نمایش 56 اثر موزه <لوور> در تهران




«لوور در تهران» نخستین نمایش آثار موزه لوور پس از انقلاب اسلامی بود که دیروز با حضور


ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه و اروپای فرانسه در تهران گشایش یافت. به گزارش روزنامه ایران، پیرو سفر رئیس‌جمهوری ایران به کشور فرانسه و تفاهمنامه‌ای که میان موزه لوور و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد شد ، نمایشگاه موزه لوور در تهران شکل گرفت. رئیس موزه لوور همچنین نمایش آثاری از عراق که توسط داعش دزدیده شده در نمایشگاه لوور در ابوظبی را تکذیب کرد.
این چهارمین نمایشگاه خارجی در موزه ملی است. همچنین قرار است 22 اثر قاجاری ایران هم در سال آینده با عنوان «امپراطوری گل سرخ، ایران در قرن 19» در فرانسه به نمایش درآید. به گفته «ژان لوک ماتینس»، رئیس موزه لوور، لوور در تهران شامل 56 اثر باستانی، روم، یونان، بین‌النهرین، هنر کلاسیک اروپا است. برخلاف انتظار‌ها تنها دو اثر این مجموعه متعلق به ایران است. درفش مدور بر دو گاونر که مزین به حلقه چهار نفره است متعلق به دوره مفرغ لرستان است. این اثر به گفته ماتینس پس از خریداری از یک مجموعه خصوصی به موزه لوور رفت.تبر مفرغی دیگر اثر ایرانی است که ماحصل کاوش‌های علمی گریشمن باستان شناس فرانسوی در چغازنبیل است. در کنار این نمایشگاه ۱۸ تابلو از تابلوهای عکاسی عباس کیارستمی نیز به نمایش درآمده است که از موزه لوور تهیه کرده بود. آقای کیارستمی خودش این تابلوها را رنگ آمیزی و اسم نمایشگاه «به من نگاه کن» را نیز خودش انتخاب کرده بود.
به‌گفته جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در نشست خبری موزه لوور فرانسه در موزه ملی ایران، نمایشگاه موزه لوور در تهران قرار است تاریخ شکل‌گیری لوور را در گذر زمان نشان دهد. او گفت:«این نخستین‌بار است که چنین فرصتی برای مردم فراهم شده تا گزیده‌ای از شاهکارهای فرهنگی و تمدن اروپا، آسیا و امریکا را در کنار هم ببینند.»
از سال 2001 برای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن کهن ایران به سایر کشورها، موزه ملی بیش از 30 نمایشگاه در اروپا، آسیا و امریکا برگزار کرده است. او گفت:«از سال 1394 تاکنون سه نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران برگزار شده است و نمایشگاه موزه لوور چهارمین نمایشگاه خارجی موزه ملی است.»
ژان‌لوک ماتینس رئیس موزه لوور گفت: «اکنون در یک ساختمانی هستیم که سمبل ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه است زیرا این ساختمان به‌دست معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است. تمدن و تاریخ گذشته و مدرن ایران تأثیر شگرفی بر اروپا گذاشته است، آثار بسیار زیادی از زمان کوروش و داریوش باقی مانده اند.»
او گفت:«در راستای همکاری‌های دوطرفه یک هفته بعد از نوروز در 28 مارس یک نمایشگاه  به نام «امپراطوری گل‌های سرخ» در فرانسه خواهیم داشت. نمایشگاهی که به آثار دوره قاجار از موزه کاخ گلستان و موزه ملی اختصاص خواهد داشت.»
محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت: «ایران برای فرانسه همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است. فرانسه تنها کشوری است که از دریچه فرهنگ وارد ایران شد در حالی که ایران برای بسیاری از کشورها جاذبه‌های نفتی و اقتصادی داشت.»
رئیس موزه لوور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره مسأله‌ای که در خاطرات دیولافوآ درباره اشیایی که بدون توافق به‌دست باستان‌شناسان فرانسوی از ایران خارج شده، با تأکید بر اینکه امروز تمرکز ما بر همکاری‌های آینده است گفت:«سایت‌های کاوش‌های باستان‌شناسی بسیار بزرگی در جهان وجود داشت که به‌دلیل اهمیت آن کشورهای زیادی برای کاوش در آن سایت پیشنهاد دادند. در مورد ایران این اقدام کاملاً قانونی بوده و حضور باستان‌شناسان به دعوت طرف ایرانی بود».
مدیر موزه لوور در پاسخ به این سؤال که در شعبه دوم موزه لوور در ابوظبی گفته می‌شود تعدادی از آثاری که به‌دست داعش از سوریه و عراق دزدیده شده بود توسط لوور خریداری شده و در آن موزه به نمایش گذاشته شده، گفت: «این مسأله از اساس شایعه است، می‌توانید به موزه ابوظبی مراجعه کنید، این آثار از بازارهای هنری خریداری شده‌اند و اینکه از داعش خریداری شده باشند کذب محض است». به گفته ماتینس لوور سالانه 2هزار اثر برای نمایش به سایر کشورها امانت می‌دهد. لوور به صورت مرتب در امریکا و چین نمایش دارد.
نوکنده درباره تقویم کاری بین‌المللی سال آینده موزه ملی ایران گفت: «خرداد 97 نمایشگاهی در هلند با نام «ایران مهد تمدن» برگزار می‌شود. همچنین مهر 97 نمایشگاهی در بریتیش میوزیم برگزار خواهد شد که هم موزه ملی و هم لوور در آن شرکت می‌کنند. مذاکراتی نیز با موزه آلمان صورت گرفته و سال آینده در موزه ملی شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار موزه آلمان خواهیم بود.»