوقی جدی‌ای نیز در این مورد مطرح است.


«نیوم»؛ تازه‌ترین نماد دوستی عربستان - مصر
توافقنامه سرمایه‌گذاری مشترک ریاض – قاهره به ارزش 10 میلیارد دلار برای ساخت یک کلانشهر به نام «نیوم» به مساحت هزار کیلومتر مربع در اراضی مرزی مشترک عربستان، اردن و مصر در جنوب سینا و در سواحل دریای سرخ، یکشنبه شب در جریان ضیافت شام محمد بن سلمان و سیسی در کاخ «اتحادیه» امضا شد. محمد بن سلمان سال گذشته درباره ساخت این کلانشهر و اینکه در راستای تحقق سند چشم‌انداز 2030 و کاستن از اتکای اقتصاد کشورش به نفت، قصد ایجاد شهرک‌های گردشگری با استانداردهای بین‌المللی و جذب گردشگر خارجی دارد، گفته بود. در آوریل 2016 نیز زمانی که ملک سلمان، پادشاه سعودی به قاهره سفر کرد، نوید بسته سرمایه‌گذاری چندین میلیون دلاری به مصر و اعطای وام به این کشور را داد.
میزبانی سیسی از ولیعهد سعودی؛
 3 هفته مانده به انتخابات مصر
به‌گزارش «ایران» به نقل  از «اجیپت تودی»، بسام رادی، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری مصر درباره دیدار سیسی و محمد بن سلمان گفت، در دیدار ولیعهد سعودی با رئیس جمهوری مصر علاوه بر موضوعات اقتصادی به‌موضوعات منطقه‌ای از جمله جنگ‌های یمن و سوریه، مسأله تروریسم، بحران قطر و انتخابات ریاست جمهوری مصر که حدود سه هفته دیگر برگزار می‌شود، پرداخته شد. اگرچه تقریباً در تمام این موضوع‌ها، ریاض و قاهره مواضع مشترک و حتی همکاری‌های تنگاتنگ دارند. در جنگ یمن، مصرعملکرد ائتلاف عربی به رهبری عربستان را تأیید می‌کند اما حمایت نظامی و صددرصدی از جنگ نمی‌کند، در بحران قطر، مصر عربستان را همراهی کرده و یکی از 4 کشوری است که از حدود 8 ماه پیش تاکنون تمام روابط خود را با این کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس قطع کرده است. در انتخابات ریاست جمهوری سه هفته دیگر مصر نیز موضع عربستان مشخص است و از سیسی حمایت می‌کند هرچند که سیسی تنها کاندیدای این انتخابات است و نیازی به‌حمایت ندارد. تنها درباره جنگ سوریه در اواخر سال 2016 بین مصر و عربستان اختلاف نظرهایی به وجود آمد که این اختلاف نظرها بر روابط دو کشور سایه افکند اما اختلافات کوتاه مدت بود و رفع شد. بسام رادی همچنین با اشاره به سفر ولیعهد عربستان به انگلیس و امریکا در ادامه سفر مصر افزود، اینکه محمد بن سلمان مصر را به‌عنوان نخستین مقصد سفر خارجی رسمی خود پس از رسیدن به ولیعهدی در 21 ژوئن 2017 انتخاب کرد، نشان می‌دهد که در سیاست خارجی ریاض، مصر جایگاه برجسته‌ای دارد.
جمعه گذشته نیز دفتر رئیس جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای آمادگی خود را برای استقبال از ولیعهد عربستان اعلام کرده و از آن به‌عنوان «اقامت سه روزه میهمان عزیز در خانه دومش، مصر» یاد کرده بود. اگرچه روابط قاهره و ریاض از سال 2013 و پس از آنکه سیسی، ژنرال سابق ارتش مصر، با کودتا محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب وقت را کنار زد و خود بر کرسی ریاست جمهوری نشست، تعمیق شد اما این تعمیق روابط از سال 2015 که ملک سلمان بر کرسی پادشاهی عربستان تکیه زد، بیش از پیش شده است. اکنون هم ولیعهد بانفوذ عربستان با انتخاب مصر به‌عنوان نخستین مقصد سفر رسمی خود، بر پایداری اتحاد دو کشور تأکید کرده است. یکی از مهم‌ترین مواضع مشترک مصر و عربستان، دشمنی با اخوان‌المسلمین است زیرا هر دو کشور اخوان‌المسلمین را گروهی تروریستی می‌دانند و به همین خاطر از سال 2013 که سیسی قدرت را از اخوانی‌ها گرفت، روابط دو کشور گسترده‌تر شد. علاوه بر عربستان، امارات و کویت نیز از سال 2013 به این سو میلیاردها دلار در مصر سرمایه‌گذاری کرده‌اند زیرا تمام این کشورها منافع مشترکی در مصر بدون اخوان‌المسلمین دارند. در برنامه سفر سه روزه محمد بن سلمان به مصر، علاوه بر دیدار با سیسی، دیدار با شیخ احمدالطیب، شیخ الازهر و رهبر مسیحیان ارتدوکس مصر نیز گنجانده شده بود.
انگلیس و امریکا
مقاصد بعدی ولیعهد جوان
محمد بن سلمان روز چهارشنبه مصر را به مقصد انگلیس ترک می‌کند در حالی که به نظر نمی‌رسد در لندن مانند قاهره از او استقبال گرمی شود زیرا در روزهای اخیر بسیاری از فعالان حقوق بشر با برگزاری تظاهرات‌هایی سفر ولیعهد سعودی به انگلیس را محکوم کرده و از مقامات کشورشان خواسته‌اند مانع از ورود کسی شود که سه سال است کودکان یمنی را می‌کشد. آخرین مقصد سفر ولیعهد سعودی امریکا است. به گزارش «ایران» به‌نقل از آسوشیتدپرس، واشنگتن که به دقت تمام تحولات سفر محمد بن سلمان را رصد می‌کند، روز یکشنبه به محض ورود او به قاهره با دفتر سیسی تماس تلفنی برقرار کرد و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با سیسی، همتای مصری خود درباره «مسائل منطقه‌ای» و جنگ مصر با تروریست‌های تکفیری گفت‌و‌گو کرد.

نیم نگاه
موافقتنامه سرمایه‌گذاری مشترک ریاض – قاهره به ارزش 10 میلیارد دلار برای ساخت یک کلانشهر به نام «نیوم» به مساحت هزار کیلومتر مربع در اراضی مرزی مشترک عربستان، اردن و مصر در جنوب سینا امضا شد.
محمد بن سلمان مصر را به‌عنوان نخستین مقصد سفر خارجی رسمی خود پس از رسیدن به ولیعهدی در 21 ژوئن 2017 انتخاب کرد  و همین امر نشان می‌دهد که در سیاست خارجی ریاض، مصر جایگاه برجسته‌ای دارد.
محمد بن سلمان امروز سه‌شنبه مصر را به مقصد انگلیس ترک می‌کند و پس از آن به امریکا می‌رود .